فرهنگ و هنر

لزوم احیاء و مرمت آثار تاریخی زنجان

به‌گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، آیت‌الله علی خاتمی   در نشست با مشترک مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و معاونین و مسئولان ادارات میراث‌فرهنگی شهرستان ها در دفتر امام‌جمعه گفت: استان زنجان به لحاظ تاریخی از جایگاه ویژه‌ای در مناسبات فرهنگی، تاریخی، مذهبی و اقتصادی در شمال غرب ایران برخوردار بوده و نیاز است با توجه به ظرفیت‌های تاریخی، گردشگری و همچنین صنایع‌دستی با اهتمام ویژه‌ای نسبت به پیگیری توسعه حوزه‌های تخصصی اقدامات لازم به عمل آید.

نماینده ولی‌فقیه در استان در این دیدار گفت: تنها امام معصومی که فرصت حکمرانی داشت به تمام جوانب توجه می‌کرد امام علی (ع) بود که به وضعیت بقعه‌ها و مسجد اهمیت قائل بود. مساجد تاریخی و امامزاده‌های به‌عنوان میراث معنوی و فرهنگی این استان محلی برای زیارت و هم برای گردشگر و تفریح است که از متولیان امر می‌خواهیم به ایجاد زیرساخت‌های آن در جهت رفاه حال زائرین و گردشگران پرداخته شود.

آیت‌الله خاتمی از میراث‌فرهنگی به‌عنوان هویت و شناسنامه ملت و کشور ایران نام برد و اظهار کرد: ایران و به دنبال آن استان زنجان دارای بناهای تاریخی فراوانی است که باید حفظ و به بهترین شکل ممکن به آیندگان سپرده شوند. ساماندهی، حفاظت و مرمت بازار بزرگ زنجان باید از اولویت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی باشد و باید اداره‌کل میراث‌فرهنگی زنجان توجه ویژه‌ای را به پل تاریخی میربها الدین، مسجد چهل‌ستون زنجان، بازار زنجان، بقعه قیدار نبی، معبد داش کسن داشته باشند.

امام‌جمعه زنجان بیان کرد: زنجان نیازمند موزهایی است تا در آن نسخه‌های خطی قرآن کریم، ادعیه و میراث مکتوب معنوی به نمایش گذاشته شود تا جوانان با این موارد بیشتر آشنا شوند.

آیت‌الله خاتمی از حوزه‌های صنایع‌دستی و گردشگری به‌عنوان حوزه‌های درآمدزا و اشتغال‌زایی کشور یادکرد و افزود: زیرساخت‌های گردشگری استان به‌واسطه ظرفیت‌های ارزشمندی که دارد بسیار نیازمند توجه است و باید زیرساخت‌های جدید برای جذب و ماندگاری گردشگران ایجاد شود و میزان اقامت در زنجان باید افزایش بیابد تا زنجان از معبر به مقصد تبدیل شود.

وی گفت: باید به صنعتگرانی که به تسهیلات احتیاج دارند کمک کرد و تسهیلات مختلف در اختیارشان گذاشت تا تقویت شوند، رونق تولید صنایع‌دستی علاوه بر ارتقای سطح درآمد افراد می‌تواند منجر به رونق اقتصادی صنعتگران شود و در حوزه فروش مس و چاقو باید یاور صنعتگران و فروشندگان باشیم.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا