سیاسی و اجتماعی

احداث تله‌کابین ضرورت اصلی توسعه گردشگری در معدن انگوران است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان درنشست مشترک مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه شهرستان زنجان برگزار شد،  گزارش مختصری از عملکرد این اداره‌کل اراده کرد و گفت: نماینده ولی‌فقیه در استان پدر معنوی استان است که با حضور و درایت شما برنامه‌های استان با سرعت در حال انجام است. استان زنجان به لحاظ ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و یک اثر جهانی جز استان‌های پیشرو کشور است. گردشگری در کشور تغییر کرده و استان‌های خاصی جز مقاصد گردشگری هستند؛ لذا می‌طلبد که ما زیرساخت‌ها را در این حوزه ایجاد و تقویت کنیم تا زنجان از معبر به مقصد تبدیل شود.

سید سعید صفوی از وجود ۲ هزار اثر تاریخی طبیعی و معنوی در استان زنجان خبر داد و یادآور شد: از این تعداد ۹۱۴ اثر در فهرست آثار ملی و جهانی ثبت‌شده که شامل ۷۱۹ اثر غیرمنقول، یک اثر ثبتی، ۲۲ اثر طبیعی ۶۱ معنوی ثبتی و ۳۹ منقول تاریخی است. انجمن‌های میراث‌فرهنگی ظرفیت‌هایی هستند که از نیروهای مردمی تشکیل‌شده و بر اساس آموزش‌هایی که دیده‌اند، میراث این مرزوبوم را حراست می‌کند.

وی افزود: انجام اقداماتی نظیر برگزاری جشنواره ملی آش ایرانی، نمایشگاه صنایع‌دستی، جشنواره بین‌المللی اکو، همایش‌های تخصصی و جشنواره‌های فرهنگی می‌تواند نقش مهمی در آگاهی مردم و گردشگران از جایگاه رفیع این استان در تاریخ منطقه را ایفا کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان بیان کرد: راە درست و اصولی حفظ و نگهداری بناهای تاریخی در استان واگذاری این اماکن به بخش خصوصی است. واگذاری بناهای تاریخی از طریق صندوق احیا سازمان میراث‌فرهنگی،در سطح استان انجام می‌شود که هدف از این واگذاری‌ها اشتغال‌زایی پایدار، استفاده بهینه از بناهای تاریخی با کاربری‌های متناسب است.

وی افزود: احیای بافت تاریخی زنجان، بازار و معابر منتهی به بازار تاریخی، سراها، کاروانسراها و حفاظت از بناهای تاریخی در اولویت برنامه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان است؛ که بعد از مرمت کامل برای سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی واگذار می‌شوند. هم‌اکنون بقعه‌های تاریخی میرزایی و سراهای بازار مانند ذبیحیان و ملک و بقعه چلبی اوغلو و حمام سالار در سلطانیه را می‌خواهیم به بخش خصوصی واگذار کنیم

صفوی گفت: در حال حاضر خانه خدیوی، خانه معینی، سرای ناصری حمام حاجی داداش، بخش‌های مختلفی از گنبد سلطانیه و بازار تاریخی زنجان در حال مرمت هستند کاربری برخی از این بناها پس از مرمت و احیای گردشگری اقامتی‌-پذیرایی و یا فرهنگی تعیین می‌شود.

وی افزود: بر اساس جلسات در حال تلاش هستیم تا روز ملی چاقوی زنجان را در تقویم ثبت کنیم و زنجان را به‌عنوان شهر جهانی فلزات صنایع‌دستی معرفی کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان بیان کرد: ازآنجاکه اشتغال یکی از موضوعات مهم استان است، بنابراین توجه به حوزه صنایع‌دستی می‌تواند یکی از راه‌های رفع معضل بیکاری در استان باشد و اضافه کرد: صنایع‌دستی به دلیل فراوانی مواد اولیه، ارزانی، دسترسی آسان به آن، عدم نیاز به سرمایه‌گذاری بالا، نداشتن آلایندگی زیست‌محیطی، ارزش‌افزوده بالا می‌تواند بهترین گزینه برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال باشد. به دلیل ارتباط تنگاتنگ صنایع‌دستی با صنعت توریسم، توجه به این بخش می‌تواند برای جلب و جذب گردشگران به کشور سودمند باشد.

وی گفت: برگزاری تورهای علمی تفریحی می‌تواند در ایجاد انگیزه و علاقه برای دانش آموزان در جهت سوق دادن روحیه آن‌ها به سمت هنرهای سنتی و صنایع‌دستی مؤثر واقع شود.

صفوی اشاره کرد: احداث تله‌کابین ضرورت اصلی توسعه گردشگری در معدن انگوران است و همچنین کمبود موزه‌ها موجب شده است تا در معرفی آثار ثبت‌شده در فهرست آثار ملی و جهانی خوب عمل نکنیم و با موجودی مخازن ما می‌توانیم سه موزه بزرگ صنایع‌دستی را در استان ایجاد کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا