اقتصاد

صدور یک هزار و ۵۶۵ پروانه اشتغال به کار مهندسی در حوزه ساختمان  

یک هزار و ۵۶۵ پروانه اشطی سال گذشته یک هزار و ۵۶۵ عدد انواع پروانه اشتغال به کار مهندسی در حوزه ساختمان در استان زنجان صادر شد.تغال به کار مهندسی در حوزه ساختمان در زنجان صادر شد.

صدور یک هزار و ۵۶۵ پروانه اشتغال به کار مهندسی در حوزه ساختمان

به گزارش پایگاه خبری آسمان، رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان گفت: طی سال گذشته یک هزار و ۵۶۵ عدد انواع پروانه اشتغال به کار مهندسی در حوزه ساختمان در استان زنجان صادر شد.
احسان ذبیحیان با بیان اینکه دوره‌های آموزشی توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان و با نظارت اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان انجام می‌شود، گفت: در این راستا دوره‌های آموزشی مستمر برای مهندسان توسط دانشگاه‌های منتخب برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته ۱۲۰ دوره آموزشی در قالب دوره‌های ورود به حرفه مهندسی، ارتقا پایه و تمدید پروانه اشتغال مهندسان توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان برگزار شده است، گفت: در این راستا بیش از دو هزار گواهی آموزشی صادر شد.

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان، به آزمون نظام مهندسی که مردادماه طی سال گذشته برگزار شد اشاره کرد و بیان داشت: مهندسانی که متقاضی ورود به حرفه مهندسی و اخذ پروانه اشتغال بودند در این آزمون شرکت کردند.

ذبیحیان با بیان اینکه ۳ هزار و ۷۰۶ نفر از مهندسان در این آزمون شرکت کردند، متذکر شد: حدود ۶ درصد از این شرکت کنندگان در رشته‌های مختلف و صلاحیت‌های مختلف حد نصاب قبولی را اخذ کردند.

وی همچنین از تهیه فیلم آموزشی در خصوص نحوه اجرای مهار بندی دیوارهای غیر سازه‌ای برای دیوارهای از جنس بلوک سفالی و بلوک « AAC» خبر داد و ابراز کرد: طی سال گذشته، این فیلم آموزشی به صورت انیمیشن، مطابق پیوست ششم استاندارد ۲۸۰۰ و جزئیات اجرایی تایید شده دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی تهیه و تدوین شد؛ این انیمیشن تخصصی در راستای آموزش مهندسان و جلوگیری از اجرای ناصحیح مهار اجزای غیر سازه‌ای ساختمان، در اختیار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و مراکز آموزشی قرارداده شد و این فیلم آموزشی سومین مورد از فیلم‌های آموزشی تهیه شده توسط اداره کل در این حوزه می‌باشد.

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان، به نهمین دوره انتخابات اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان که در شهریورماه سال گذشته برگزار شد اشاره کرد و ادامه داد: این انتخابات برای نخستین بار به صورت تمام الکترونیکی تحت نظارت اداره کل در استان برگزار شد و مشارکت اعضای نظام مهندسی در این دوره مطلوب بود.

ذبیحیان تصریح کرد: تعداد شرکت کنندگان در این دوره افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به دوره قبل داشته و ۵۰ درصد از اعضای نظام مهندسی در این انتخابات شرکت کردند و اشخاص مورد اعتماد خود را از میان نامزدها، انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان، صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی است، یاد آورشد: همچنین طی سال گذشته بیش از یک هزار و ۵۶۵ پروانه اشتغال به کار مهندسی در حوزه ساختمان در استان صادر شد.

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان، گفت: طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، اشخاصی که دارای مدرک کارشناسی و کاردانی در حوزه مهندسی ساختمان هستند در صورت تمایل برای فعالیت در حوزه نظام فنی و مهندسی ساختمان، باید پروانه اشتغال به کار مهندسی اخذ کنند.

ذبیحیان ادامه داد: این اشخاص در صورت تامین شرایط لازم (مانند قبولی در آزمون و …) مدارک خود را به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و یا سازمان نظام کاردانی ساختمان استان ارایه می‌دهند و سازمان‌های مذکور نیز پس از بررسی اولیه مدارک، در صورت تکمیل بودن موارد، پرونده را جهت بررسی نهایی و تایید و صدور پروانه به این اداره ارسال می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه صدور پروانه‌های اشتغال در زمینه و صلاحیت‌های مختلف است، متذکر شد: پروانه شخص حقیقی در هفت رشته ساختمانی شامل عمران، معماری، مکانیک، برق، ترافیک، شهرسازی و نقشه برداری و در صلاحیت‌های نظارت، طراحی، محاسبه و اجرا، صادر می‌شود.

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان، افزود: همچنین پروانه اشتغال برای اشخاص حقوقی در زمینه طراحی و نظارت و اجرای ساختمان‌ها برای شرکت‌های حقوقی صادر شده و برای ارائه خدمات آزمایشگاهی در زمینه آزمایشات بتن، ژئوتکنیک و جوش نیز پروانه اشتغال برای متقاضیان صادر می‌شود.

ذبیحیان تصریح کرد: متقاضیان انبوه سازی نیز پس از تشکیل پرونده و ارایه مدارک به انجمن انبوه سازی استان، از طرف این اداره پروانه اشتغال دریافت می‌کنند.
وی با اشاره به یکی دیگر از اقدامات اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان در صدور پروانه اشتغال نظام فنی روستایی برای مهندسینی که در حوزه روستاهای استان خدمات نظارت و طراحی انجام می‌دهند، ادامه داد: متقاضیان فعالیت در حوزه روستایی بعد از تشکیل پرونده و تکمیل مدارک در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، می‌توانند این صلاحیت را از این اداره اخذ کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا