اقتصاد

ارائه تسهیلات خاص در محلات بافت فرسوده

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، معاون وزیر راه و شهرسازی،نوسازی بافت‌های فرسوده را سریع‌ترین روش تولید مسکن یاد کرد و گفت: در سطح کشور دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در محلات بافت‌ فرسوده وجود دارد.
محمد آئینی، ظهر شنبه در جلسه مشترک بازآفرینی پایدار و شورای مسکن استان زنجان،با بیان اینکه با هم افزایی و همکاری کارها جلو می رود،گفت:از اعضای عضو ستاد بازآفرینی شهری در استان تشکر می کنم.
وی با بیان اینکه مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به نوسازی واحدهای مسکونی در محلات فرسوده بسیار تاکید دارند،اظهار کرد: در سطح کشور دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در محلات بافت‌ فرسوده وجود دارد و این آمار در استان زنجان نزدیک به ۲۶ هزار و ۴۰۰ واحد ناپایدار است که فاقد هرگونه سازه بوده و باید نوسازی این واحدهای مسکونی شتاب بگیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه سازندگان باید نسبت به بلوکی‌سازی ساختمان‌ها توجیه شوند تا کار ساخت و ساز تخصصی‌تر و با کیفیت‌تر انجام شود ،گفت:بازتنظیم محله و بلوک را باید مورد تاکید قرار دهیم.
آئینی تاکید کرد: چاره‌ای جز شتاب بخشیدن به جریان نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی نداریم و در این میان موضوع نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده در اولویت است و باید مورد تاکید جدی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه باید در کنار ضرورت افزایش تاب‌آوری، مسکن اضافی هم تولید شود،افزود: با تخریب یک بنای فرسوده و افزایش تراکم، چند واحد مسکونی دیگر نیز ساخته می شود و تعدادی زیادی خانواده هم صاحب مسکن می‌شوند و این مهم باعث افزایش جمعیت می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی، مسئله اصلی در سکونتگاه‌های غیررسمی را موضوع صدور سند اعلام کرد و گفت: این واحدها اغلب تصرفی، قولنامه‌ای یا اوقافی هستند و در مجموع ۲۷ تا ۳۰ درصد واحدهای سکونتگاه‌های غیررسمی در کشور سند دارند.
تعداد واحدهای مسکونی مقاوم باید با ارائه مشوق‌ها به استانداردها نزدیک شود
آئینی با بیان اینکه تعداد واحدهای مسکونی مقاوم باید با ارائه مشوق‌ها به استانداردها نزدیک شود،افزود: در طرح نهضت ملی مسکن ۹ هزار و ۲۱ واحد مسکونی سهم استان زنجان برای نوسازی بافت‌های فرسوده است و باید در طول چهار سال برنامه‌ریزی دقیق با برش شهرستانی انجام و زمینه تسهیل صدور پروانه فراهم شود چراکه ظرفیت تولید ۷۵ هزار واحد در بافت‌های استان زنجان وجود دارد.
وی یاد آورشد: محلات بازآفرینی در خدمات هفتگانه مثل مدرسه، کلانتری، فضای سبز و سایر موارد کمبود دارند و باید کمبود خدمات زیربنایی و روبنایی با توجه به نسبت جمعیت شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام شود.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری افزود: بیش از ۱۳۷ هزار پروانه صادر شده در بافت‌های فرسوده در سامانه ثبت شده و سال گذشته ۱۴ درصد در صدور پروانه و ۶ درصد به لحاظ تعداد واحد در این بخش رشد وجود داشت.
آئینی نوسازی بافت‌های فرسوده را سریع‌ترین روش تولید مسکن یاد کرد و افزود: در این راستا با نوسازی بافت های فرسوده و ساماندهی واحدهای ناپایدار، تعریض معابر و ارائه برخی خدمات نیز اتفاق می‌افتد و شاهد ارتقای کیفیت زندگی شهری هستیم.
وی گفت: امسال در استان زنجان باید سه هزار و ۵۰۰ پروانه صادر شود و برای ساماندهی بافت‌های فرسوده چهار بسته تشویقی پیش‌بینی شده که مبنای قانونی دارد و یکی از آن‌ها به ماده ۱۶ قانون ساماندهی و تولید و عرضه مسکن مربوط است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ،با بیان اینکه شهرداری‌ها موظف هستند که تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض صدور پروانه اعمال کنند که این رقم تا ۱۰۰ درصد قابل افزایش است،ادامه داد: همچنین باید زمان صدور پروانه توسط شهرداری کمتر از یک ماه و ایجاد انشعابات جدید توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان کمتر از دو ماه باشد.
آئینی با اشاره به اینکه همه تسهیلاتی که در نهضت ملی مسکن پیش‌بینی شده، در بافت‌های فرسوده نیز قابل استفاده است،بیان داشت: همچنین بافت‌های فرسوده تسهیلات خاصی دارد به عنوان مثال ۱۵۰ میلیون از تسهیلات آن‌ها با سود صفر درصد ارائه می‌شود و کسانی که می‌خواهند در دوره نوسازی در یک مکان استیجاری ساکن شوند، تسهیلات قرض‌الحسنه هم به ۹۰ میلیون تومان رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا