فرهنگ و هنر

گردآوری خرده روایت‌های مردمی حسینیه‌ اعظم و یوم‌العباس زنجان

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، رییس حوزه هنری زنجان ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)، گفت: حوزه هنری زنجان بر اساس چشم‌انداز «زنجان، پرچمدار هنر عاشورایی و روایتگری هنری و انقلابی از فرهنگ عاشورایی» در نقشه تحول حوزه هنری و سند زیست‌بوم استان در ایام محرم وظیفه خود می‌داند که با هماهنگی و برنامه‌ریزی نسبت به برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های شاخص فرهنگی‌هنری اقدام نماید.
امیر نعمتی در تشریح برنامه‌های حوزه هنری در ایام محرم به گردآوری خرده روایت‌های حسینیه اعظم و یوم‌العباس زنجان به عنوان یکی از برنامه‌های ملی و شاخص این نهاد فرهنگی در این ایام اشاره کرد و ادامه داد: حسینیه اعظم و یوم العباس زنجان دارای ظرفیت‌های پنهانی است که عموم مردم ندیده‌اند و در بیشتر برنامه‌ها فقط حضور جمعیت نشان داده می‌شود.
وی جمع‌آوری خرده روایت‌های حسینیه اعظم و یوم‌العباس زنجان را در سه بخش خاطره‌نگاری مکتوب، عکاسی و مستندسازی عنوان کرد و گفت: هدف از برگزاری این برنامه نشان دادن خرده روایت‌های اثرگذار است که در سال‌های گذشته برای افراد متولی این مکان معنوی در اجتماع عظیم عزاداران حسینی در یوم‌العباس اتفاق افتاده و مردم ندیده‌اند، به همین منظور تعدادی از نویسندگان ادبیات پایداری و عکاسان از سراسر کشور در زنجان و در بین مردم و متولیان برگزاری دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان حضور خواهند داشت و در خصوص سوژه‌های شناسایی شده مصاحبه و آنها را ثبت و ضبط خواهند کرد.
رییس حوزه هنری زنجان به انتشار فراخوان پویش «حاشیه نگاری عاشورایی» اشاره کرد و اظهار داشت: در آستانه فرارسیدن ایام عزاداری سید و سالار شهیدان و با توجه به ارج نهادن به خادمین و مشارکت‌کنندگان مراسمات عزاداری و همینطور ثبت و ضبط حرکت‌های خودجوش مردمی در برپایی آیین‌های عاشورایی با محوریت یوم‌العباس (ع) در سطح استان زنجان حوزه هنری به انتشار فراخوان و برگزاری پویش عکاسی «حاشیه نگاری عاشورایی» اقدام نموده است که علاقمندان جهت مشارکت در این پویش می‌توانند به سایت و صفحات مجازی حوزه هنری زنجان مراجعه نمایند. وی، آخرین مهلت ارسال اثر به این پویش را ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۲ عنوان کرد.
نعمتی به برگزاری نخستین سوگواره ملی عکس «راوی عشق» و برگزاری شب شعر عاشورایی با همکاری زینبیه اعظم زنجان از برنامه‌های فرهنگی هنری این نهاد اشاره کرد. همچنین دیدار با تعزیه‌خوانان پیشکسوت استان ذیل برنامه «دیدار هنرمند ماه» از دیگر برنامه‌های حوزه زنجان است که همزمان با نخستین روز از ماه محرم با حضور در منزل تعزیه‎خوان پیشکسوت میرزا اسملی رحیمی از بیش از ۶۰ سال فعالیت ایشان در هنر تعزیه‌خوانی تقدیر و قدردانی گردید.
وی، تولید و پخش مستند روضه خانگی از شبکه یک سیما همزمان با دومین روز ماه محرم اشاره کرد و تشریح کرد: این مستند روایت یک روضه خانگی در منزل خانواده شهدا است که هر ساله در ایام محرم با برگزاری روضه‌ خانگی پذیرای عزاداران سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) می‌باشند که قسمتهای عمده از این مستند در خارج از مرکز استان ضبط شده بود و وجهه زیست‌بومی دارند.
تولید و انتشار مجموعه پوستر با «کاروان مرثیه» در راستای معرفی شعرای آئینی متوفی زنجان که در عصر خود موثر بودند و پخش کمیک‌موشن از نوحه‌ها و مداحی‌های قدیمی و بومی استان در فضاهای مجازی که به نوعی هر کدام از شهروندان استان با شنیدن این نوحه‌ها خاطره دارند.
پیش تولید قطعه موسیقی با موضوع اربعین، برگزاری نمایشگاه عکس نوشته‌های عاشورایی و همچنین برگزاری نشست پژوهشی از دیگر برنامه‌های فرهنگی‌هنری این نهاد است که در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا