پزشکی و سلامت

انجام واکسیناسیون کووید۱۹ در همه‌ی پایگاه‌های سلامت شهری و خانه‌های بهداشت

واکسیناسیون کووید۱۹ همه‌ی پایگاه‌های سلامت شهری و خانه‌های بهداشت سطح استان انجام می‌شود و مرکز تجمیعی خودرویی و پیاده ستاد دانشگاه علوم پزشکی زنجان و دو مرکز تجمیعی در قیدار و خرمدره برای واکسیناسیون فعال است و همچنین با همکاری بسیج جامعه پزشکی و سپاه استان، واکسیناسیون افراد دارای ناتوانی‌های حرکتی و مشکلات خاص، در منزل انجام می‌شود

پایگاه خبری آسمان زنجان، دکتر مشهود تقی‌لو، در نشست خبری با موضوع افزایش تعداد بیماران مشکوک و مبتلا به کووید۱۹ که روز چهارشنبه ۲۲تیر در مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه برگزار شد، اظهار کرد: هرگونه غفلت در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون، شروع موج جدید کرونا را در پی خواهد داشت.
وی همکاری مردم و جریان‌سازی رسانه‌ها در خصوص واکسیناسیون دوزهای اول تا سوم را قابل تقدیر دانست و افزود: این موضوع باعث شد، موج ششم کرونا علی‌رغم شدت سرایت بالای زیرسویه‌ها‌ی BA.۱ و BA.۲ اُمیکرون، با کمترین عوارض و آسیب سپری شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه زیرسویه‌های جدید اُمیکرون با عنوان BA.۴ و BA.۵ در غرب اروپا منتشر شده و در اقیانوسیه و حتی کشورهای اطراف ایران در حال رشد و پیشروی است، تصریح کرد: شاخص سرایت موثر که اصطلاحا عددR نامیده می‌شود، در مورد زیرسویه‌های BA.۱ و BA.۲ حداکثر ۱۳ بود در حالی که در زیرسویه‌های جدید ۱۸.۶ است و این نشان‌دهنده‌ی قدرت سرایت بالای این زیرسویه‌ها می‌باشد.
وی تصریح کرد: برای اینکه گستردگی و سرایت بالای سویه‌های جدید کرونا ما را غافلگیر نکند، آمادگی لازم است و این آمادگی هم جز با آگاهی حاصل نمی‌شود و رسانه‌ها نقش اصلی و اساسی در این آگاهی و جریان‌سازی فکری دارند.
دکتر تقی‌لو از همه‌ی مسئولین، اصحاب رسانه و کادر بهداشت و درمان درخواست کرد که مصداق رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشند و گفت: هرگونه تضاد در گفتار و رفتار ما، آسیب بسیار جدی در اعتماد مردم به ما وارد می‌کند.
وی با بیان اینکه زیرسویه‌های BA.۱ و BA.۲ اُمیکرون، عموما ناحیه فوقانی راه هوایی را درگیر می‌کرد، خاطرنشان کرد: زیرسویه‌های جدید خصوصا زیرسویه‌ی BA.۵ که در کشور ما در حال رشد است، راه هوای تحتانی یعنی ریه را نیز درگیر می‌کند و قدرت سرایت بسیار بالایی دارد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان تعداد بیماران بستری کرونایی در حال حاضر در سطح استان را ۲۱نفر اعلام کرد و افزود: این رقم در روز گذشته حداکثر ۱۱ نفر بود و این افزایش دوبرابری هشداری جدی برای ما محسوب می‌شود.
وی ضمن اشاره به افزایش موارد سرپایی کرونا از ۱۴ به ۳۶ نفر طی شبانه‌روز گذشته، اظهار کرد: این آمار نشان می‌دهد سریعتر از تصورمان به سمت افزایش موارد مثبت و شاید شروع موج جدید حرکت می‌کنیم.
دکتر تقی‌لو آخرین تعداد فوتی‌های کرونایی در استان زنجان را یک‌هزار و ۹۱۵ نفر اعلام کرد و گفت: خوشبختانه طی چند روز گذشته هیچ‌گونه فوت ناشی از کرونا در سطح استان ثبت نشده است.
وی نسبت تست‌های مثبت PCR به کل تست‌های PCR انجام شده را به عنوان شاخص گردش ویروس تعریف کرد و افزود: این شاخص در استان زنجان از ۹.۳ در هفته چهارم خرداد به ۱۳ در هفته اول تیر، ۲۱ در هفته دوم تیر و ۳۱ در هفته سوم تیر، افزایش پیدا کرده و همچنان در حال افزایش است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به آخرین رنگ‌بندی کرونایی و شناسایی ۴شهرستان قرمز و ۱۴ شهرستان نارنجی در سطح کشور، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در استان زنجان، غیر از شهرستان‌های طارم و خرمدره که به رنگ زرد هستند، بقیه شهرستان‌ها آبی رنگ می‌باشد.
وی در خصوص آمار واکسیناسیون در سطح استان اظهار کرد: در حال حاضر ۹۴.۴درصد مردم استان زنجان، واکسن نوبت اول، ۸۷.۵درصد واکسن نوبت دوم و ۵۲.۸۲درصد، واکسن نوبت سوم را دریافت کرده‌اند.
دکتر تقی‌لو با بیان اینکه تمام افرادی که قبلا واکسن زده‌اند و شش ماه از آخرین دوز آنها گذشته، حتماً باید برای دریافت دوز جدید مراجعه کنند، گفت: در استان زنجان تعداد افرادی که ۶ماه از دریافت دوز سوم واکسن کرونای آنان گذشته است، ۲۰۰ هزار و ۸۹۴ نفر می‌باشد و از این تعداد تا به امروز فقط ۴هزار و ۱۹۸ نفر برای دریافت دوز چهارم مراجعه کرده‌اند که معادل ۲.۹درصد است.
وی تصریح کرد: انتظار داریم تمام افراد بالای ۱۸سال که حتی دوزهای اول تا سوم واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند برای دریافت واکسن مراجعه کنند چرا که تاثیر واکسن در کاهش شدت بیماری، کاهش آمار بستری و کاهش مرگ و میر، قابل انکار نیست.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان واکسن‌های موجود در سطح استان را سینوفارم، برکت، پاستوکووک، اسپایکوژن، کووپارس رازی، فخرا، نورا و آسترازنکا برشمرد و افزود: همه‌ی این واکسن‌ها مورد تایید وزارت بهداشت هستند و هیچگونه مشکلی از نظر تاریخ انقضا ندارند و زنجیره سرما و شرایط نگهداری آنها تحت نظارت است.
وی با اشاره به اینکه برخلاف شایعات، واکسن کووید۱۹ عارضه خاصی به صورت ثابت شده، ندارد، اظهار کرد:واکسیناسیون کووید۱۹ همه‌ی پایگاه‌های سلامت شهری و خانه‌های بهداشت سطح استان انجام می‌شود و مرکز تجمیعی خودرویی و پیاده ستاد دانشگاه علوم پزشکی زنجان و دو مرکز تجمیعی در قیدار و خرمدره برای واکسیناسیون فعال است و همچنین با همکاری بسیج جامعه پزشکی و سپاه استان، واکسیناسیون افراد دارای ناتوانی‌های حرکتی و مشکلات خاص، در منزل انجام می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا