اخبار ویژهاقتصاد

یکی از وظایف ما بحث نخبه‌پروری است

یکی از وظایف ما بحث نخبه‌پروری است و باید به سمت پرورش تاجر برویم

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان با اشاره به صادرات در استان و کشور گفت: اگر مجموع میزان صادرات استان از دیگر گمرکات را هم لحاظ کنیم امسال در ۹ ماهه شاهد کاهش ۱۵ درصدی هستیم چون صادرات استان در ۹ ماهه امسال بر مبنای مبداء تولید ۴۵۷ میلیون دلار است ولی این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۵۳۹ میلیون دلار بود.
مهدی رنگ رونا افزود: سال گذشته برای صادرات در قانون عوارض صادراتی و مالیات علی‌الحساب در نظر گرفته شد.
وی اظهار داشت: تا خرداد ماه صادرکنندگان اطلاع نداشتند به چه کالایی عوارض تعلق می‌گیرد، ابتدا اعلام شد بین نیم تا ۲ درصد باید عوارض صادرات داده شود اما در حوزه برخی اقلام مثل فولاد این عوارض به ۲۰ درصد رسید که این اقدام برای جلوگیری از خام فروشی و استفاده آن در شرکت‌های دانش‌بنیان بود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان تصریح کرد: عوارض وضع شده برای روی ۲ درصد و فولاد ۲۰ درصد وضع شد اما در روز گذشته بخش‌نامه جدیدی برای اخذ عوارض صادر شد.
وی تصریح کرد: همین امر باعث شد بسیاری از صادرکنندگان از این گردونه انصراف و خارج شوند و کاهش ۲۰ درصدی صادرات به دلیل همین افزایش ۲۰ درصد عوارض صادراتی را شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه حوزه صادرات حوزه بسیار تاثیرگذار و تاثیر پذیر است، تصریح کرد: متاسفانه باید اگر عوارضی وضع می‌شود در ابتدای سال مشخص شود.
رنگ رونا گفت: در حوزه صادرات نرخ ارز گپ ۲۰ درصدی دارد، متاسفانه بحث چند نرخی ارز سبب مشکل در واحد‌های اقتصادی صادرکنندگان شده است از سویی دیگر وارد کننده در گیرو دار تخصیص ارز قرار گرفته است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: صادر کننده زمان دو تا سه ماهه برای تخصیص ارز را از دست می‌دهد و متاسفانه نرخ صادرات را نیز دستوری اعلام می‌کنند با این وجود سرکوب نرخ ارز سبب بروز برخی مشکلات می‌شود.
وی اظهار داشت: تا زمانی که ارز در کشور تک نرخی نیست و نرخ آن را بازار تعیین نمی‌کند همین مشکلات وجود دارد.
وی با بیان اینکه با همکاری فعالان و ارگان‌ها اقدامات خوبی از طریق اتحادیه انجام شد افزود: بعد از ۱۵ سال یک هیأت تجاری از استان زنجان به هندوستان در خصوص صنایع غذایی و کشاورزی اعزام شدند، در نهایت تفاهم‌نامه همکاری با اتحادیه صادرکنندگان هند در شرایط تحریمی منعقد شد.
وی بیان اینکه یک سری شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا ظرفیت تولید برخی کالاها را دارند که می‌توانند صادرات داشته باشند، گفت: ما تعدادی از این شرکت‌ها را جذب و به سمت تجاری‌سازی و صادرات سوق می‌دهیم.
رنگ رونا گفت: ۳۰۰ مورد ما در حوزه‌های مختلف در استان اطلاع‌رسانی داشتیم.
وی همچنین به امضای تفاهمنامه همکاری مرکز تجاری دبی و اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان اشاره کرد و گفت: امضای این تفاهمنامه می‌تواند زمینه ساز توسعه صادرات از استان زنجان یا صادرات مجدد محصولات تولیدی به مناطق مختلف جهان باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا