یادداشت و مقالات

سودای صندلی سبز مجلس و دغدغه ای بنام محیط زیست و منابع طبیعی

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، جذابیت کرسی های سبز رنگ پارلمان چنان است که کمتر کسی از ایرانیان واجد شرایط در پارلمان است که علاقه ای به آن نداشته باشد، هرچند که زمینه ی مشارکت همه ی نحله های فکری جامعه ی متکثر ایران در این میدان بسیار مهم که قراربود محصول آن در راس امور کشوری باشد فراهم نیست،  اما هرچه هست تعداد کثیری از عاشقان خدمت !! خود را برای حضوری موثر وارد عرصه کرده اند وبا جان
ومال مشتاقانه تبلیغ میکنند بلکه وارد پارلمان شوند و یکی از صندلی‌های خوش رنگ را بنام خود سند بزنند.
فارغ از مشکلات عدیده سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، دیپلماسی خارجی ، تولیدات داخلی ، دارو و درمان ، بورس و بازار سرمایه ، سکه و ارزو طلا، خودرو، اشتغال و بیکاری ، معیشت خانواده ،  حوزه ی زنان و جوانان و….که عموما در شعارهای نامزدها دیده می شود و لی آنچه غافل مانده حوزه ی بسیار مهم و استراتژیک منابع طبیعی و محیط زیست است
که کمتر کاندیدایی به آن پرداخته است.
البته دلیل مهمی هم دارد وان پرچالش بودن این حوزه است و تقریبا میشود گفت کمتر کاندیدایی است به این حوزه اشرافیت داشته باشد و علاقه ای برای ورود به این حوزه؟!
موضوع مهم محیط زیست و‌ منابع طبیعی ۴ اصل از اصول قانون اساسی را بخود اختصاص داده است و همین امر اهمیت انها رانشان می دهد.
آقایان و خانمهای مدعی خدمت آیا حقیقت و ظرفیت و مشکلات محیط زیست و‌ منابع طبیعی را درک نمی‌کنند و یا بخاطر مصلحت به آن ورود پیدا نمی کنند؟!
امروز غالب روستاهای کشور در بستر منابع طبیعی ارتزاق می‌کنند که پشتوانه ی بخش کشاورزی بحساب می آید و باید امنیت غذایی بیش از ۸۰ میلیون ایرانی را تامین کند که شوربختانه در هیاهوی تبلیغاتی گم سده است.
واقعیت های نهفته در نابودی دریاچه ها و تالاب‌ها، جنگل‌ها و مراتع ، بستر رودخانه ها، نابودی آب های زیرزمینی، حرکت دهشت انگیز به سوی فرونشست سرزمینی و آلودگی‌های آب و خاک و تولیدات کشاورزی آیا نظر کاندیداهای بی شمار را به خود جلب نکرده است تا لااقل جملاتی هم راجع به این‌ها بیان کنند.
شرایط ویژه محیط زیستی در استان زنجان با توجه به فعالیت گسترده صنایع آلاینده بخصوص سرب وروی و پسماندهای سمی تولید شده آیا برای نامزدهای نشستن در صندلی سبز مجلس نگران کننده نیست؟؟!!!
شاید امروز معیشت و اقتصاد خانواده مهمترین مشکل جامعه ایران باشد!!!
ولی این خیل عظیم کاندیداها فکر نمی‌کنند که دغدغه اصلی همان داشتن هوای سالم و درراستای آن آب و خاک سالم و تولید محصولات سالم باشد.
بروز بیماری های سخت بهبود و نارسایی‌های جسمی که محصول آلاینده های سمی است.
سالانه ها هزاران نفر را به سوی مرگ زودرس سوق می دهد آیا این مشکلات کاندیداهای عاشق خدمت را اندکی بفکر فرو نمی‌برد ؟! که به هر وسیله ای متوسل میشوند تا یکی از صندلی‌های سبز پارلمان را اشغال کنند بدون آنکه شناختی ازاین موضوعات داشته باشند.
امروز مهاجرت درون سرزمینی به لحاظ مشکلات خشکسالی و کاهش نزولات جوی و کمبود آب علیرغم فعالیت گسترده در پروژه های آبخیزداری از مناطق خشک تر به مناطق با بارندگی بیشتر مارا بفکر فرو نمی برد؟!
از هزینه ی میلیاردها دلاری سرمایه ملی کشور برای انتقال اب خبر دارید ؟
از استقرار صنایع آبخور در مناطق خشک چون زنجان خودمان چطور ؟!
هرچه هست سودای استقرار در پارلمان نباید ما را از عدالت محیط زیستی دور کند که اگر این گونه باشد اقبال عمومی را بدنبال نخواهد داشت.
امروز کشور و در مقیاس کوچکتر استان زنجان نیازمند توجه جدی به محیط زیست و منابع طبیعی است تا بتوان شاخص های توسعه را در ابعاد مختلف پی گیری کرد.

تقی سالک
فعال محیط زیست ، منابع طبیعی  و رسانه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا