اخبار ویژهاقتصاد

رتبه هجدهم استان زنجان، در نرخ رشد جمعیت کشور

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، ابوالفضل رفیعی روز یکشنبه در آیین واگذاری ۴۰۰ قطعه زمین به مشمولان قانونی جوانی جمعیت، افزود: یکی از سیاستهای مهم دولت، واگذاری زمین به متقاضیان واجد شرایط در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است که در استان زنجان به خوبی به مرحله اجرا درآمد.
رفیعی با بیان اینکه استان زنجان در نرخ رشد جمعیت در رتبه هجدهم کشور قرار دارد، افزود: این نرخ در استان طی سه سال گذشته تقریبا روند ثابتی داشته که امیدواریم با توجه به نتایج اقدامات و بویژه مشارکت و عزم عمومی به تدریج افزایش یابد و نرخ جایگزینی به بالای ۲ برسد.
وی با بیان اینکه نیروی انسانی و موضوع جمعیت، ترکیب و ساختار آن یکی از مولفه های مهم برای هر کشوری محسوب می شود چرا که در ابعاد مختلف از جمله پیشرفت و اقتدار کشور تاثیرگذار است، افزود: بر همین اساس، توجه به جمعیت در دستور کار سیاستگذاران عالی کشور قرار گرفته و بعد از وقفه ایجاد شده ، مدتی است با تعیین راهبرد توسط مقام معظم رهبری و سپس تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ، بحث افزایش جمعیت و جبران عقب ماندگی در این حوزه به طور جدی دنبال می شود.
این مسئول ادامه داد: از جمله زمینه های موثر در جمعیت، افزایش نرخ ازدواج ، کاهش نرخ طلاق و کاستن از مدت زمان ازدواج تا تولد فرزند اول است که استان در مورد اخیر وضعیت خوبی ندارد و با پیگیری ستاد جوانی جمعیت استان در حال رفع این مشکل هستیم.
رفیعی با اشاره به اجرای طرح نفس به عنوان اقدامی مهم در راستای پیشگیری از سقط جنین در استان، گفت: موفقیت این کار، عمدتاً ناشی از توجیه و آگاه سازی نسبت به مسائل فقهی موضوع بود و بخش کوچکی هم حمایت از خانواده ها که در نهایت به انصراف حدود ۴۵۰ خانواده منجر و از این تعداد تاکنون بیش از ۱۵۰ نوزاد متولد شده اند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان تحقق سیاست جمعیتی کشور و ایجاد عزم ملی برای این موضوع مهم را در گرو فرهنگ سازی درست عنوان نمود و گفت: سیاستهای حمایتی و تشویقی و تسهیلات متعددی در قانون مذکور پیش بینی و در حال اجراست ولی بخش قابل توجهی از انگیزه ها ، فرهنگی است.
وی با تاکید بر نقش رسانه‌ها، خواستار نقش آفرینی بیش از پیش رسانه‌های جمعی در فرهنگ سازی و ایجاد گفتمان جمعیتی و تبیین اثر بخش موضوع در افکار عمومی گردید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا