یادداشت و مقالات

اشتغالزایی رسمی با حمایت از بخش خصوصی

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، در هفته ای گذشت ریاست جمهور، سیدابراهیم رئیسی در چهارمین جلسه شورای‌عالی اشتغال در دولت سیزدهم، اشتغال را اولویت اصلی کشور و مأموریت جدی دولتمردان دانست و به بیان توصیه‌هایی به همه دستگاه‌ها در راستای ایجاد اشتغال پایدار و کاهش بیکاری در کشور پرداخت.
در این جلسه مقرر شد که تسهیلات طرح‌های مصوب موجود در سامانه جامع تسهیلات‌ اشتغال کشور تا پایان تیرماه پرداخت شوند.
همچنین مقرر شد وزارت علوم با همکاری معاونت علمی و سایر دستگاه‌ها برنامه اجرایی برای رفع بیکاری فارغ‌التحصیلان را در اسرع وقت ارائه و اجرا کنند.
پرداختن به مقوله بیکاری و اولویت دادن به آن با الزامات شدید و توصیه های مکرر تنها مختص این دولت نیست و دولت های قبل هم همگی بر این رویه تاکید موکد داشتند. اما ماحصل کار و نتیجه این الزامات و توصیه ها و جدی گرفتن این ماموریت از سوی دولتمردان، مطلوب نیست و آمارهای واقعی کف جامعه نه تنها نشانگر ایجاد مشاغل جدید نیست بلکه از از افزایش آمار بیکاران به دلیل تعطیلی برخی کارخانجات و واحد های تولیدی نیز خبر می دهد.
بدون تعارف و مقدمه چینی سپردن همه امورات به دولت به معنای ایجاد رانت های کلان ( شما بخوانید ریشه فساد) و آمارهای تکراری و واهی است.
در چنین شرایطی توقع ایجاد اشتغال از سوی دولت نیز به سبب تصدی گری بی حد و حصر دولت در هاله ای از ابهام است و کار اما و اگر های فراوانی دارد. بی تردید چاره کار داشتن نگاه توسعه محور به بخش خصوصی حقیقی است که با مدیریت اصولی و علمی توانسته در این شرایط نامناسب اقتصادی خود را سرپا نگه دارد و چرخ تولید را بچرخاند.
در اکثر استان ها و شهرهای کشور شاهد فعالیت کارخانجات، واحدهای تولیدی، مدارس غیر دولتی، واحدهای اقامتی و پذیرایی و … خصوصی هستیم که با کارآفرینی واقعی و غیر آماری، هزاران خانوار را زیر پر و بال خود گرفته اند و اشتغال مولد و پایدار ایجاد کرده اند.
در حقیقت گره کور بیکاری توسط دستان پرتوان و حسابگر این واحد های اقتصادی باز می شود و دولت می تواند به جای بگیر و ببند و جلسه و بیان توصیه به دولتمردان و سپردن ماموریت جدی به آنها، با مدیران این شرکت ها و کارخانجات و واحد ها به مذاکره بنشیند و نیاز آنها را برای دو سه برابر کردن ظرفیت اشتغال شان یا حتی بیشتر بسنجد.
باور بفرمائید برخی از آنها معتقدند اگر دولت فقط چوب هایی را که لای چرخ تولید شان قرار داده و سنگ هایی را که سر راه شان نهاده است، بردارد ظرفیت تولید و ایجاد اشتغال در مجموعه شان دستکم دو برابر خواهد شد! فرصت را از دست ندهیم.
به قلم وحید حاج سعیدی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا