اخبار ویژهسیاسی و اجتماعی

توسعه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، دکتر عزیزخانی مدیر کل تامین اجتماعی استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه به‌مناسبت آغاز هفته تأمین‌اجتماعی – ۱۹ تا ۲۵ تیر ماه، گفت: اگر همکاران زحمتکش ما درسازمان بزرگ تأمین‌اجتماعی بر اساس اسناد بالادستی و اصول ۳، ۲۹ و ۴۳ قانون اساسی در قالب نظام چندلایه تأمین‌اجتماعی برای حفظ و صیانت از توانمندی بیمه‌شدگان در بخش کسب و کار کشور تلاش می‌کنند، برای این است که هم احساس آسایش و امنیت لازم را به نسل‌های آتی منتقل کنند وهم اجرای تعهدات کوتاه مدت و بلند مدت سازمان برای آیندگان به بهترین نحو ممکن امکانپذیر شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از اسناد بالادستی مورد توجه در سازمان تأمین‌اجتماعی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی است، گفت: این سند ارزشمند، مسیر غلبه بر چالش‌ها در حوزه تأمین‌اجتماعی را به خوبی نشان می‌دهد؛ چراکه این سیاست‌ها هم چالش‌های حوزه تأمین‌اجتماعی را به‌دقت شناسایی کرده و هم راه‌حل‌های غلبه بر آنها را مشخص کرده است و از این حیث کار سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و اقدام و عمل را برای متولیان این حوزه‌ها آسان کرده است. اگرچه بخشی از این سیاست‌ها پیش از این در دیگر اسناد نیز مطرح شده بود اما سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در واقع بسته کاملی است از هر آنچه که در مسیر توسعه و تحول تأمین‌اجتماعی لازم و مورد نیاز است.
دکتر عزیزخانی با تأکید بر این‌که با استمرار مدیریت فعلی، رویکردهای اصلاحی و تحولی نیز استمرار خواهد یافت، به ۸ راهبرد تدوین شده در ابتدای این دوره اشاره کرد و افزود: از ابتدای قبول مسئولیت در این سازمان، تیم مدیریتی جدید ۸ کلان راهبرد را برای عبور از چالش‌ها و اصلاح کژکارکردی‌های موجود در سازمان تأمین‌اجتماعی تدوین کرد که تا امروز براساس همین هشت راهبرد، اقدامات بسیار مهمی در حوزه‌های مختلف انجام گرفته است و تا وقتی همین مجموعه مدیریتی روی کار باشد براساس همین ۸ راهبرد اقدام و عمل( ۱- هوشمندسازی تأمین اجتماعی ۲- تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای ۳- توسعه خدمات بیمه‌ای و درمانی ۴- کنترل مصارف و افزایش بازدهی دارایی‌ها ۵- بهره‌وری و افزایش بازدهی دارایی‌ها ۶- صیانت از بیمه‌شدگان در حوزه درمان ۷- اصلاح و سازماندهی صندوق در جهت پایداری ۸ – فساد ستیزی و صیانت از اموال ) اقدام و عمل صورت خواهد گرفت.وی تعداد نفرات تحت پوشش استان لغایت اسفند ماه سال ۱۴۰۱ را تعداد ۵۸۵۷۲۹ نفر اعلام کرد که پوشش ۵۳ درصدی جمعیت استان را در بر میگیرد همچنین تعداد بیمه شدگان این اداره کل در سال گذشته با رشد ۶/۲ درصدی به تعداد۲۰۴۰۰۰ نفر ، تعداد مستمری بگیران با یک رشد ۷ درصدی به تعداد ۵۴۶۶۴ نفر رسیده است تعداد بیمه شدگان زنان خانه دار ۸۸۵۸ نفر بوده که رشد ۱۱۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته ایم و تعداد بیمه شدگان دانشجویی نیز با ۴۱ درصد رشد به عدد ۸۶۱ نفر رسید.
تعدادبیمه بیکاری برقرار شده اداره کل لغایت اسفند ماه ۱۴۰۱ تعداد ۲۵۱۳ نفر بود که بالغ بر ۱۲۷ میلیارد تومان نیز در این خصوص پرداخت گردید.
مدیر کل تامین اجتماعی استان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی سازمان، ناپایداری منابع و در کنار آن استقراض بی‌رویه از نظام بانکی برای اجرای تعهدات در سنوات گذشته بود؛ به‌نحوی‌که از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان استقراض از نظام بانکی اتفاق افتاده بود.
وی در ادامه گفت: در طول دوره فعالیت سازمان تأمین‌اجتماعی، تغییراتی در حوزه جمعیتی و در بحث امید به زندگی اتفاق افتاده بود که مدیران حوزه های مرتبط با فعالیت سازمان و برخی مدیران سازمان در گذشته به هر دلیل به‌جای استفاده بهینه از فرصت‌های موجود، برای تأمین مالی تعهدات تصمیماتی اتخاذ کرده بودند که بعضاً چالش‌هایی برای صندوق به‌وجود آورده است که یکی از آن چالش‌ها، بازنشستگی‌های پیش از موعد است که امروز سهم آن در کل موارد بازنشستگی به بیش از ۵۰ درصد کل بازنشستگی‌ها رسیده است.
دکتر عزیزحانی با اشاره به اینکه اجرا نشدن اصلاحات سنجه‌ای (پارامتریک) و سایر اصلاحات موردنیاز، متناسب با سیر تحولات اجتماعی و اقتصادی کشور از دیگر چالش‌هایی بود که در همان سال اول استقرار مدیریت جدید در سازمان شناسایی شد، گفت: در بخش اقتصادی نیز سازمان با چالش‌هایی روبه‌رو بود که از جمله آنها می‌توان به پایین‌بودن نرخ بازدهی دارای‌ ها اشاره کرد.
برخی مداخلات غیرحرفه‌ای و عموماً سیاسی در شستا نیز از دیگر چالش‌های حوزه اقتصادی بود که با عنایت خداوند وبا رویکرد فسادستیزی دولت مردمی سیزدهم، بر آن غلبه شد در بخش درمان نیز بالابودن هزینه‌های درمان چالشی جدی بود که از همان ابتدا سازمان در صدد تدبیر آن برآمد.
مدیر کل استان با نام بردن از «توسعه پوشش بیمه‌ای» به‌عنوان یکی از راهبردهای اساسی مورد توجه در سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: این راهبرد علاوه بر اینکه در راستای اجرای اصل ۲۹ قانون اساسی مبنی بر توسعه بیمه اجتماعی برای آحاد مردم است، برای بهبود ناترازی منابع نیز بسیار مفید و مؤثر است و از این جهات بود که به‌عنوان یکی از راهبردهای اساسی سازمان تأمین‌اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. بر مبنای این راهبرد و به همت همکارانمان در حوزه بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی اتفاقات خوبی در این دوره در زمینه گسترش پوشش بیمه به اقشار خارج از چتر بیمه‌ای رقم خورد.
وی افزود: در دوره جدید بالغ بر یک میلیون و ۹۲۰ هزار بیمه‌شده جدید به سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه شده که طبق برآوردهای انجام شده، ماهانه بیش از هزار میلیارد تومان آورده مالی پایدار برای سازمان تأمین‌اجتماعی ایجاد کرده است و این برای مجموعه‌ای که مشکل ناترازی و ناپایداری منابع دارد، دستاورد بسیار بزرگی است. طبق برآوردهای انجام‌شده، بین ۵ تا ۶ میلیون نفر از جمعیت کشور، کسانی هستند که هنوز بیمه اجتماعی ندارند و می‌توانند تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی قرار بگیرند. پوشش بیمه‌ای این جمعیت علاوه بر اینکه مطابق قانون اساسی از تکالیف سازمان تأمین‌اجتماعی است به مثابه پنجره‌ای جمعیتی، فرصتی مغتنم برای مدیریت پایدار منابع در سازمان است.
وی با اشاره به اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، حداکثر ۲۰ درصد از جمعیت ۳۵ میلیونی کشور تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند؛ اما امروز بیش از ۷۳ درصد جمعیت هشتاد و چند میلیونی ایران تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند، گفت: در سال‌های پس از انقلاب، دستاوردهای بسیار بزرگی در حوزه بیمه‌های اجتماعی و سلامت رقم خورده است. امروز در بسیاری از کشورها چنین گستره پوششی وجود ندارد و ما به‌نحوی در این زمینه پیشتاز هستیم. در مجمع اخیر اتحادیه بین‌المللی تأمین‌اجتماعی کشوری با جمعیت ۸ میلیون نفر، تنها توانسته بود ۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت خود را تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دهد و بالاترین خدمتی که ارائه می‌کرد این بود که مبلغی را به‌عنوان پاداش سنوات خدمتی در پایان خدمت افراد به آنها ارائه بدهد. درحالی‌که سازمان تأمین‌اجتماعی در ایران ۱۸ خدمت کلان به بیمه‌شدگان ارائه می‌کند که هر کدام از این کلان خدمات، زیرمجموعه‌های متعدد دارند.
 بزرگ‌ترین تسویه بدهی بانکی در تاریخ نظام بانکی کشور
دکتر عزیزخانی «اصلاح و ساماندهی صندوق با رویکرد توانمندسازی و پایداری منابع» را یکی از دیگر از راهبردهای کلان این سازمان عنوان کرد و گفت: استقراض بی‌رویه یکی از چالش‌های اساسی تأمین اجتماعی بود و در دوره‌های قبلی با توجیهات مختلف اقدام به دریافت وام از نظام بانکی کرده بودند. با استقرار مدیریت جدید ، سازمان درصدد درمان این بیماری برآمد و با عنایت خداوند و تلاش شبانه‌روزی همکاران، طی دو سال گذشته ۱۰۶ هزار میلیارد بدهی سازمان تأمین‌اجتماعی به نظام بانکی تسویه شد که بزرگ‌ترین تسویه بدهی بانکی در تاریخ نظام بانکی کشور است. این اتفاق بسیار خوب با مساعدت دولت مردمی سیزدهم و توجه و حمایت شخص رئیس‌جمهور محترم و همچنین همکاری مجلس انقلابی اتفاق افتاد که طی دو سال گذشته، حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی را تأدیه کردند. یکی از ویژگی‌های خاص تأدیه بدهی دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی در این دوره که هم از نظر مبلغ و هم از نظر نوع سهام واگذارشده بی‌نظیر بود و باعث شد سازمان تأمین‌اجتماعی بتواند چالش‌ها را پشت سر بگذارد و بدهی بانکی خود را تسویه کند، انتقال سهام شرکت‌های با وضعیت مالی به‌نسبت مناسب بود که در دوره‌های قبلی کمتر سابقه داشت و بیشتر سهام شرکت‌های زیان‌ده به سازمان واگذار می‌شد که به جای کمک به حل مشکلات، باری بود بر انبوه مشکلات سازمان تأمین‌اجتماعی.
وی درباره آثار مثبت تسویه بدهی ۱۰۶ هزار میلیاردی سازمان تأمین‌اجتماعی به نظام بانکی گفت: وقتی این بدهی کلان را تسویه کردیم، اولاً از پرداخت سود تسهیلات دریافتی که سالانه معادل ۲۵ هزار میلیارد و معادل بیش از کل سود دریافتی از فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان بود، رها شدیم و ثانیاً توانستیم از همین محل، ۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در بانک رفاه داشته باشیم؛ یعنی هم دارایی‌های سازمان که در واقع دارایی‌های مردم است، حفظ شد و هم بزرگ‌ترین افزایش سرمایه نظام بانکی کشور رقم خورد و فرصتی هم برای حمایت جدی‌تر و مؤثرتر نظام بانکی از رونق تولید و کسب‌وکار فراهم شد.
 توسعه خدمات مستقیم و رایگان، اولویت قطعی سازمان تأمین‌اجتماعی است
مدیر کل تامین اجتماعی استان «توسعه کمی و کیفی خدمات بیمه‌ای و درمانی» را دیگر راهبرد مهم سازمان توصیف کرد و افزود: با وجود مشکلات متعددی که وجود داشت، مدیران عالی از تکالیف خود در حوزه توسعه خدمت‌رسانی غافل نبودند و در شرایط سخت اقتصادی، نه تنها کاهش خدمات ایجاد نشد بلکه بیش از همیشه افزایش خدمات را در این حوزه رقم زده شد.
وی افزود: در حوزه درمان مستقیم، در حال حاضر روزانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار خدمت ارائه می‌شود که ۲۸ درصد از کل خدمات درمانی را تشکیل می‌دهد. در حوزه خدمات سرپایی نیز سازمان درسال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ معادل ۱۸ درصد رشد داشته و دربستری نیز ۹ درصد افزایش را تجربه کرده است . همچنین با رویکرد پیشگیری و کاهش هزینه‌ها، شناسایی، پیشگیری و درمان دو بیماری دیابت و فشار خون در میان بیمه‌شدگان در اولویت قرار گرفته و درحالی‌که تنها ۵ مرکز تخصصی کنترل دیابت و فشار خون در سازمان تأمین‌اجتماعی وجود داشت امروز تعداد کلینیک‌های دیابت و فشار خون به ۱۸۵ مرکز رسیده است که در نوع خود دستاورد بی‌نظیری است. خدمات ناباروری نیز از سال گذشته تحت پوشش قرارگرفته که طبق آخرین آمار ۴۷ هزار۵۰۰ پرونده در این حوزه تشکیل شده است که این تعداد با رشد ۱۲ برابری نسبت به سال ۱۴۰۰ همراه بوده و سازمان از این بابت۴۰۰۰میلیاردتومان نیز پرداخت کرده است.
مدیر کل تامین اجتماعی استان زنجان با با تأکید بر این‌که توسعه خدمات مستقیم و رایگان، اولویت قطعی مدیریت عالی سازمان تأمین‌اجتماعی است، گفت: بودجه توسعه زیرساخت‌های خدمات درمانی در سال ۱۴۰۰ معادل ۴۵۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۱ به ۹۵۰۰ میلیارد تومان و در سال جاری به ۱۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است که نشان‌دهنده رویکرد سازمان برای توسعه خدمات درمانی رایگان خصوصاً در مناطق کمتربرخوردار است. در اسفند سال گذشته ۷۸ پروژه توسعه و ایجادی کلنگ‌زنی شد که بیشترین تعداد این پروژه‌ها، پروژه‌های درمانی بودند. همچنین در سال گذشته ۲۱ پروژه درمانی به بهره‌برداری رسید و پیش‌بینی می‌شود که امسال هم ۲۹ پروژه به بهره‌برداری برسد. علاوه بر این در سال گذشته در ۱۵ مرکز ارتقای شیفت و در ۵ مرکز درمانی ارتقای سطح داشتیم و در حال حاضر نیز حدود ۲۰۰ پروژه در حال اجرا داریم.
دکتر عزیزخانی مدیر کل تامین اجتماعی استان گفت در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۵۹۵ مورد کمک بارداری به مبلغ ۱۶ میلیاردو ۴۳۰ میلیون تومان و تعداد ۱۳۶۶ مورد کمک ازدواج بالغ بر ۶ میلیاردو ۶۸۱ میلیون تومان به بیمه شدگان سطح استان پرداخت شده است
 ارتقای خدمات رفاهی بازنشستگان
دکتر عزیزخانی درباره اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه ارتقای خدمات رفاهی بازنشستگان نیز گفت: بیمه تکمیلی بازنشستگان حدود ۶ میلیون استفاده‌کننده و سالانه بیش از ۴ هزار میلیارد تومان بار مالی برای سازمان تأمین‌اجتماعی دارد. با توجه به دغدغه بازنشستگان معزز سازمان، برای سال جاری ۸۰ درصد به تعهدات بیمه تکمیلی اضافه شد و مبلغ سرانه آن به ۲۰۵ هزار تومان رسیده که سازمان با تقبل سهم ۵۰ درصدی از این تعهدات، برای هر نفر مبلغ ۱۰۲ هزار و پانصد تومان را پرداخت می‌کند. تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان عزیز نیز از ۷ میلیون در سال ۱۴۰۰ به ۱۲ میلیون در سال ۱۴۰۱ و ۲۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده که در سال گذشته این وام به ۱۲۰ هزار بازنشسته عزیزدر کشور و تعداد ۲۱۰۰ نفر در استان بالغ بر ۲۵ میایارد و ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت شد و سازمان در تلاش است تا امسال این تسهیلات را به افراد بیشتری پرداخت شود. سفر زیارتی رایگان مشهد مقدس در قالب طرح کرامت رضوی، خدمت دیگری است که در زمان کرونا متوقف شده بود و سال گذشته از سر گرفته شد و حدود ۵۰ هزار نفر از بازنشستگان عزیز ما به صورت رایگان در سطح کشور و تعداد ۷۳۷ نفر از مستمری بگیران استان با بهترین خدمات و عالی‌ترین کیفیت به زیارت حضرت ثامن‌الحجج (ع) اعزام شدند همچنین سال گذشته تعداد ۲۵۰ وام پیاده روی اربعین نیز به مستمری بگیران عزیز سطح استان پرداخت شده است.
۱۶۰ میلیون مراجعه غیرحضوری در یک سال
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر راهبرد مهم سازمان تأمین‌اجتماعی «هوشمندسازی» است، اظهار داشت: کارهای خوبی در حوزه هوشمندسازی انجام گرفته است اما در حال حاضر “هوشمندسازی” به‌عنوان یک اولویت راهبردی سازمان تعیین شده و طبق آخرین آمار در سال گذشته چیزی حدود ۱۶۰ میلیون مراجعه غیرحضوری به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی صورت گرفته و در این بخش ۴۴ میلیون خدمت غیرحضوری نیز به مخاطبان ارائه شده است. تا سال ۱۴۰۰ حدود ۴۳ خدمت به‌صورت غیرحضوری در سازمان تأمین‌اجتماعی ارائه می‌شد که این عدد امروز به ۵۷ خدمت رسیده است.
در رسیدگی به درخواست ها و شکایات مردمی نیز این اداره کل درسال گذشته پاسخگوی ۴۰۷۴ مورد رسیده از سامانه های crm ، سامد استانداری و درگاه شکایات مردمی اداره کل بازرسی استان بوده است.
در سال ۱۴۰۱ اداره کل تامین اجتماعی استان به تعداد۱۴ میز خدمت در سطح استان برگزارکرده و در ۴۵ دیدار مردمی مدیر کل استان به مشکل حدود ۲۱۰ مراجعه کننده نیز رسیدگی شده است.
وی افزود: درصد اجرایی‌شدن و پیشرفت نسخه الکترونیک در سال ۱۴۰۰ بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بود اما این عدد، امروز به بیش از ۹۷ درصد رسیده است و جز در موارد خاص قطعی برق و اینترنت تقریباً می‌توان گفت که نسخه‌نویسی دستی و کاغذی نداریم. در نسخه‌پیچی پاراکلینیک هم شاهد پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی هستیم. همچنین به‌طور میانگین سالانه بیش‌از ۷.۵ میلیون مشاوره غیرحضوری از طریق سامانه ۱۴۲۰ به بیمه‌شدگان سازمان ارائه می‌شود و با تدارکی که درباره استفاده از هوش مصنوعی شده است، امیدواریم با راه‌اندازی امکان ارتباط هوشمند، تعداد این مشاوره‌ها در آینده افزایش داشته باشد.
مدیر کل تامین اجتماعی استان با اشاره به تدارک سازمان برای توسعه پوشش بیمه به شاغلان مشاغل نوپدید و پلتفرمی ، نسبت به آغاز به کار آن در سال جاری از سوی سازمان ابراز امیدواری کرد و افزود: در حالی ما به راه‌اندازی این بیمه نزدیک می‌شویم که کشور عزیز ما در این حوزه جلوتر از خیلی از کشورهای دیگر است.
تمرکز بر افزایش تولید و سود و حفظ ارزش دارایی‌های سازمان
دکتر عزیزخانی با تأکید بر اینکه سازمان در حوزه اقتصادی علاوه بر نقش حاکمیتی سازمان در حوزه اقتصادی، روی افزایش تولید و سود تمرکز داشته است گفت: با آگاهی نسبت به اینکه باید نقش حاکمیتی سازمان در حوزه‌های مختلف اقتصادی ایفا شود بر افزایش تولید و سود و همچنین حفظ ارزش دارایی‌های سازمان تأمین‌اجتماعی تمرکز شده است در همین راستا در شستا ۱۲ راهبرد کلان اقتصادی طراحی شده که هم‌اکنون در کلیه شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ در حال اجرا است. همچنین در ۲۲ شرکت، عبور از رکورد تاریخی تولید و در ۳۹ شرکت ثبت رکورد ۵ سال اخیر و همچنین در ۱۹ شرکت تولید بیش از ظرفیت اسمی را شاهد بوده‌ایم.
وی افزود: در سال ۱۴۰۰ فروش تجمیعی شستا ۱۶۱ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۱ این عدد با رشد ۴۳ درصدی به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین سود خالص تجمیعی شستا در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۷.۵ هزار میلیارد تومان بود که در ۱۴۰۱ با افزایش ۵۰ درصدی به ۵۷ هزار میلیارد تومان رسید. در یک چشم‌انداز چهار ساله ۴۰۰ هزار میلیارد تومان ظرفیت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های زیرمجموعه شستا پیش‌بینی شده است که در سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد تومان آن تحقق یافت و برای امسال نیز ۸۰ هزار میلیارد دیگر محقق خواهد شد. همچینین برای اولین بار یکی از شرکت‌های ما ۳۰ نوع لاستیک جدید تولید کرده و در حوزه دارو نیز در سال گذشته ۱۲۰ نوع داروی جدید به بازار عرضه شده است.
در استان زنجان نیزسال گذشته در حمایت از تولید تعداد ۱۳۲۷ مورد تقسیط بدهی مراکز صنعتی و کارگاهی بالغ بر ۱۲۹ میلیارد تومان انجام شد
تعداد ۶۰ مورد بازدید از شرکت ها صورت گرفته که از نزدیک در جریان مشکلات این عزیزان قرار گرفتیم
در حمایت از شرکت های دانش بنیان نیز ۳ جلسه ـموزشی در پارک علم و فنآوری ، یک جلسه در جهاد کشاورزی ، جلسات آموزشی در محل اتاق بازرگانی و صنعت و معدن و نیز همایش خوب و بزرگ شرکت های دانش بنیان را در شهریورماه سال گذشته در محل اداره کل برگزار کردیم.
دکتر عزیزخانی مدیر کل تامین اجتماعی استان با تأکید بر این‌که به‌رغم برخی اظهارنظرها ، افق پیش‌روی سازمان تأمین‌اجتماعی بسیار روشن است، گفت: در حوزه حاکمیت تأمین‌اجتماعی مشکلات، چالش‌ها و دشواری‌هایی وجود دارد اما جای نگرانی نیست و ما هم در این‌باره نگران نیستیم، بلکه بسیار به آینده خوشبین هستیم و با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که شده و تلاش‌هایی که از سوی همکاران بنده صورت می‌گیرد، عبور از چالش‌ها و مشکلات و رسیدن به یک ساحل امن و آرام و تأمین آسایش بیمه‌شدگان عزیز ممکن و میسر است.
 توسعه پوشش بیمه؛ مأموریت سازمان تأمین‌اجتماعی است
مدیر کل تامین اجتماعی استان در بخش دیگری از نشست خبری ویژه هفته تأمین‌اجتماعی در درباره ناترازی منابع و مصارف این سازمان گفت: در سازمان تأمین‌اجتماعی دو کار بزرگ برای پایدارسازی منابع انجام شده است. یکی از کارهای بزرگی که اتفاق افتاد تسویه بدهی ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی به نظام بانکی بود که از محل تأدیه بدهی دولت به تأمین‌اجتماعی انجام شد. اگر این تسویه صورت نمی‌گرفت هزینه سود این تسهیلات، سالانه حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان بود که به‌منابع بیمه‌شدگان تحمیل می‌شد. کار بزرگ دیگری که پیگیری شد، توسعه پوشش بیمه‌ای است که براساس اصل ۲۹ قانون اساسی سازمان تأمین‌اجتماعی متولی فراگیری پوشش بیمه است.
درحال حاضر حدود ۷۳ درصد جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دارند و افقی که در این دولت تعریف شده این است که تمام افراد جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار گیرند. در طی دو سال گذشته، بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید وارد سازمان شد ه اند. این کار علاوه براین‌که در اجرای اصل ۲۹ قانون اساسی و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری بوده، نوعی پایداری مالی را نیز برای سازمان رقم زده و برآورد این است که هر ماه نیز یک هزار میلیارد تومان منابع پایدار به منابع سازمان از محل گسترش پوشش بیمه‌ای تزریق شده است.
ساخت‌وساز و توسعه مراکز درمانی نشان‌دهنده اولویت حوزه درمان است
دکتر عزیزخانی درباره تناسب افزایش هزینه‌های ساخت‌ساز و توسعه مراکز درمانی با سایر هزینه‌ها و درآمد‌های این سازمان گفت: اولویت‌گذاری مدیریتی در توزیع منابع، موضوع مهمی است و افزایش منابع اختصاص‌یافته به ساخت‌وساز و توسعه مراکز درمانی در سازمان تأمین‌اجتماعی نشان‌دهنده اولویت حوزه درمان در این دوره است. اولویت سازمان توسعه خدمات درمانی است و بر همین اساس سهم توسعه زیرساخت‌های درمانی در بودجه افزایش یافته است. توسعه خدمات درمانی بعد از معیشت، اولویت اول بیمه‌شدگان و بازنشستگان است. ما باید زیرساختها و خدمات درمان را به‌نحوی توسعه دهیم که بازنشستگان دغدغه پرداخت از جیب در زمان بیماری نداشته باشد و بتوانند از خدمات درمانی رایگان تأمین‌اجتماعی استفاده کند تا فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بیمار دغدغه دیگری جز رنج بیماری نداشته باشد، محقق شود در خرید راهبردی نیز رویکرد سازمانی به کمتر کردن هزینه های پرداختی است . مثلاً افراد بالای ۶۵ سال در مراکز درمان دانشگاهی در بخش بستری، خدمات رایگان دریافت می‌کنند و تأمین‌اجتماعی تمام هزینه درمان آنان را براساس تعرفه‌های دولتی پرداخت می‌کند. در شهرها و مناطقی هم که تأمین‌اجتماعی مرکز درمانی ملکی ندارد، خدمات درمان بستری در مراکز دانشگاهی برای همه بیمه‌شدگان رایگان است.
توسعه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی
دکتر عزیزخانی مدیر کل تامین اجتماعی استان در زمینه فرهنگ‌سازی و آموزش جامعه تحت پوشش این سازمان برای استفاده از خدمات غیرحضوری نیز گفت: در حال حاضربیشتر خدمات به‌صورت غیرحضوری و سهل‌الوصول در اختیار بیمه‌شدگان قرار داردودر سامانه‌های غیرحضوری که به راحتی از طریق تلفن همراه هم در دسترس قرار گرفته است افراد می‌توانند محتوای آموزشی متنوع موردنیاز را درباره استفاده از خدمات غیرحضوری مشاهده کنند.
وی توسعه سامانه خدمات غیر حضوری e سرویس ، نرم افزار کاربردی تامین اجتماعی “من” و تارنمای “تامین نما” را از دستاوردهای مدیریت جدید در توسعه خدمات غیر حضوری دانستند.
متناسب‌سازی را به طور کامل اجرا کرده‌ایم
دکتر عزیزخانی مدیر کل تامین اجتماعی استان درباره نارضایتی برخی بازنشستگان از متناسب‌سازی حقوق، گفت: متناسب‌سازی موضوعی بود که در سال‌های قبل باید انجام می‌شد و مدیران ارشد سازمان این مسئله را با توافق کانون بازنشستگان، با فرمول مشخص و مورد توافق اجرایی کردند. ممکن است برخی افراد به فرمول پیاده شده، نقد داشته باشند که قابل بررسی است اما این توافق انجام شده و متناسب‌سازی براساس توافق صورت گرفته، تکمیل شده است. هر آنچه به عنوان تکلیف قانونی سازمان بوده است انجام شده و در آینده نیز مکلف به اجرای قوانین مرتبط هستیم در حال حاضر چیزی از قوانین مصوب که اجرا نشده باشد، نداریم و در آینده نیز درصورتی‌که مقررات قانونی جدید ابلاغ شود، اجرایی خواهد شد
دکتر عزیزخانی درباره تعادل منابع و مصارف سازمان تأمین‌اجتماعی و شیوه جبران کسری منابع بدون استقراض بانکی، گفت: برخی منابع سازمان تأمین‌اجتماعی، نقدی و بخشی از منابع تعهدی است. سازمان در منابع تعهدی کسری ندارد و منابع و مصارف با لحاظ منابع تعهدی کاملاً متناسب است. مشکل زمانی به‌وجود می‌آید که بخشی از منابع تعهدی تبدیل به نقدی نشود. در سازمان هرچه نقدینگی تقویت شود به نحوی بر کسری نقدی غلبه خواهیم داشت
 حمایت از رویکرد مسئله‌محوری برنامه هفتم توسعه
دکتر عزیزخانی مدیر کل تامین اجتماعی استان درباره بررسی برنامه هفتم توسعه در مجلس نیز گفت: در برنامه هفتم چند رویکرد وجود دارد. یکی اینکه این برنامه، مبتنی بر چالش‌های کلان سازمان تأمین‌اجتماعی باشد که مربوط به مشکلات ناپایداری و ناترازی صندوق‌هاست. با مواردی که در برنامه هفتم برای رفع ناترازی صندوق‌ها پیش‌بینی شده، موافق هستیم اما ملاحظه ما این است که برخی تغییرات باید متناسب با وضعیت تاب‌آوری اجتماعی انجام شود و سرعت تغییرات باید به نحوی باشد که باعث وارد شدن فشار به جامعه هدف نگردد و در کل سازمان رویکرد کلی را که رویکردی مسئله‌محوردر برنامه هفتم است حمایت می‌کندو در عین حال معتقداست که حتماً به اصلاحات پارامتریک و اصلاحات ساختاری نیاز جدیداریم.
 فساد؛ خط قرمز سازمان تأمین‌اجتماعی است
وی در مورد مبارزه با فساد در سازمان تأمین‌اجتماعی نیز گفت: این موضوع جزو خطوط قرمز سازمان تأمین‌اجتماعی است و مدیریت عالی سازمان و مدیران استانی با هیچ کس در این زمینه سر سوزنی تعارف ندارند. نه تنها به فساد اجازه بروز و ظهور نخواهند داد بلکه حتی مدیرانی را هم که در امر مبازره جدی با فساد کاهلی کنندکنار خواهند گذاشت.
وی افزود: مواردی از فساد در گذشته باعث تحمیل هزینه‌هایی به منابع بیمه‌شدگان شده است که در این دوره با تشکیل کمیته صیانت و شناسایی این موارد، برخورد جدی و پیگیری حقوق و منابع متعلق به بیمه‌شدگان در دستور کار قرار گرفته و همه مدیران سازمان تأمین‌اجتماعی برای مقابله جدی با همه مظاهر فساد و مسدود کردن همه گلوگاه‌های فساد هم‌پیمان هستند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا