اخبار ویژهفرهنگ و هنر

موضوع و جهت گیری هنر باید ناب و اصیل باشد

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، مهدی مقدم معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشوردر نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه هنر نمایش بسیار حائز اهمیت و الهام‌بخش نسبت به هنرهای دیگر است، اظهار داشت:تئاتر تاثیرگذاری بسیاری دارد و باید از این ظرفیت استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه مدرسه تئاتر شبستان از ۳۲ ستاد کانون فرهنگی مساجد در کشور ۸ استان میزبان بودند که استان زنجان نیز جزو آنها بود؛ تصریح کرد:در استان زنجان ۳۸۵ کانون داریم که از این تعداد ۵۸ درصد آن روستایی و ۴۲ درصد شهری است‌.
معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ما نسبت به اهمیت و جایگاه هنر، هنر نمایش و تئاتر لازم است که یک باز تعریف کنیم و با این وجود که این باز تعریف دو معنی دارد؛ عنوان کرد: معنی اول یعنی اهمیت موضوع آن‌طور که هست، بشناسیم و معنی دوم این است که نسبت خودمان با تئاتر را تعریف کنیم.
مقدم با بیان اینکه موضوع و جهت گیری هنر باید ناب و اصیل باشد و اگر هنر به درستی پیش برود فطرت انسانها به آن سمت جذب می شود خاطرنشان کرد:اگر هر چیزی درست پیش برود قطب‌نما و فطرت انسان، جهت را نشان خواهد داد.
معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با اشاره به برگزاری دوره آموزشی «مدرسه تئاتر شبستان» به مدت ۲ روز با حضور اساتید برجسته کشوری و ۸۰ نفر از هنرمندان مسجدی، تصریح کرد: کشف استعدادهای هنری و هدایت این نیروهای متعهد انقلابی به تولید محتواهای متناسب با ارزش‌های انقلابی از اهداف این دوره آموزشی است؛ باید بهره کافی از استعدادها و ظرفیت‌های موجود خصوصا در مساجد گرفته شود.‌
در ادامه حسین عالم بخش، دبیر اجرایی جشنواره”مدرسه تئاتر شبستان” اظهار داشت:راه اندازی مدارس تئاتر شبستان و برگزاری کارگاه های کوتاه مدت در مراکز استان ها برای گروه های هدف از جمله اقدامات در این بخش است.
وی با بیان اینکه کارشناسان متعدد و دلسوز دارای سواد هنرهای نمایشی یاریگر کانون های مساجد هستند، خاطر نشان کرد: این هنرمندان نقاط قوت کارهای ارائه شده را به دقت مورد بررسی قرار می دهند.
عالم بخش، با بیان اینکه کانون های مساجد از دهه های قبل بعد از یک رکود به فعالیت های اولیه خود در حال برگشت هستند، تصریح کرد: در حوزه هنرهای نمایشی متاسفانه بعنوان هنر تاثیر گذار به این حوزه اهمیت داده نشده است.
وی، با اشاره به اهمیت نمایش و تئاتر و بازیگری در ادوار گذاشته حتی در میان ائمه معصومین، گفت: در سالهای اخیر از این هنرها در مساجد بهره کافی برده نمی شود.
این مسئول حوزه تئاتر و نمایش کشور، با بیان اینکه امید است جشنواره مساجد در این دوره دارای آثار قوی با بچه های توانند برگزار شود، افزود: در ارتقای اندیشه علوم و سبک زندگی حسینی شاهد اتفاقات مطلوب خواهیم بود.
دبیر اجرایی جشنواره مدرسه تئاتر شبستان با اشاره به اهمیت ارتقای کارگاههای اجرایی بچه های مسجدی با زبان هنر و تئاتر با سبک های زندگی ایرانی اسلامی کشور، تصریح کرد: درصدد استمرار و ارتقای رسیدن به ایده آل های مورد نظر بچه های گرو های تئاتر هنری کشور برای رسیدن به سطوح بین المللی و ملی هستیم.
وی با بیان اینکه فعالیت اصحاب فرهنگ و هنر نشان دهنده اهداف بچه های مساجد خواهد بود، افزود: هنرمند متعهد با توجه به توانمندی و علاقه خود باید در پی ارتقای هنر ایرانی و اسلامی خواهد شد.
عالم بخش ، ایجاد انگیزه، امید را جزو اهداف درست برای هنرجویان بعنوان هدف اصلی برگزاری از این دوره ها عنوان کرد و گفت: فاصله گرفتن تئاتر از مردم در سالهای اخیر از جمله مشکلات این حوزه بوده است.
وی با اشاره به اهمیت پیوند و فعالیت هنرمندان مسجدی با تولید محتوی مردمی، ادامه داد: مساجد محل عمومی برای مخاطبین مردمی است.
عالم بخش با یادآوری اینکه بهترین ظرفیت های مردمی در مساجد وجود دارد، افزود: حضور و آشتی مردم با تئاتر از جمله اهداف ما و استفاده از ظرفیت بالای مساجد بوده است.
به گفته وی، با توجه به ظرفیت ها و قصه های تئاتر و هنر مساجد ورود بلافاصله هنرمندان مسجدی امکان سرخوردگی برای این افراد وجود دارد. نباید مسجد تبدیل به سالن تئاتر شود، با فعالیت ستاد ها در استانها فعالین مساجد هدایت به به اجرا در مساجد و حوزه هنر شود.
کهوری نژاد، بازیگر سینما و تئاتر کشورمان نیز در خصوص ارزیابی وضعیت بچه های کنون های مساجد استان زنجان، تاکید کرد: مسئولین و متولیان اصحاب هنر تئاتر و نمایش دچار غفلت شدند.
بازیگر تئاتر حرفه ای، با بیان اینکه تئاتر حرفه ای به غلط در جامعه رسوخ پیدا کرده گفت: مسئولیت در اجرای هنر باید جدیت اجرا در هنر داشته باشد.
به گفته وی باید به دقت و به صورت علمی به حوزه هنر بعنوان ایدئولوژی و همراه با تفکر هوشیارانه بود و اشتیاق وجود جوانان به این حوزه برای یادگیری هنر تئاتر بعنوان سرمایه های ملی جدی گرفته شود.
ساغر لطفی نژاد استاد تئاتر کاغذی نیز در سخنانی از تئاتر کاغذی به عنوان رشته نوپا یاد کرد و گفت: ۱۸ سال پیش یک استاد فرانسوی این هنر را به تعدادی از افراد که در حوزه کودک فعالیت می کردند آموزش دادو
وی با اشاره به اینکه متاسفانه افراد اطلاعات چندانی از هنر تئاتر کاغذی ندارند، گفت: این رشته با نمایش عروسکی متفاوت است، تئاتر کاغذی فضای کاملا فانتزی برای هنرجویان فراهم می کند.
به گفته این هنرمند کشورمان، در این دوره آموزشی ضمن ایجاد تلنگر در بین هنرجویان مسیری را به آنان نشان خواهیم داد تا بتوانند در تئاتر محتوا ایجاد و پیام خود را به مخاطب منتقل کنند.
آرزو افشار استاد حوزه بازیگری دوره مدرسه تئاتر شبستان و دیگر هنرمند عرصه بازیگری و تئاتر کشورمان نیز در سخنانی با ابزار تاسف ازاینکه به هنر تئاتر به عنوان یک علم نگاه نمی شود، گفت: تئاتر علمی همراه با مهارت است و یک هنرمند باید از علومی همچون جامعه شناسی، تاریخ، فقه، فلسفه و تمام علومی که با انسان در ارتباط است شناخت داشته باشد.
وی با بیان اینکه در این دوره دو روزه نمی توان بازیگر یا کارگردان و یا نمایشنامه نویس تحویل جامعه داد بلکه در تلاش هستیم تا مسیر رسیدن به این هنرها را به هنرجویان آموزش دهیم و ضمن استرار و تلاش بی وقفه علاقمندان بتوانند در این حوزه موفق شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا