یادداشت و مقالات

بدهکاری بانک ها و بلندگوی ذهن!

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان،ما شنیده بودیم گاهی اوقات آدم دلش برای خودش تنگ می شود یا صحبت کردن آدمی با خود به مثابه روشن کردن بلندگوهای ذهن است اما نشنیده بودیم کسی به خودش بدهکار باشد و مجبور هم باشد بدهکاری اش را با جزئیات اعلام کند و اتفاقاً رسانه ای هم بشود!
لابد می خواهید بدانید چه کسی به خودش بدهکار است و تا الان خودش را معرفی نکرده است؟!
حقیقت امر چند صباحی است اسامی ابر بدهکاران بانکی از فرمت حروف الفبا و بگم بگم و مخفی ماندن در جیب کاپشن و … به رویکرد انتشار ماهانه در سامانه تغییر پیدا کرده و خلق الله خیال شان از این بابت راحت شد. باور بفرمائید این داستان در این دوره بیکاری و نرخ پائین اشتغال زایی موجب ایجاد مشاغل و حرفه های متعدد فراوانی شده است. مثلاً دو روز دیگر بچه ها از هم سوال می کنند «بابات چه کارس؟» دوستش با افتخار عنوان می کند: «ابربدهکار بانکیه یا اون یکی میگه بابام مسئول وصول مطالبات از ابربدهکاران بانکیه!» البته ابربدهکار بانکی شدن کار هر کس نیست و از نگاه دور کیم جامعه شناس فقید فرانسوی، مستلزم زیر پا گذاشتن یک نموره اخلاقیات است که چندان مهم نیست؛ چرا که اگر جلوی ابربدهکارشدن عده ای را بگیرند ممکن است یک بلایی سر خودشان یا بیاورند! همه که مثل تاج نیستند صبوری کنند و با چهار تا آخ قلبم آخ قلبم و یک مختصر پشت سر گذاشتن دوران نقاهت دوباره با قدرت سر کارشان برگردند و قدرتی خدا همه تهمت ها و افتراها و پرونده های قضایی را دریبل کنند. یک عده اعصاب ندارند و ممکن است به جای ابربدهکار بانکی شدن ابرجنگل خوار ، ابر بیابانخوار، ابر دریا خوار و … شوند که به مراتب خطرناک تر از ابربدهکار بانکی شدن است. بگذریم و از اصل ماجرا دور نشویم…
 چند روز قبل بانک مرکزی نسبت به انتشار لیست اسامی بدهکاران بزرگ بانک‌های خصوصی و دولتی اقدام کرده که بررسی‌ها نشان می‌دهد در بین این بدهکاران، اسامی برخی بانک‌ها به عنوان بدهکار کلان ذکر شده است!
در این زمینه، پیگیری از مسئولان بانکی برای دریافت اطلاعاتی در مورد دلیل این بدهی، با این توضیح همراه بود که بانک‌ها در برخی موارد برای انجام تعهدات خود از جمله تسهیلات تکلیفی و پرداخت سود سپرده‌گذاران با توجه به کمبود نقدینگی و منابع، از بانک‌های دیگر قرض می‌گیرند که اگر اینگونه نباشد، دست به برداشت از بانک مرکزی زده و بدهکار آن می‌شوند که در کنار تبعات مربوط به افزایش پایه پولی باید جریمه ۳۴ درصدی پرداخت کنند. این اعلام اشاره به جریان بازار بین بانکی و تبادل مالی بانک‌ها در آن دارد.
علاوه براین، مدت زمان پرداخت قرض بانک‌ها معمولا بین دو تا سه روز است و در مواردی ۱۵ روزه نیز می‌شود؛ بنابراین بانک‌های ذکر شده در لیست بدهکاران بانکی ممکن است این میزان پول را گرفته و برنگردانده‌ باشند و به همین دلیل در فهرست بدهکاران قرار گرفته باشند.
باور کنید این قدر که ما در پوستین بانک می افتیم و پشت آنها بد گویی می گوئیم، خاک ما را قبول نمی کند! برادر من بانک ها برای اینکه صورت شان را با سیلی سرخ نگه دارند و به بانک مرکزی رو نزنند، از در و همسایه دو سه روز پول قرض می کنندتا سود بانکی من و شما را سر ساعت پرداخت کند، حالا یک عده کاسه داغ تر از آش شده اند که بانک ها ابر بدهکار بانکی هستند!
فقط این لابلا ما متوجه نشدیم چرا هیچ کارمند بانکی مستاجر نیست و هر کارمند بانک تقریباً سه تا چهار تا خانه دارد و هیچ کارمند بانکی در آژانس مسافر کشی نمی کند! مدیون هستید اگر فکر کنید در ۲۰ بانک (به جز بانک ملی) یک ریال بیشتر از ۶۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به کارکنان همان بانک‌ها ارائه شده است!
به قلم؛ وحید حاج سعیدی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا