اقتصاد

ورودی آب سد‌های استان به طور میانگین ۴۵ درصد منفی است

در حال حاضر ورودی آب سد‌های استان به طور میانگین ۴۵ درصد منفی است و میزان رواناب‌ها نیز بالای ۷۰ درصد کاهش دارند و با این که بارش‌ها تقریبا مشابه و حتی بیشتر از سال گذشته است اما وضعیت رواناب‌ها بدتر است.

به گزارش مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان بارندگی ثبت شده در استان زنجان نسبت به سال گذشته ۶.۷ درصد مثبت است، گفت: میزان بارندگی‌ها نسبت به میانگین بلند مدت دوره آماری بیش از ۲۸.۵ درصد منفی است.

مهندس اسماعیل افشاری با اشاره به سیمای منابع آب استان و ارا ئه گزارشی از بارندگی های روزهای اخیر، گفت: تا به امروز ۲۱۲.۷ میلی‌متر بارندگی در استان زنجان به ثبت رسیده است که این رقم در سال گذشته ۱۹۲.۲ میلیمتر بود و حدود ۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد استان زنجان در حوزه سفیدرود قرار دارد، اظهار داشت: ۷ محدوده مطالعاتی در سطح این استان وجود دارد که ۵ دشت آن ممنوعه می باشد.

افشاری افزود: محدوده مطالعاتی شهرستان طارم و ماهنشان به دلیل وجود رودخانه‌های فصلی و همجواری با رودخانه قزل‌اوزن ،دارای آب‌های سطحی‌اند اما تخصیص آب برای کشاورزی ندارند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ورودی آب سد‌های استان به طور میانگین ۴۵ درصد منفی است و میزان رواناب‌ها نیز بالای ۷۰ درصد کاهش دارند و با این که بارش‌ها تقریبا مشابه و حتی بیشتر از سال گذشته است اما وضعیت رواناب‌ها بدتر است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اثرات رواناب‌ها و سیلاب ها در سال‌های ۹۷ تاکنون موجود است و وجود آب سد تهم تاکنون نیز تاثیر پذیرفته از آب همین رواناب ها است، تصریح کرد: متاسفانه خشکسالی در سال ۱۴۰۰ در طول ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بود و اثر منفی بر رواناب‌ها داشته است.

مدیر‌عامل شرکت آب‌منطقه‌ای زنجان با اشاره به اینکه سد تهم در حال حاضر قریب به ۲۵ میلیون متر مکعب آب دارد، خاطر نشان کرد: میزان آب سد تهم در مدت مشابه سال گذشته ۵۰ میلیون متر مکعب بود و ۴۴ درصد نسبت به سال گذشته منفی شده است و باید در جامعه نگاه جدی به درست مصرف کردن آب وجود داشته باشد.

افشاری با بیان اینکه در بحث آب‌های سطحی عقب افتادگی داریم، تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد آب مورد استفاده در صنایع از طریق چاه‌ و آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود و استفاده از پساب در صنایع پر آب‌بری همچون صنایع فولاد شهرستان ابهر در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه در سفر ریاست‌جمهوری و وزیر نیرو به استان زنجان اتفاقات خوبی در حوزه آبی استان افتاد، افزود: وزارت نیرو متعهد شده است که اعتبارات لازم ساخت سد مراش و بلوبین را به استان تخصیص دهد و ما نیز متعهد شده‌ایم که تا آخر سال این سدها را به بهره برداری برسانیم و تمامی زیرساخت‌های لازم نیز آماده است.

افشاری با اشاره به اینکه در شبکه آب شرب شهری ۲۶ درصد پرتی و هدر رفت آب وجود دارد، گفت: در شبکه آب و فاضلاب روستایی به دلیل فرسوده بودن شبکه،میزان هدر رفت آب ۴۰ درصد است که می‌طلبد برنامه‌ریزی‌های اساسی برای جلوگیری از هدر رفت آب در شبکه‌های آب و فاضلاب روستایی نیز به کار رود.

مدیر‌عامل شرکت آب‌منطقه‌ای زنجان با اشاره به اینکه بحث امنیت آبی به امنیت غذایی گره می‌خورد، اظهار کرد: امنیت غذایی فعلا اولویت‌دار از امنیت آبی است و باید در امنیت غذایی خودکفا باشیم و با ثبات آبی و تامین آب پایدار با حداقل آب بتوانیم بیشترین محصول را برداشت کنیم‌.

این مقام مسئول با بیان اینکه کشت محصولات کشاورزی باید متناسب با میزان مصرف آب و منطق اقتصادی انجام شود، اظهار کرد: در بخش کشاورزی باید بهره‌وری را ارتقاء دهیم و با یک میزان مشخص آب، محصول مشخص و مفید و با صرفه اقتصادی و پربازده کشت شود و منطق اقتصادی و آبی داشته باشد.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان با اشاره به طرح مسدودسازی چاه‌های غیرمجاز در سال ۱۴۰۰ و سال‌جاری، گفت: سال گذشته تعداد ۲۶۶ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد و از ابتدای سال‌جاری تاکنون نیز ۳۰ حلقه چاه مسدود شده است که انتظار داریم تا پایان امسال،۳ برابر سال گذشته این مسدودسازی انجام شود.

این مسئول افزود: در این طرح اولویت با چاه‌هایی است که با هدف سواستفاده حفر شده‌اند. البته باید موضوع معیشت صاحبان چاه حل شود و موضوع مسدودسازی با چالش اجتماعی و برخورد فیزیکی همراه نباشد.

افشاری همچنین با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و برگزاری استارت‌آپ‌ها در حوزه آب و صرفه‌جویی و تامین منابع آبی، گفت: در حال حاضر متخصصانی در حال تحقیق و پژوهش در این زمینه هستند که میتوانند به وسیله استارت‌آپ و شرکت‌های دانش‌بنیان به حل مسأله کمبود آب کمک کنند.

وی با اشاره به نصب کنتور‌های هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی یاد‌آور شد: در حال حاضر تنها ۱۷ درصد از چاه‌های استان زنجان به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند چراکه افزایش قیمت‌ها سبب شد تا نتوان طرح نصب این کنتور‌ها را بر روی تمام چاه‌ها انجام داد. از سویی دیگر سرقت کنتور‌ها نیز عامل دیگری شد تا اهتمام برای نصب کمتر شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه برخی کنتور‌های هوشمند این توانایی را دارند که بر اساس میزان مصرف برق، میزان مصرف آب را سنجش نمایند، ادامه داد: این امر به عنوان کاری نو و دانش بنیان در استان زنجان در حال انجام است که می‌تواند کمک کننده به مصرف آب و برداشت آن باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا