پزشکی و سلامت

در صورت گرمازدگی با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: گرمازدگی در عین اینکه در بسیاری از موارد قابل‌پیشگیری است؛ اما در صورت عدم دریافت درمان سریع، می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.
داریوش تقی‌لو با بیان اینکه کودکان و سالمندان بیش از گروه‌های سنی دیگر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند، افزود: گرمازدگی زمانی ظاهر می‌شود که فرد، مدت‌زمان زیادی را در معرض نور آفتاب و یا دمای بالا قرار بگیرد و شدت آن بسته به میزان فعالیت بدنی، رطوبت ازدست‌رفته و طول زمان قرارگرفتن در معرض گرما، می‌تواند از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد.
وی افزود: هرچند که گرمازدگی شیوع کمی دارد و قابل‌درمان است؛ اما درصورتی‌که درمان آن به تعویق بیفتد می‌تواند خطرآفرین بوده و حتی منجر به مرگ شود.
تقی‌لو ادامه داد: کودکان، افراد مسن، مادران باردار، افراد باسابقه بیماری قلبی، بیماری انسدادی مزمن ریه، دیابت، کم‌آبی، چاقی و افراد با محدودیت حرکتی در خطر بالاتری برای ابتلا به اختلالات ناشی از گرمازدگی هستند.

گوی تصریح کرد: بیمارانی که دچار گرمازدگی می‌شوند به علت مختل‌شدن مکانیسم تعریق و ازدست‌دادن مقدار فراوان آب بدن، درجه حرارت بدنشان افزایش می‌یابد و در صورت عدم درمان، سطح هوشیاری فرد کاهش‌یافته و حتی می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.
وی همچنان خاطرنشان کرد: درصورتی‌که با فرد گرمازده روبرو شدید، در اولین اقدام بیمار را از محیط گرم خارج کرده و سپس با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.
داریوش تقی‌لو ادامه داد: خارج‌کردن لباس بیمار، خنک‌کردن محیط با کولر (نه در حدی که بیمار شروع به لرزیدن کند)، پوشاندن بیمار با ملحفه مرطوب و به پهلو خواباندن بیماری که تهوع داشته و یا بی‌هوش‌ است از جمله اقدامات دیگری است که تأثیر بسزایی در درمان اولیه گرمازدگی خواهند داشت.
وی ضمن اشاره به اهمیت زمان در امر امدادرسانی به افراد دارای علامت گرمازدگی، افزود: بهبودی از گرمازدگی به‌سرعت عمل ما در انجام درمان بستگی دارد.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی زنجان ادامه داد: لازم است که تمامی شهروندان علاوه بر آشنایی با علائم این بیماری نظیر تعریق شدید، خستگی، قرمزی پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع، هرچه سریع‌تر اقدامات اولیه را در مواجهه با فرد گرمازده آغاز و با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا