جنگ بین دو غول خودروسازی آمریکایی بر سر برقی کردن خودروها
جنگ بین دو غول خودروسازی آمریکایی بر سر برقی کردن خودروها
این اپیزود در مورد رقابت دو غول خودروسازی آمریکایی(فورد و جنرال موتور) در دیترویت مهد ماشین سازی آمریکاست.
رقابتی که دوباره شعله ور شده و آینده این دو شرکت و بازار ماشین آمریکا رو تحت تاثیر قرار می دهد.
در سال ۱۹۰۹، ویلیام کارپو دورانت، بنیانگذار شرکت جنرال موتورز GM))، پیشنهاد خرید فورد به مبلغ ۸ میلیون دلار را داد.
هنری فورد با تمسخر این پیشنهاد را رد کرد و همین موضوع زمینهساز یکی از شدیدترین قدیمیترین رقابتهای چندوجهی در تاریخ شرکتهای خودروسازی و یا صنعتی شد.
همه می خواستند پیروزی بهرهگیری فورد از تولید انبوه با استفاده از خودروی مدل T که پسند بسیاری بود را مشاهده کنند یا نبوغ بازاریابی آلفرد اسلوان در جنرال موتور که وعدهی «خودرویی متناسب با هر درآمد و کاربرد» را در دههی ۱۹۲۰ میداد.
بهترین موتور ۸ سلیندر دیترویت که اون موقع تبدیل به قلب خودروسازی دنیا شده بود کدام بود؟
«سر تخت» فورد یا «بلوک کوچک» شورلت که برند اصلی GM محسوب میشود؟
آیا در دههی ۱۹۵۰، فورد ثاندربرد ظاهری براقتر و وحشی تر از کوروت داشت؟
آیا یک دهه بعد، قدرت شورلت کامارو بیشتر از موستانگ فورد بود؟
علیرغم تداوم بحث ماشینبازان بر سر تاریخچه و قدرت و کلا کل کل ماشین بازی، رقابت جدیدی بین دو خودورساز قدرتمند آمریکا در حال شکل گیری است که شاید مهمترین رقابت در طی یک قرن گذشته باشد.
لینک مقاله:
Ford and General Motors fight it out to electrify | The Economist
به نقل از: پادکست تیمچه