اقتصاد

بیش از۲هزار نفر درواحد کاغذسازی استان اشتغال دارند

بیش از۲هزار نفر درواحد کاغذسازی استان اشتغال دارند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آسمان زنجان؛ رئیس اتاق بازرگانی زنجان در شصت و هفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی استان با تبریک فرا رسیدن عید سعید غدیرخم، گفت: جلسات شورای گفت‌وگو ذیل نقشه راه تجارت خارجی استان، هر جلسه با اختصاص به موضوعات مختلف پیگیری می شود.

علی یگانه فرد با بیان اینکه صنایع سلولزی و کاغذسازی در زمره صنایع برتر استان محسوب می شود،افزود: در رابطه با این صنایع جلسات کارشناسی مختلفی در اتاق برگزار شده و حتی در این رابطه نظرات سایر استان ها نیز اخذ شده است.

وی با بیان اینکه سهم این صنایع در تجارت ۹ ساله استان کمتر از ۶ درصد است، اظهارداشت: امید است با برداشته شدن محدودیت های موجود، سهم این صنایع در تجارت خارجی همچون گذشته افزایش پیدا کند.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه  در حال حاضر و بر اساس آمارها ۲۵ واحد کاغذسازی با اشتغال ۲۲۵۰ نفری  در استان فعالیت دارند، تصریح کرد:  در گزارش کارشناسی اتاق بازرگانی زنجان تمام موارد مربوط به این صنعت از تجارت و ظرفیت ها و استعدادها تا مشکلات و موانع موجود بر سر راه آن به همراه پیشنهادات کارشناسی احصا و ارائه شده است.

یگانه فرد با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی زنجان نقش هر صنعت استان را به تفکیک در نقشه راه تجارت خارجی دیده است، افزود: کاهش سهم این صنایع در تجارت خارجی استان از سال ۱۳۹۷ نسبت به سال های ۱۳۹۸ و ۹۹ می تواند جبران شده و افزایش صادرات صنایع سلولزی و کاغذسازی، متحول شدن تجارت استان را در پی خواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان در پایان سخنان خود با اشاره به آمارهای مؤخذه از سازمان ها و دستگاه های دولتی در گزارشات، ابراز کرد: هدف از برگزاری این قبیل جلسات بیان مکشلات و پیگیری و حل آنها می باشد.

در ادامه گزارشی در رابطه با صنایع سلولزی و کاغذسازی استان که به همت اتاق بازرگانی زنجان آماده شده بود ارائه گردید که براساس این گزارش در برنامه راهبردی صنعت کشور تا افق ۱۴۰۴ ، صنایع سلولزی به عنوان یکی از ۱۱ صنعت منتخب در کنار صنایعی مثل ؛ صنایع خودرو، فولاد، نساجی و پوشاک، سیمان و … قرار گرفته است.

این گزارش می افزاید بهره برداری از واحدهای بزرگ در استان طی دهه های اخیر (از جمله : پارس حیات ساغلیک ارونلری، راشاکاسپین، پاپیروس صنعت،آریا رنگ درخشان )،اشتغالزایی بالای صنایع مذکور، ورود سرمایه گذاران خارجی در حوزه محصولات سلولزی به استان، تولید محصولات صادرات محور با ارزآوری بالا و پتانسیل مناسب در شهرک های صنعتی شهید شهریاری و سلطانیه جهت استقرار واحدهای سلولزی از جمله  پتانسیل مناسب استان در حوزه صنایع سلولزی است.

همچنین در این گزارش مشکلات و راهکارهای پیشنهادی در صنایع سلولزی و کاغذسازی از سوی اتاق بازرگانی احصا شده بود که از آن جمله مشکلات می توان به کمبود ماده اولیه آخال (ضایعات کاغذ بازیافتی) با کمیت و کیفیت مناسب،عدم ثبات قیمت مواد اولیه، مشکلات مربوط به تأمین مواد اولیه برای تولیدکنندگان دستمال کاغذی،  و … پیشنهاداتی رایزنی با کشور عراق جهت تأمین کاغذهای ضایعاتی برای تامین مواد اولیه شرکت های کاغذسازی و همچنین مشکلاتی از قبیل خسارت ناشی از قطعی های مکرر برق و مشکلات مرتبط با تأمین آب برای واحدهای کاغذسازی و پیشنهاد اعلام برنامه قطعی برق به گونه ای اعمال گردد که بتوان بر اساس آن برنامه ریزی تولید نمود، اشاره کرد.

در ادامه این جلسه فتح الله حقیقی استاندار زنجان با اشاره به پروژه های در دست اجرای در استان زنجان از افتتاح ۱۰۶ کیلیومتر پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به قزوین با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور خبر داد و گفت: تجهیز و زیرسازی ۳۸ کیلومتر باقی مانده از این طرح نیز در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت.

وی با تقدیر ویژه از اتاق بازرگانی زنجان و ریاست آن، تصریح کرد: گزارشات کارشناسی و مجموعه اقدامات اتاق بازرگانی زنجان طی دو سال گذشته جای تشکر ویژه دارد چرا که کار ارزشمندی بوده و بضاعت خوبی نیز از سوی اتاق صرف آن شده است.

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه ارائه آمارها باید دقیق بوده تا برنامه ریزی ها صحیح و به دنبال آن خروجی مطلوب باشد، گفت: صنایع سلولزی و کاغذسازی جزو صنایع نوین و نوپای استان بوده که باید حمایت شده تا سهم کنونی آن در تجارت افزایش پیدا کند.

حقیقی با بیان اینکه در رابطه با صادرات به کشورهای هدف باید کار مطالعاتی شده و کیفیت صادراتی ما نسبت به صادرات سایر کشورها افزایش پیدا کند، اظهار کرد: برنامه ریزی داخلی و جذب سرمایه گذاری ها برای ارتقای این صنعت باید صورت پذیرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه برای قطعی در حوزه های آب و برق ستاد در استان تشکیل شده و قطعی بدون اطلاع قبلی تخلف محسوب می شود، تصریح کرد: مشکل مربوط به قطعی ها رفته رفته کمتر شده و حل می شود.

گفتنی است، شصت و هفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ظهر روز ۶ مردادماه با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت همزمان و ویدئو کنفرانس در سالن جلسات اتاق بازرگانی، استانداری و محل دستگاه ها و دوایر برگزار شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا