اقتصاد

فعالیت ۲۷ مجتمع خدماتی در استان زنجان

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، جعفر قزوینیان سه‌شنبه در نشست با اصحاب رسانه استان زنجان گفت: امسال تجهیزات زمستانی در حوزه راهداری استان که شامل ۲۵۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات با ۴۰۰ نفر پرسنل راهداری و ۳۲ راهدارخانه در سطح محورهای استان و گردنه‌ها مستقر شده تا زمان بارش برف نسبت به بازگشایی راه‌ها و امدادرسانی به کاربران جاده‌ای اقدام نمایند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان گفت: برای تجهیز ماشین آلات راهداری زمستانی امسال ۶ مورد تیغه برف‌روب و ۲ دستگاه نمک‌پاش مکانیکی خریداری و بر روی کامیون‌ها نصب شده است.
این مسئول با بیان اینکه در ۸ماهه اول سال جاری عملیات لکه‌گیری و روکش آسفالت به طول ۷۵ هزار متر در راه‌های مواصلاتی استان زنجان انجام شده که برای این حجم از عملیات، بیش از ۲ هزار و ۲۱ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است، اضافه کرد: میزان پیشرفت فیزیکی کلیه عملکرد مربوط به لکه گیری و روکش آسفالت در ۸ ماهه اول امسال ۴۰ تا ۱۰۰ درصد بوده و آسفالت مورد استفاده برای این حجم عملیات، بیش از ۱۵۰ هزار تن گزارش شده است.
قزوینیان افزود: مهمترین پروژه‌های روکش آسفالت در سطح استان، لکه‌گیری و روکش آسفالت در آزادراه زنجان قزوین به طول ۴۰ کیلومتر، لکه‌گیری و روکش آسفالت در آزادراه زنجان- تبریز به طول ۷ کیلومتر، روکش آسفالت در محور ترانزیت میانه به طول ۷.۵ کیلومتر، لکه‌گیری و روکش آسفالت در محور سلطانیه- خدابنده به طول ۵ کیلومتر- گردنه دهجلال، لکه‌گیری و روکش آسفالت در محور ابهر- قیدار به طول ۱۰ کیلومتر، لکه‌گیری و روکش آسفالت در محور شهیدچمنی به گرماب به طول ۱۰ کیلومتر، روکش آسفالت محور زنجان- دندی به طول ۶ کیلومتر، لکه‌گیری و روکش آسفالت محور زنجان- بیجار به طول ۳ کیلومتر، لکه‌گیری و روکش آسفالت در محور ابهر- مرشون و ابهر- نیکویه به طول ۱۰ کیلومتر، لکه‌گیری و روکش آسفالت محور روستای آق‌کند- اوچ تپه به طول ۶ کیلومتر، لکه‌گیری و روکش آسفالت در محور روستای اوغولبیک به طول ۴.۵ کیلومتر و لکه‌گیری و روکش آسفالت در محور زنگل‌آباد به طول ۴ کیلومتر محسوب می‌شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان تصریح کرد: انعقاد قرارداد جهت بهسازی اساسی محور آزادراه زنجان- قزوین به مبلغ ۳ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال از جمله مهمترین پروژه های سطح استان در سال جاری محسوب می‌شود.
وی اظهار داشت: در بحث ایمنی راه‌ها نیز، اجرای خط ‌کشی در محورهای استان به طول ۲۱۰۰ کیلومتر، نصب و تعمیرات حفاظ ایمنی به طول ۲۳ کیلومتر و تکمیل نصب بلوک مفصلی در آزادراه زنجان- قزوین به طول ۵ کیلومتر انجام شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود به وضعیت تصادف‌های برون‌شهری و روستایی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در ۸ ماهه اول سال جاری تصادف منجر به فوت نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸ درصدی داشته است.
وی عنوان کرد: طرح‌های ارتقا ایمنی نظیر آموزش در قالب اجرای تئاتر و توزیع اقلام ایمنی، تدوین برنامه جامع «ایمنی راه‌های استان زنجان» با هدف کاهش تصادفات در دستور کار است، این برنامه مطالعاتی بوده و پیش نویس آن آماده شده است (در این طرح کروکی‌های مربوط به تصادفات اخذ شده از پلیس راه احصا می‌شود). قرار است پس از تائید، در سال آینده این طرح با همراهی دستگاه‌های مرتبط استانی اجرایی شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان با بیان اینکه «آشکارسازی وسایل نقلیه» از اولویت‌های اداره کل بوده و قرار است شبرنگ در کلیه وسایل نقلیه اعم از کامیونت و کامیون‌ها، موتورسیکلت‌ها برای سهولت در دید شبانه، نصب شود، افزود: «ایمن‌سازی فیزیکی» ویژه کاربران آسیب‌پذیر نیز از جمله برنامه‌های اداره کل راهداری برای کاهش تصادفات است. در این طرح محورهای نزدیک به مدارسی که در مجاورت جاده‌ها قرار گرفته‌اند، مجهز به چراغ‌های چشمک‌زن می‌شوند و تابلو با محتوای آگاهی‌بخشی نصب می‌شود.
این مسئول اظهار داشت:طرح «کنترل و نظارت حمل و نقل جاده‌ای» نیز از دیگر برنامه‌هاست. در این طرح اکیپ‌های ناظر در ساعات غیراداری نسبت به کنترل تردد وسایط حمل و نقل عمومی اقدام و هر گونه تخلفات در سامانه «سهبا» ثبت می‌شود.
قزوینیان تاکید کرد: برای کاهش این آمار باید ایمن‌سازی فیزیکی مدارس حاشیه راه‌ها را در دستور کار قرار داد که به همین دلیل ۵ مدرسه جهت نصب تابلوها با عنوان مدرسه، مکان‌یابی و به پیمانکار معرفی شده‌اند و اسناد ایمن‌سازی نیز برای ۱۰ باب مدرسه جهت برگزاری مناقصه به اداره پیمان ارسال شده است.
قزوینیان با بیان اینکه در ۸ ماهه امسال بیش از ۷ هزار و ۳۰ تن بار از پایانه‌های استان جابجا شده و در کنار آن ۶۴۷ هزار و ۴۴۰ مسافر نیز جابجا شده‌اند، اعلام کرد: استان زنجان دارای ۲ شرکت‌ حمل و نقل بین‌المللی کالا، ۸۸ شرکت‌ حمل و نقل داخلی کالا و ۳ پایانه‌ باری فعال است که بر اساس کنترل‌های بارنامه، در ۸ ماهه امسال بیش از ۷ هزار و ۳۰ تن بار از این پایانه‌ها جابجا شده است.
این مسئول همچنین تعداد ناوگان حمل و نقل باری استان در مجموع ۵ هزار و ۷۰۳ دستگاه و متوسط عمر ناوگان باری را ۵.۱۹ سال و متوسط عمر اتوبوس را ۱۱.۸۶ سال عنوان کرد.
قزوینیان افزود: در حوزه خدمات ارائه شده در بخش حمل و نقل مسافر و در ۸ ماهه سال جاری، ۱۳۶ دستگاه اتوبوس، ۶۴۷ هزار و ۴۴۰ مسافر را جابجا کرده‌اند.
این مسئول اشاره‌ای هم به اقدامات صورت گرفته در بخش معاونت فنی و نظارت این اداره کل داشت و گفت: در ۸ ماهه سال ۱۴۰۱، بیش از ۴۸ کیلومتر راه روستایی بازگشایی و روسازی انجام گرفته و بیش از ۲۵ کیلومتر راه روستایی نیز آسفالت‌ریزی شده است.
این مسئول، میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مربوط به حوزه فنی و نظارت بر طرح‌ها اعم از «احداث سوله ماشین‌آلات اداره کل»، «احداث راهدارخانه گرماب»، «احداث ساختمان امداد و نجات انذر» دارای ۹۵ درصد و عملیات « بازسازی اساسی پاسگاه پلیس راه زنجان- قزوین» را با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی اعلام کرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان تصریح کرد: با توجه به اهمیت «اصول مناسب‌سازی»، پروژه‌های مربوط به مناسب‌سازی تردد جانبازان و معلولان در سطح ادارات تابعه استان زنجان دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستند.
وی اظهار داشت: احداث نمازخانه بین راهی در راهدارخانه اندآباد» با پیشرفت فیزیکی حدود ۷۰ درصد از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه فنی و نظارت اداره کل بوده است.
قزوینیان با بیان اینکه ۲۷ باب مجتمع‌ خدماتی در حال بهره‌برداری در سطح استان وجود دارد، ابراز کرد:۲۱ باب آن‌ها در حال ساخت بوده، برای ۲ مورد از این مجتمع‌ها موافقت اصولی صادر شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان در بخش دیگری از این جلسه با بیان اینکه در ۸ ماهه سال جاری، بیش از ۱۲ میلیون و ۳۷۹ هزار دستگاه خودرو در ورودی‌های استان زنجان تردد داشته و میزان تردد خودروها در خروجی‌های استان بیش از ۱۱ میلیون و ۴۰۲ هزار دستگاه به ثبت رسیده است، عنوان کرد: در این مدت تخلف سرعت غیرمجاز خودروها بیش از ۷۴۶ هزار دستگاه و تعداد تخلفات اضافه تناژ، برای بالای ۹۸ هزار دستگاه خودرو گزارش شده است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر ۳۲ سامانه‌ ثبت تخلفات ، ۳۹ دستگاه سامانه دوربین نظارتی، ۴ دستگاه سامانه توزین در حال حرکت و ۷۸ سامانه تردد شمار فعال هستند.
قزوینیان همچنین بخشی از اقدامات شاخص انجام شده در ۸ ماهه سال جاری را «خرید ۵ دستگاه دوربین نظارتی»، «نصب و ارتقا ۴ سامانه ثبت تخلفات در آزادراه زنجان- تبریز»، «ایمن‌سازی ۴ تابلوی پیام متغیر»، «انتقال ۹ لینک مربوط به بخشی از شبکه تصاویر دوربین‌های نظارت تصویری از خطوط ارتباطی ایوان مخابرات به خطوط ۳ مگا جهت کاهش هزینه و افزایش پهنای باند» و «خرید ۳ دستگاه دکل دوربین نظارتی» عنوان کرد.

نرگس محمودی کد خبرنگار۴۶۳۶

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا