فرهنگ و هنر

مرمت ۱۱ قلم شیء فرهنگی تاریخی در استان زنجان

مرمت ۱۱ قلم شیء فرهنگی تاریخی در استان زنجان

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان؛ معاون میراث‌فرهنگی زنجان گفت:  عملیات اجرایی مرمت ۱۱ قلم شیء فرهنگی تاریخی به‌دست‌آمده از کاوش‌های محوطه‌های تاریخی استان زنجان در استان انجام شد.

محمدرضا محمد پور اظهار کرد: این اشیا از کاوش‌های فصل‌های مختلف در محوطه تاریخی به‌دست‌آمده است که از محل اعتبارات ملی مرمت و حفاظت می‌شوند.

معاون میراث‌فرهنگی زنجان افزود: این عملیات در راستای حفاظت و مرمت از اموال فرهنگی تاریخی که یکی از رسالت‌های مهم موزه‌ها برای حفاظت از اشیای باارزش فرهنگی تاریخی است، انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: آزمایشگاه مرمت اشیای تاریخی معاونت میراث‌فرهنگی استان در چارچوب وظایف و تعهدات محوله مطابق اصول فنی، مرمت ۱۱ شی‌ء تاریخی را انجام داده است.

محمد پور گفت: به‌منظور حفاظت و مرمت اشیای کشف‌شده با توجه به جنس و قدمت، هر یک دستور مرمت خاص خود را دارند که پس از مستند نگاری، پاک‌سازی، وصالی موقت، وصالی دائم و در نهایت تثبیت شی انجام می‌شود.

او در ادامه با تأکید بر ضرورت مرمت و حفظ داشته‌های تاریخی فرهنگی استان بیان کرد: در اجرای عملیات مرمت اشیاء تاریخی، پاک‌سازی آثار، استحکام‌بخشی و انجام آزمایش‌های اولیه در دستور کار قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا