اقتصاد

مشکلی در تولید سیمان نداریم

مشکلی در تولید سیمان نداریم

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، ایجاد شفافیت و کاهش واسطه‌گری با عرضه سیمان در بورسرئیس سازمان صنعت،معدن تجارت استان زنجان گفت: عرضه سیمان در بورس سبب ایجاد شفافیت و کاهش واسطه‌گران می‌شود.

مهندس ناصر فغفوری اظهار کرد: اوایل تیرماه به دلیل محدودیت تامین برق، ۱۰ تا ۳۰ درصد برق کارخانه‌های سیمان تأمین شد. ۸۲ کارخانه سیمان در کشور بالغ بر ۹۰ میلیون تن ظرفیت تولید داشتند که ۶۵ میلیون تن آن نیاز کشور بوده و مابقی در برنامه‌های صادراتی قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه تفاوت قیمت صادرات سیمان با مصرف داخلی، کمکی به واحدهای تولیدی بود؛ چراکه قیمت داخل و خارج ۴۰ دلار تفاوت قیمت دارد، عنوان کرد: قیمت سیمان در کشور حدود ۲۰ تا ۲۵ دلار است و با صادرات حدود ۷۰ دلار به فروش می‌رسید اما نداشتن تولید کافی کارخانجات مشکلاتی را به‌ وجود آورد.

رئیس سازمان صمت با بیان اینکه ۴۵۰۰ تن تولید روزانه کارخانه‌های سیمان زنجان می‌توانست نیاز استان با مصرف ۲۵۰۰ تن را پوشش دهد، تصریح کرد: ظرفیت تولید کارخانجات سیمان به دلیل کمبود برق کاهش یافت اما به نسبت سایر استان‌ها مدیریت خوبی در این خصوص انجام شد.

این مسئول ادامه داد: برای فعال بودن پروژه‌های مسکن، تولید روزانه سیمان استان به پروژه‌ها تزریق شد و قبل از اینکه کارخانجات به چرخه تولید بازگردند، استان زنجان در بخش سیمان پاکتی به ثبات رسید و در حال حاضر مشکلی در تامین برق و تولید این محصول نیست.

وی با اشاره به اینکه طبق دستورالعمل‌های ابلاغی از ۲۲ شهریورماه همه سیمان‌ها باید از طریق بورس به فروش برسد، یادآور شد: در غیر این صورت هر میزان سیمانی که فروخته شود، توزیع خارج از شبکه تلقی می‌شود و این موضوع از دیروز برای فولاد و پتروشیمی هم ابلاغ شده است.

فغفوری با اشاره به اینکه سیمان پاکتی حداکثر ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان است و قیمت فله زیر ۴۰۰ هزار تومان از طریق بورس عرضه می‌شود، اظهار کرد: مصرف‌کنندگان عمده سیمان برای دریافت مستقیم این محصول، باید کد بورسی بگیرند و در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام و تعیین نقش کنند.

وی ابراز کرد: در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت سیمان هستیم و حتی عرضه‌کنندگان در فصل سرد سال تخفیف‌های خارج از بورس را ارائه می‌دهند و در این حالت رقابت ایجاد می‌شود که سیمان روی دست‌شان نماند. این فرآیندها سبب ایجاد شفافیت و کاهش واسطه‌ها می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا