پزشکی و سلامتاخبار ویژه

سونامی کرونا در روزهای آتی

سونامی کرونا در روزهای آتی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آسمان زنجان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نشست مطبوعاتی خود که ظهر امروز یک شنبه ۳۱ مرداد به صورت مجازی برگزار شد، تصریح کرد: علیرغم این که ما و کلیه‌ی دست اندرکاران، تلاش می‌کنیم تا جلوی روند افزایشی ابتلا به کرونا را بگیریم ولی بر اساس گزارش‌هایی که از عدم رعایت پروتکل ها طی روزهای گذشته داشتیم، پیش بینی می شود این روند افزایشی طی دو هفته‌ی آینده، سرعت بیشتری به خود بگیرد.

دکتر پرویز قزلباش میزان رعایت پروتکل ها در استان زنجان را حدود ۵۲ درصد اعلام کرد و افزود: تا زمانی که این میزان به بالای ۹۰ درصد ارتقا نیابد، نمی توان از گسترش بیماری کرونا جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از عزاداران حسینی و هیئت های مذهبی، پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند، گفت: در این میان هیئت هایی هم بودند که به مصوبات ستاد ملی کرونا ، توصیه های بهداشتی و پروتکل‌های اعلامی، اصلا پایبند نبودند و آنرا زیرپا گذاشتند که برخوردهای قانونی با آنان صورت گرفته و تحت پیگیری جدی حقوقی و قضایی هستند.

وی با اشاره به پایین بودن رعایت پروتکل‌ها در کل کشور، اظهار کرد: این پروتکل‌شکنی‌ها سلامت مردم را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و با ادامه‌ی این روند، در روزها و هفته‌های آتی باید شاهد افزایش آمار ابتلا به کرونا هم در بخش بستری و هم در بخش سرپایی باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان به انتشار آماری در فضای مجازی در خصوص مقایسه‌ی فوتی‌های ناشی از کرونا در چند ماهه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: از آنجایی که  بیماری کرونا از اواخر بهمن و اوایل اسفند ۹۸ در کشور گزارش شده است چنین مقایسه‌ای کاملا بی معنی بنظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه ثبت احوال، دستگاه مسول اعلام علل مرگ و میر نیست و فقط آمار کلی در خصوص تعداد فوت شدگان در بازه‌های زمانی مشخص را ارائه می‌دهد، اظهار کرد: علل مرگ و میر، در کمیته‌های تخصصی وزارت بهداشت مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر اساس آن، به هیچ‌وجه زنجان جزو استان‌های با موارد فوت بالا نیست.

دکتر قزلباش با اشاره به انتشار مقاله‌ای در سایت معتبر علمی BNC در خصوص مرگ و میرهای بیمارستانی کوید ۱۹ در ایران، اظهار کرد: طبق این تحقیق که بسیار ساختارمند و بر اساس متاآنالیز، صورت گرفته است، زنجان و آذربایجان غربی، دو استان دارای پایین‌ترین میزان مرگ و میر بیمارستانی کوید۱۹ می‌باشد.

وی با تاکید بر رعایت اخلاق حرفه‌ای و ضوابط علمی در هنگام ارائه‌ی آمار، تصریح کرد: انتشار آمار نادرست، هم در حق کسانی‌ که برای سلامت مردم تلاش می‌کنند و هم در حق مردمی که به دلایل مختلف از جمله بیماری کرونا، تحت فشار قرار دارند، ظلم بزرگی است و نباید با آمار و گزارشات غیر دقیق، غیر علمی و غیر مستند، موجبات اضطراب و فشار بیشتر به جامعه را فراهم آورد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه در حال حاضر واکسیناسیون علیه کوید ۱۹ با سرعت و آهنگ مناسبی در استان انجام می‌شود، اظهار کرد:  هم‌اکنون واکسیناسیون گروه‌های سنی بالای ۴۵ سال در سطح استان در حال انجام است و تا کنون حدود ۵۰ در صد از جمعیت ۴۵ الی ۵۰ سال واکسینه شده‌اند.

دکتر قزلباش قسمت عمده‌ی ویروس در گردش در سطح کشور را ویروس دلتا عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ویروس دلتا به حدی در کشور غالب شده است که کلیه‌ی بیماران کرونا، بعنوان آلوده به ویروس دلتا تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی تعداد واکسن برکت وارد شده به استان از ابتدا تا کنون را ۵۱هزار دوز اعلام کرد و گفت: این واکسن‌ها در نواحی مختلف استان به گروه‌های هدف تزریق شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا