اقتصاد

با نقشه راه زمینه تجارت استان زنجان با کشور ارمنستان فراهم است

با نقشه راه زمینه تجارت استان زنجان با کشور ارمنستان فراهم است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آسمان زنجان؛جلسه مشترک علی یگانه فرد رئیس اتاق بازرگانی زنجان با عباس بدخشان ظهوری سفیر ایران در ارمنستان، جهت گسترش روابط تجاری و سفر هیات تجاری استان زنجان به این کشور ظهر روز سه شنبه ۲ شهریورماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

یگانه فرد در این جلسه با بیان اینکه برنامه سفر هیات تجاری استان زنجان به ارمنستان از سال گذشته برنامه ریزی و پیگیری شده است، اظهار کرد: به همت اتاق بازرگانی زنجان نقشه راه صادراتی استان سال گذشته تدوین و کشورهای هدف صادراتی و همچنین پتانسیل کالایی و صادراتی استان در این نقشه در زمینه های مختلفی دیده و احصا شده است.

وی با بیان اینکه در نقشه راه تجارت خارجی زمینه های همکاری با ارمنستان نیز به عنوان اهداف تجارتی استان احصا شده است، تصریح کرد: بدین جهت یک دیدار سال گذشته در تهران با سفیر ارمنستان برگزار و امسال نیز سفیر با سفر به استان زنجان، دیدارهای کاری با استاندار و فعالان اقتصادی استان، پیگیری مشکلات صادرکنندگان به ارمنستان و بازدید از برخی از ظرفیت های همکاری استان داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه در جهت توسعه ارتباطات تجاری پیگیری حضور هیات های بازرگانی از دو طرف مورد اهتمام خواهد بود، خاطرنشان کرد: برنامه های سفر هیات تجاری استان زنجان به ارمنستان برنامه ریزی و مشخص شده که از آن جمله بازدید از منطقه آزاد مقری، دیدار با مسولان سفارت ایران در ایروان، جلسه با مسولان وزارت اقتصاد ارمنستان و بازدید از مراکز تولیدی و صنعتی این کشور، پارک های علم و فناوری و دیدار با ایرانیان مقیم ارمنستان جهت استفاده از تجارب کاری و … می باشد.

یگانه فرد با بیان اینکه اطلاعات کاملی از کشور ارمنستان جمع آوری و در اختیار هیات تجاری استان زنجان جهت آشنایی هرچه بیشتر با ظرفیت ها و پتانسیل های همکاری تجاری اقتصادی با این کشور قرار خواهد گرفت، ابراز کرد: کلیپ ظرفیت های استان زنجان به زبان انگلیسی نیز در اتاق بازرگانی زنجان تهیه شده تا بهره برداری لازم در جلسات کاری بین دو طرف نیز صورت گیرد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت نمایشگاهی استان زنجان به عنوان بزرگترین مرکز نمایشگاهی در شمالغرب ایران، گفت: این آمادگی وجود دارد تا در برگزاری نمایشگاه های مشترک در دو کشور نیز تفاهم لازم جهت عملیاتی کردن آن صورت پذیرد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با تاکید بر اینکه عملیاتی شدن زمینه های همکاری و کسب نتیجه از اقدامات و برنامه ها به جد از سوی اتاق بازرگانی زنجان پیگیری می شود، گفت: حضور هیات تجاری استان زنجان در ارمنستان نیز جهت بهره مندی فعالان اقتصادی و رشد و توسعه اقتصادی استان زنجان است.

در ادامه این جلسه عباس بدخشان ظهوری سفیر ایران در ایروان نیز با تاکید بر اینکه برنامه های در نظر گرفته شده هیات تجاری زنجان از سوی اتاق بازرگانی مفید و مطلوب و می تواند مثمرثمر باشد، اظهار کرد: بازدید از استان همجوار و مرزی ارمنستان با ایران نیز می تواند از برنامه های این هیات باشد.

وی با اشاره به اینکه ارمنستان کشوری حاصلخیز، کوهستانی و پرآب است که همین مهم زمینه کار مشترک در بخش مرتع داری، دامپروری ، کشاورزی و شیلات را فراهم کرده است، ابراز کرد: بازار کشور ارمنستان بازاری رقابتی است و در عین حال جدا از ظرفیت های بازار این کشور، دروازه ورود به بازار ۲۰۰ میلیون نفری اوراسیا و پلی به جهان خارج است.

ظهوری با بیان اینکه ارمسنتان با ایران دارای روابط دیرینه تاریخی و ۳ هزار ساله بوده و همواره در همکاری های سیاسی و اقتصادی و …، همکاری مطلوبی با ایران داشته و ارامنه زیادی در ایران زندگی می کنند که همه به خوشنامی معرف هستند، گفت: چنانچه حضور در بازارهای تجاری این کشور با نقشه راه و متفادوت باشد، نتایج کار مطلوب خواهد بود ، چرا که همه شرایط لازم برای حضور ایران در بازار ارمنستان مهیا شده است.

سفیر ایران در ارمنستان با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه های تجاری مشترک در سطح مطلوب و معرفی محصولات تولیدی ایران می تواند زمینه خوبی را برای همکاری های تجاری در آینده فراهم نماید، افزود: متاسفانه هنوز به نحوه شایسته ای محصولات و ظرفیت های تولیدی ایران به بسیاری از کشورها از جمله ارمنستان معرفی نشده است.

ظهوری با تاکید بر اینکه بدون شک باید ظرفیت های همکاری استان زنجان و کشور ارمنستان احصا و متناسب سازی شود، تصریح کرد: تولید مشترک دو طرف یکی از موضوعات مهم همکاری می تواند قلمداد شود، همچنین فراهم سازی زمینه حضور و سرمایه گذاری ارامنه در استان زنجان به صورت مشترک نیز می تواند نتایج مطلوبی را در پی داشته باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا