پزشکی و سلامتاخبار ویژه

روند سرپایی و بستری بیماری کرونا در استان زنجان صعودی است

روند سرپایی و بستری بیماری کرونا در استان زنجان صعودی است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آسمان زنجان؛  دکتر پرویز قزلباش در جلسه ستاد مدیریت پیشگیری کروناویروس استان گفت: افزایش میزان تست‌های سریع، نشان‌دهنده چرخش بالا و طغیان ویروس کرونا در جامعه است و طبیعتا اثرات این حالت را در روزها و هفته‌های آتی در استان شاهد خواهیم بود.

دکتر قزلباش با اشاره به اینکه در جلسات گذشته هم، تاکید بر حرکت انفجاری بیماری در بخش بستری داشتیم اظهار داشت: علیرغم همه تلاش‌ها و نتایج آن در به تاخیر افتادن پیک؛ در روزهای اخیر این حرکت آغاز شده، به طوری که بستری ۵۱ نفر روزانه، در روزهای گذشته، به تعداد ۹۱ نفر در شب گذشته رسیده است .

وی با بیان اینکه در موج سوم تقریبا ۹۰ الی ۱۰۰ بیمار، پیمانه پر بستری، طی یک روز بود که الان در پیک موج سوم قرار گرفتیم تصریح کرد: اصلی‌ترین نگرانی ما ارائه خدماتی است که بعد از موج چهارم به سرعت برای بیمارانی ازجمله سرطان، تنفسی، گوارش، تصادفات شروع شد، مجددا قطع شود .

مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: در شرایط موجود اگر روند افزایش بیماری کرونا با شدت ادامه یابد، باید تمام خدمات را در کوتاه مدت تعطیل کنیم و تخت‌ها را به بیماران کرونا اختصاص دهیم، که این موضوع، آسیب بسیار جدی را به سیستم سلامت و مراقبت‌ها وارد، و قطعا مردم را هم دچار آسیب جدی می‌کند .

رییس کلان منطقه ۶ آمایش کشوری با تاکید بر اهمیت بیماری و اقدامات بسیارجدی‌تر خاطرنشان کرد: در شرایط موجود روند عادی‌سازی بیماری در جامعه آسیب جبران ناپذیری به دنبال دارد و این عادی‌انگاری زحمات مردم، مدیریت عالی و حوزه سلامت استان را دچار چالش و آسیب جدی می‌کند .

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه نمونه‌گیری در بخش بستری و سرپایی ادامه دارد، یادآور شد: افزایش میزان تست‌های سریع، نشان‌دهنده چرخش بالا و طغیان ویروس کرونا در جامعه است و طبیعتا اثرات این حالت را در روزها و هفته‌های آتی در استان شاهد خواهیم بود.

به گفته دکتر قزلباش مرگ و میرها در استان، چندین هفته در حد صفر و یک است و متاسفانه به طور میانگین روزانه یک الی یک و نیم نفر از بیماری کرونا فوت می‌کنند و این در حالی است که فوتی‌ها در مراحل تبخیری بیماری است، به طوری که افزایش موارد سرپایی، افزایش بستری‌ها، و نهایتا مرگ و میر را در روزها و هفته‌های آتی به دنبال دارد .

وی تصریح کرد: روند سرپایی و بستری بیماری کرونا در استان زنجان صعودی است و در این راستا، شاهد روند افزایشی بیماری کرونا در شهرستان‌های زنجان، طارم، سلطانیه، خدابنده و خرم‌دره هستیم و در حال حاضر، شهرستان‌های زنجان، ابهر، خرم‌دره در وضعیت قرمز، شهرستان‌های خدابنده و طارم در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان‌های استان هم، در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند .

مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: وقتی تعداد مثبت بیماران افزایش می‌یابد طبیعتا در روند رهگیری تاثیر، و کاهش رهگیری را در پی دارد .

رییس کلان منطقه ۶ آمایش کشوری درخصوص واکسیناسیون گروه‌های سنی هدف، گفت: ۷۹ درصد گروه سنی بالای ۸۰ سال، ۸۲ درصد گروه سنی ۷۵ تا ۷۹ سال، ۸۴ درصد گروه سنی ۷۰ تا ۷۴ سال، ۸۰ درصد گروه سنی ۶۵ تا ۶۹ سال، ۶۸ درصد گروه سنی ۶۰ تا ۶۴ سال، ۵۱ درصد گروه سنی ۵۵ تا ۵۹ سال، و حدود ۲۵ درصد گروه سنی ۵۰ الی ۵۵ سال، واکسن کرونا دریافت کردند .

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان زنجان را ۴۸ درصد ذکر و اظهار داشت: هفته‌های متوالی زنجان جزو ۳ استان برتر کشور در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود که باید تدابیر لازم برای رعایت پروتکل‌های اتخاذ گردد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا