فرهنگ و هنر

آغاز مرمت تزیینات ایوان جنوبی گنبد سلطانیه  

 

آغاز مرمت تزیینات ایوان جنوبی گنبد سلطانیه

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آسمان زنجان؛ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: فاز نخست مرمت تزیینات گچی در ایوان جنوبی گنبد سلطانیه آغاز شد.

امیر ارجمند روز افزود: مرمت بخش‌های باقی‌مانده از تزیینات و طرح‌های هندسی و نقوش گره بر سطوح دیواره‌های جانبی و خوانا سازی، مستند نگاری، موزون‌سازی رنگی و لکه‌گیری و کاری در بخش‌های آجری بندکشی بین آجرها، مرمت آجرهای فرسوده و استحکام‌بخشی در ایوان جنوبی گنبد سلطانیه آغاز شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان افزود: «اصول مرمت در سلطانیه در عین مطابقت با روش‌های بین‌المللی به‌نوعی ادامه‌دهنده و تداوم‌بخش هنر و فن‌های اصیل ایرانی است. ساماندهی و مرمت بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان از مهم‌ترین اهداف و اولویت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان است.»

 

ارجمند افزود: مرمت‌های انجام‌شده در طی این سال‌ها به دلیل دقت و ظرافتی که در آن دیده‌شده، می‌تواند علاوه بر الگو بودن، سالهای متمادی ایستا و ماندگار باشند. انجام این مرمت‌ها با هدف بازگرداندن عظمت و شکوه گنبد تاریخی سلطانیه و معرفی بیش‌ازپیش آن به‌عنوان یک جاذبه معماری و فرهنگی زنجان صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: خوانا سازی تزیینات، نمایش آن برای گردشگران، حفظ و تثبیت آنها یکی از اقدامات مهم است که در بناها و سایت‌های تاریخی در جهت حفظ و معرفی بهتر باید انجام شود.

گفتنی است، آثار باقی‌مانده از دوران حکومت ایلخانان مغول در ایران دارای ویژگی‌های معماری جالبی بوده و گنبد سلطانیه زنجان یکی از بناهای مهم این دوران است که آرایه‌های معماری گوناگونی را در خود جای‌داده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا