اقتصاد

کاهش ۴۰ درصدی بارش نسبت به سال آبی قبل

کاهش ۴۰ درصدی بارش نسبت به سال آبی قبل

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، اسماعیل افشاری ،رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی آب ورودی به پشت سدها و متوسط آب رودخانه ها و کاهش ۴۰ درصدی بارشها نسبت به سال ۹۸-۹۹گف: این کاهش باعث از دست دادن دو سوم آبهای سطحی گردیده است و چون منبع تولید آب در اثر بارشها میباشد که بصورت روان آب و آب زیرزمینی در می آید لذا با افت آبهای زیرزمینی مواجه هستیم.

افشاری در  ادامه با تاکید برافت سالانه ۷۰ سانتی متری سطح آبهای زیرزمینی افزود: در دو سال آبی پر آب ۹۷ و۹۸  شاهد بهبود وضعیت منابع آبی  بودیم که امیدوار کننده بود ولی در خشکسالی سالهای اخیر ۲ برابر افت های سالیانه را شاهد هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان اظهار داشت: سالانه تقریبا ۱۰۰ میلیون اضافه برداشت از سفره های آب زیرزمینی داشتیم ولیکن مصرف امسال به ۲۲۰ میلیون متر مکعب رسیده است که تقریبا ۲ برابر میانگین مصرف سالیانه است و این امر موجبات فرونشست دشتها و خسارت وارده به زیرساخت ها اعم از راه آهن ها و جاده ها و۰۰۰ را فراهم می سازد.

وی ابراز امیدواری کرد که در شرایط خشکسالی ،با برنامه‌ریزی و مصرف درست و برداشت حداقل از سفره های آب زیرزمینی ، برای نسل های آینده آب مطمئنی تامین گردد.

این مقام مسئول در بحث چاه های محفوره در دشت ها نیز اینگونه بیان داشت که دشت ابهر وضعیت بهتری را را نسبت به دشتهای زنجان و سلطانیه دارد و دلیل آن نصب ۸۰ درصدی کنتورهای هوشمند توسط کشاورزان  منطقه و انسداد چاه های غیر مجاز طبق برنامه در این دشت می باشد.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان در موضوع انسداد چاه های غیرمجاز تصریح کرد که با هماهنگی دادگستری استان و بر اساس رای های صادره کمیسیون آبهای زیرزمینی، انسداد چاهها ی غیرمجاز ، بتدریج اجرایی می گردد.

اسماعیل افشاری، در بخشی دیگر به بحث معیشت و اشتغال مردم پرداخت و خاطر نشان ساخت که در برنامه انسداد چاهها ، باید تدابیر خاصی اندیشیده شود و پروژه های دیگر همزمان با این موضوع اجرایی شوند از جمله بحث الگوی کشت که در واقع پرهیز از کشت محصولات پرآب طلب و جایگزین کردن محصولات کم آب طلب و درآمد زا برای کشاورزان است باید همه جانبه مورد بررسی قرار گیرد و در خصوص بازار فروش زنجیره های تولید و خرید تضمینی برنامه ریزی گردد.

افشاری  در خصوص حق آبه های استان نیز تاکید کرد که در حوضه  آب سفید رود ۸ استان درگیر هستند شاخص تعریف شده  برای آن باید عدالت محور باشد. که

رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای زنجان ادامه داد:کمبود آب فصل تابستان که در اکثر شهرستانها  از جمله طارم مشاهده میشود،  در حال برنامه ریزی است تا با تنظیم آب موجود استان، تأمین آب مطمئن و پایدار جهت کشت مطمئن صورت گیرد و برای این کار نیاز به تکمیل سدها و سرمایه گذاری در آنها می باشد و سد” آیدوقموش ” جهت تامین آب موقت برای باغات زیتون این منطقه از قزل اوزن در نظر گرفته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا