سیاسی و اجتماعی

دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در روستای زنگل آباد زنجان

دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در روستای زنگل آباد زنجان

به‌گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان؛ فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از دستگیری ۳ حفار غیرمجاز و  از کشف ۲۶ عدد دستگاه و ادوات حفاری خبر داد.

سرهنگ حسینعلی فضلی، روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت:۳ حفار غیرمجاز به همراه ۲۶ عدد دستگاه و ادوات حفاری مانند فلزیاب، دژبر، موتوربرق، فریز، دریل و …، در روستای زنگل آباد شهر زنجان دستگیر شدند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: مأموران اعزامی یگان حفاظت پس از کسب نیابت قضایی و با عملیات غافلگیرانه سه نفر حفار غیرمجاز را حین ارتکاب جرم دستگیر و از آن‌ها تعدادی ادوات حفاری غیرمجاز ثبت و ضبط شد و متهمان به دستور مقام قضایی پس از تنظیم صورت‌جلسه، بازجویی‌های اولیه و سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

او با تأکید بر اینکه حمل و نگهداری دستگاه فلزیاب بدون اخذ مجوز، جرم است، گفت: «به دلیل اینکه دستگاه فلزیاب برای کشف اشیای تاریخی مورداستفاده قرار می‌گیرد، استفاده از این دستگاه نیاز به دریافت مجوز از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان دارد.

فضلی اظهار امیدواری کرد: با تقویت نظارت‌های اجتماعی بر فعالیت متخلفان عرصه میراث‌فرهنگی با همراهی میراث‌بانان افتخاری و همچنین گشت شبانه‌روزی مأموران یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گام‌های مؤثری برای حفاظت و پاسداری از مواریث ارزشمند تاریخی و باستانی استان برداشته شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در پایان یادآور شد: چنانچه دستگاه فلزیاب در حفاری غیرمجاز به‌قصد کشف اموال فرهنگی – تاریخی مورداستفاده قرار گیرد، علاوه بر ضبط دستگاه به نفع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرتکب به یک تا سه سال حبس مجازات مقرر ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی مصوب ۲/۳/۱۳۷۵ محکوم می‌شود.

زنگل آباد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان زنجان در استان زنجان ایران است. این روستا در دهستان معجزات قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۰ نفر (۵۰ خانوار) بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا