فرهنگ و هنر

نگاه خدماتی به بنیاد شهید تضعیف این نهاد است

نگاه خدماتی به بنیاد شهید تضعیف این نهاد است

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان؛فرهنگ ایثار و شهادت تمرکز کند و نگاه صرفا حمایتی و خدماتی به بنیاد شهید تضعیف این نهاد است.

علی کاظمی با بیان اینکه تا کنون مطالبات واقعی خانواده‌های شهدا و ایثارگران به لحاظ سیاست‌های کلی نظام و در اجرای قانون جامع ایثارگری بی جواب نبوده است، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ نوع خدمت از طریق بنیاد شهید و با همکاری بیش از ۲۰ وزارتخانه به جامعه هدف ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه اشتغال و تامین مسکن خانواده‌های معظم شهدا و سالمندی ایثارگران از مهمترن دغدغه‌ها و اولویت‌های بنیاد شهید به شمار می‌رود، گفت: ۵۰۰۰ نفر از جامعه هدف ما بالای ۶۵ سال قرار دارند و وارد دوره سالمندی شده اند که نیازمند تغییر رویکرد خدماتی ما به جامعه هدف شده و الان باید توانبخشی و درمان و خدمات سالمندی را مورد توجه قرار دهیم .

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان با اشاره به اینکه برای ارائه خدمات نیازی به مراجعه حضوری نیست و بیشتر خدمات ما الکترونیکی است، تصریح کرد: خانواده های شهدا و جانبازان و آزاده های ما بدون مراجعه به بنیاد از طریق سیستم سجایا خدمات را دریافت و یا درخواست خود را ثبت می کنند.

وی در ادامه به اقدامات این نهاد در حفظ سلامت و پیشگیری از ابتلا ایثارگران به ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا پیگیری سلامت جامعه ایثارگری از طریق تماس تلفنی و ارائه توصیه‌های لازم، توزیع پک‌های بهداشتی، پایش سلامت، افزایش خدمات غیرحضوری به جامعه هدف جهت کاهش مراجعات، پیگیری و تزریق واکسن کرونا به ترتیب اولویت جانبازان انجام شده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان در بخشی از سخنان خود، از عزم بنیاد شهید در حل مشکل مسکن و اشتغال ایثارگران زنجانی خبر داد و گفت: از زمان انعقاد تفاهم‌نامه اشتغال، بین بنیاد شهید و استانداری ۲۵۵ شغل برای ایثارگران زنجانی ایجاد شده است.

وی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات حوزه اشتغال این بنیاد، تصریح کرد: از آبان ماه سال گذشته، جذب و استخدام ۱۷۶ نفر از ایثارگران زنجانی به صورت رسمی یا پیمانی و قراردادی انجام شده است.

کاظمی با اشاره به تسهیلات اعتباری خوداشتغالی و کارآفرینی برای ایثارگران، گفت: ۷۹ مورد تسهیلات اعتباری از طریق بند پ ماده ۸۹ و منابع داخلی اعطا شده است.

وی در ادامه به انجام ۱۷۲ مورد فعالیت زیرساختی بنیاد شهید در راستای اشتغال جامعه ایثارگری اشاره کرد و افزود: این خدمات شامل مشاوره‌های فنی و تخصصی، آموزش‌های فنی، مهارتی و تخصصی، پروانه کسب ایثارگری، ارائه مجوز فعالیت و … است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان پیگیری آزمون استخدامی ویژه فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و تبدیل وضعیت ایثارگران در اداره و دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیر دولتی برابر قانون مربوطه را از دیگر اقدامات این بنیاد در حوزه اشتغال جامعه هدف عنوان کرد.

این مسئول در ادامه به عملکرد حوزه مسکن و تلاش برای خانه‌دار کردن جامعه ایثارگری استان، با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه جهت تأمین زمین برای ۱۲۵۰ واحد مسکونی ایثارگران بین بنیاد شهید و استانداری اشاره داشت و گفت: با توجه به جایگاه مسکن در سبد هزینه خانوار و تأثیرات روحی آن در فرزندان شهید و ایثارگران، و با گذشت بیش از ۲۵ سال از پایان جنگ و تاکید مقام معظم رهبری و دولت بر تامین مسکن ایثارگران و نیز خواسته آحاد جامعه بر تحقق این امر، و از سوی دیگر افزایش سن جامعه ایثارگری، برنامه‌ریزی برای تامین مسکن جامعه هدف ضروری است.

وی با بیان اینکه طبق دستورالعمل ابلاغی، متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن اولویت‌بندی شده، گفت: در راستای اجرائی شدن قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، مصوبات این تفاهم‌نامه از طریق راه و شهرسازی و استانداری پیگیری شده است.

کاظمی همچنین از هماهنگی و تهیه پیش‌نویس انعقاد تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن و نظام مهندسی جهت ارائه خدمات فنی و مهندسی خبر داد و اضافه کرد: دو جلسه به ریاست معاون عمرانی استانداری و با حضور دستگاه‌های ذیربط برگزار و مصوباتی در این زمینه به تصویب رسیده است.

وی در ادامه با بیان اینکه مراحل اداری واگذاری چند قطعه زمین به اتمام رسیده، افزود: جانمایی و انجام استعلامات واجدین شرایط در شهرستان طارم و حل مشکل انتخاب پیمانکار مجتمع ۲۲۴ واحدی کوی نصر زنجان از دیگر اقدامات پیش رو در اجرای این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان با اشاره به اینکه خدمت به جامعه ایثارگری وظیفه همه مسئولان است، گفت: امیدواریم با مشارکت و همکاری دستگاه‌های ذیربط بتوانیم گامی مهم در حل مشکل مسکن جامعه هدف برداریم.

وی افزود: با تحقق این مهم در قالب تفاهم‌نامه،‌ در بحث مسکن و اشتغال ایثارگران، خدماتی معادل هفت سال گذشته در این دو حوزه به جامعه هدف ارائه می‌شود.

این مسئول همچنین به اقدامات وضعیت بهسازی گلزار شهدا در استان اشاره کرد و گفت: دو هزار و ۶۴۴ گلزار در استان ساماندهی شده که این رقم تقریبا ۲/۹۱ درصد از گلزارها را شامل می‌شود.

وی یکی از اقدامات ویژه بنیاد شهید استان زنجان را فعالیت در کمیته جمع‌آوری اسناد و آثار شهدا و تکریم ایثارگران کنگره ملی ۳۵۳۵ شهید استان عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه برگزاری کنگره شهدا از اهمیت خاصی برخوردار است، بنیاد شهید نیز در این کمیته ۱۶۰ هزار سند مربوط به ۳۵۳۵ شهید استان زنجان را جمع‌آوری در اختیار دبیرخانه کنگره قرار داده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان با بیان اینکه ۸۹۰ مصاحبه با والدین معزز شهدا و جانبازان سرافراز انجام شده است، ادامه داد: کلیه فیلم‌ها، و سریال‌ها و آثار تولیدی بنیاد شهید در خصوص ایثار و شهادت و زندگی‌نامه شهدا و کلیه مصاحبه با والدین معزز شهدا، تحویل این دبیرخانه شده است.

وی در خصوص تکریم خانواده معظم شهدا در راستای برگزاری کنگره ملی ۳۵۳۵ شهید استان، گفت: ۱۷۰ اکیپ برای دیدار با خانواده‌های شهدای استان زنجان به مناسبت برگزاری کنگره ۳۵۳۵ شهید استان آماده‌سازی شده و در قالب نهضت دیدار با خانواده شهدا دیدار می‌کنند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان اظهار کرد: در آستانه برگزاری کنگره ملی ۳۵۳۵ شهید استان، نهضت دیدار با خانواده معظم شهدا با مشارکت دستگاه‌های اداری و شرکت‌های دولتی و غیردولتی از نیمه دوم شهریورماه سال ۱۴۰۰ آغاز و ضمن تجدید عهد و میثاق با شهدا و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی از والدین و همسران شهدای والامقام تقدیر به عمل می‌آید.

این مسئول با اشاره به اهداف اجرای این طرح، افزود: آشنایی با مشکلات خانواده‌ها و تبیین فرهنگ ایثار و شهادت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ابلاغ سلام مقام معظم رهبری و اطلاع از احوال ایثارگران در این دوران کرونا و انجام توصیه‌های لازم،  قرار گرفتن تمام مدیران اجرایی استان در این فضای معنوی و اهتمام در پیش برد برنامه‌های حوزه ایثار و شهادت و مساعدت در حل مسائل و مشکلات خانواده‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و رفاهی از جمله اهداف این طرح به شمار می‌رود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان با بیان اینکه در این دیدارها یک تندیس متحدالشکل و لوح تقدیر با حضور مدیران استان زنجان به این خانواده‌ها تقدیم می‌شود، یادآور شد: جمع‌بندی و احصا مشکلات و مطالبات خانواده‌ها بعد اجرای طرح انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان زنجان ۴۸ حسینیه شهدا داریم، اظهار کرد: حسینیه‌های شهدا به عنوان مرکز فرهنگی در منزل شهیدان راه اندازی می‌شود و از این طریق رشادت و سبک زندگی شهدا و ایثارگران استان را می‌توان به جامعه منتقل کرد؛ که این حسینیه‌ها تحت نظر اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان و در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت توسط والدین شهدا به‌ویژه مادران و همسران شهدای والامقام فعالیت می‌کنند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان راه‌اندازی مرکز مشاوره و مددکاری، فعال‌سازی دبیرخانه ماده ۱۶ در استان برای رسیدگی به شکایت ایثارگران با هماهنگی مرکز، ساماندهی امورات با مکانیزه کردن فرایند اداری و تکمیل بانک اطلاعاتی، پیگیری پرداخت مطالبات ایثارگران ماده ۳۸ جانبازان و آزادگان و پاداش و مرخصی شهدا و پرداخت بدهی دانشگاه‌ها و بروز شدن پرداختی بیمه دی به اشخاص و مراکز درمانی طرف قرارداد را از دیگر اقدامات این بنیاد در راستای خدمت‌رسانی به جامعه ایثارگری عنوان کرد.

وی در پایان افزود: ضمن اینکه دولت باید عزم رفع مشکلات جامعه هدف بنیاد را که امروز در دوره سالمندی قرار دارند داشته باشد، بنیاد شهید بیشتر باید تبدیل به یک دستگاه فرهنگی شود که با توجه به گام دوم انقلاب بر برجسته سازی فرهنگ ایثار و شهادت تمرکز کند برای همین نگاه صرفا حمایتی و خدماتی به بنیاد شهید تضعیف این نهاد است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا