فرهنگ و هنر

فرهنگ عاشورایی در زنجان فراتر از مناسک و آئین های معمول است

فرهنگ عاشورایی در زنجان فراتر از مناسک و آئین های معمول است

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان؛ امیر نعمتی رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان زنجان  در جلسه دفاعیه نقشه تحولی حوزه هنری استان زنجان که با حضور محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی ، میثم مرادی بیناباج معاون راهبری استان های حوزه هنری، توکلی معاونت برنامه ریزی و راهبردی حوزه هنری، دبیر و اعضاء کارگروه تحول حوزه هنری و جمعی از کارشناسان برگزار شد، امیر نعمتی رئیس حوزه هنری استان زنجان به تشریح و دفاع از نقشه تحولی حوزه هنری استان زنجان پرداخت.

همچنین در این جلسه محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: زنجان به  نوعی بهترین نقطه کشور برای نشان دادن همزیستی ترک و فارس است.

وی اظهار داشت: همچنین شاید بهترین پایگاه برای نمایش عمق ارتباط  هویتی ترک ها با انقلاب اسلامی ایران باشد. توجه به زبان ترکی از این منظر در نقشه تحولی ارائه شده استان پررنگ نیست و باید مورد توجه قرارگیرد.

وی با اشاره  به فرهنگ عاشورایی در زنجان افزود : فرهنگ عاشورایی در این استان فراتر از مناسک و آئین های معمول است، چرا که گره خوردگی فرهنگ عاشورایی زنجان با فرهنگ انقلابی و ایثار آن را فراتر از مناسک متداول یا صرف جلوه می دهد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به مبحث مطرح شده توسط کارشناسان نشست  در مورد ( روستا به مثابه یک مسأله نه به مثابه یک مخاطب) تصریح کرد: موضوع طرح شده نکته درستی است و به مباحثه و تعمق نیازمند است. گاهی در توجه به مخاطب روستایی، افکار به سوی مخاطب یک فرد روستایی حرکت میکند در حالی که باید روستا و زندگی روستایی را به مثابه یک مسأله یا محور مضمونی مورد توجه قراردهد. بی شک چنین نگاهی به فرصت و ظرفیت فرهنگی در روستاها موجب جذب بیشتر مخاطب می شود.

گفتنی است نقشه تحولی حوزه هنری استان زنجان بر مبنای تحقیقات و پژوهش سند زیست بوم استان تهیه و تنظیم شده است که در آن ضمن بررسی فرصت ها و ظرفیت ها و مسائل، چالش¬های انقلاب اسلامی استان و نقاط ضعف و قوّت سازمانی حوزه هنری به تعیین چشم انداز حوزه هنری استان طی سه سال آینده در بخش¬های موضوعی و قالبی    می¬پردازد. نقشه تحولی استان با تعیین شش راهبرد اصلی و اهداف کیفی و کمی ، و بر مبنای این راهبردها و اهداف در ذیل عرصه های مختلف سند تحول معاونت راهبری استانها به تعیین اقدامات کلان و عملیاتی متناظر با راهبردهای تعیین شده می پردازد. بر مبنای نقشه تحولی استان چشم انداز حوزه هنری زنجان پرچمداری هنر عاشورایی و روایتگری هنری و انقلابی از فرهنگ عاشورایی ارائه شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا