اقتصاد

استقرار سامانه اطلاعات مکانی GIS در گاز زنجان

استقرار سامانه اطلاعات مکانی GIS در گاز زنجان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آسمان زنجان؛ مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان از پیشرفت ۶۲ درصدی اقدامات انجام شده در راستای پیاده سازی GIS در خطوط و تاسیسات گازرسانی استان زنجان خبر داد.

موسی احمدلو با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین اهداف و برنامه های گاز زنجان؛ افزایش کارایی و بهره وریِ فعالیت های گازرسانی از طریق بکارگیری تکنولوژی نوین است؛ افزود: گاز زنجان هم‌اکنون با پوشش ۶۲ درصدی خطوط تغذیه، ساختمان‌های اداری، پست امداد و ایستگاه‌های تقلیل فشار و نقشه‌های پایه شهری؛ همچنین پوشش ۶۸ درصدی خطوط شبکه و پوشش۷۰ درصدی مشترکین عزیز؛ در حوزه GISدر حال فعالیت است.

وی؛ با بیان اینکه استفاده از اطلاعات توصیفی و مکانیِ دقیق و به هنگامِ عوارض موجود در نقشه های تاسیسات گازرسانی مانند لوله، ایستگاه های تقلیل فشار و حفاظت از زنگ، شیرها، انشعابات و مشترکین؛ در یک پایگاه اطلاعات مکانی مرجع می تواند برنامه ریزان، بهره برداران و امدادگران را در جهت یک مدیریت بهینه و هدفمند یاری نماید؛ ابراز داشت: شرکت گاز استان زنجان با هدف بکارگیری بهینه و موثر از بانک اطلاعاتِ مکانیِ تهیه شده؛ اقدام به طراحی، راه اندازی و استقرار نسخه تحت شبکه سامانه  (SDE)، بر اساس آخرین بانک اطلاعاتی بروزرسانی شده خود در استان زنجان کرده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان گفت: سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS می تواند چهارچوبی برای مدیریت صحیح اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده های شبکه به منظور بهبود کیفیت فرآیندهای مربوط به شبکه های گازرسانی باشد.

مهندس احمدلو ادامه داد: رویکرد یکپارچه‌سازی خطوط در سیستم اطلاعات مکانی هم‌اکنون درباره همه طرح‌های گازرسانی اعم از خطوط انتقال، تغذیه، شبکه‌های توزیع تأسیسات گازرسانی، علمک‌ها و مشترکان اجرا شده است؛ افزود: پایش این رویکرد از طریق شاخص امتیاز ارزیابی GIS و دیگر شاخص‌های وابسته در فرآیندهای سازمان صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه افزایش سرعتِ تبادلِ اطلاعات بین سرور و کلاینت ها و ارتباط با سایر سامانه ها از جمله ارتباط آنلاین با سامانه مشترکین از ویژگی های این طرح است؛ تصریح کرد: دریافت اطلاعات نقشه ها در فرمت Feature Class برای بروز رسانی و یکپارچگی شبکه گازرسانی استان، قابلیت جستجو بر اساس مختصاتUTM ، کد آدرس، شماره اشتراک، شماره پرونده، نام معابر، شماره شیر، شماره علمک، شماره بخش و خط سیر در راستای تسهیل خدمات رسانی به مشترکین از ویژگی های بارز این سامانه است.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان با اعلام اینکه؛ امکان نمایش تصاویر ماهواره ای و هواییِ دارای مختصات جغرافیایی برای کنترل، صحت سنجی و دقیق نقشه های دریافتی جدید؛ از دیگر قابلیت های قابل توجه این سامانه است؛ اذعان داشت: همچنین از کاربردهای مهم این سامانه؛ استفاده از اطلاعات موقعیت مکانی، دقیق شدن بر نقاط شاخص شبکه مانند شیرها و ایستگاه ها در مواقع بحرانی به منظور ایزوله کردن شبکه و جلوگیری از گسترش خسارت‌ها است.

مهندس احمدلو افزود: مدیریت اطلاعات و نقشه ها، تسهیل فرآیند گازرسانی، برآورد هزینه، مدیریت زمانی اجرای پروژه ها، نگهداری و تعمیرات، مدیریت حوادث و امداد از دیگر شاخصه ها و توانمندی های این سامانه است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اهمیت خطوط گاز؛ وجود یک سیستم یکپارچه اطلاعاتی به‌روز که با در اختیار داشتن ابزارهای لازم بتواند عهده‌دار ارائه انواع داده‌های مکانی و توصیفی مورد نیاز روی نقشه باشد، تصریح کرد: این سامانه می تواند پاسخگوی بسیِاری از نیازهای اطلاعاتی، تحلیلی و برنامه‌ریزی بخش خطوط گاز بخصوص در شرایط بحران باشد.

گفتنی است؛ برنامه راهبردیِ یکپارچه‌سازی خطوط در سامانه اطلاعات مکانی GIS از سال ۱۳۹۰ در شرکت گاز استان زنجان آغاز و از سال ۱۳۹۷ به صورت نظام‌مند اجرایی می‌شود.

شرکت گاز استان زنجان با هدف راهبردیِ افزایش ضریب اطمینانِ خطوط گازرسانی و با توجه به الزام‌های قانونی که از سوی شرکت ملی گاز ایران تعیین شده است؛ سامانه  GIS را به‌ صورت پایلوت در شرکت مستقر و از سال ۱۳۹۷ و پس از ابلاغ سند الگوی مفهومی تأسیسات گازرسانی توسط کمیته راهبردی  سامانه    اطلاعات مکانی شرکت ملی گاز ایران، فرآیند GIS READY نقشه‌های ازبیلت را منطبق با مدل مفهومی از طریق نرم‌افزار ARC GIS اجرایی کرده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا