اقتصادفرهنگ و هنر

کشف اشیای تاریخی از قاچاقچیان در شهرستان خدابنده

کشف اشیای تاریخی از قاچاقچیان در شهرستان خدابنده

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان؛ فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از کشف و ضبط اشیاء تاریخی در شهرستان خدابنده خبر داد.

حسینعلی فضلی روز پنج‌شنبه ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۰ ضمن اعلام این خبر، گفت: در راستای حراست از میراث‌فرهنگی و ملی و مقابله با قاچاقچیان اشیاء تاریخی، با رصد اطلاعاتی و امنیتی مأموران آگاهی شهرستان خدابنده پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر حمل و قاچاق آثار و اشیاء باستانی توسط خودرویی در مسیر جاده همدان به قیدار با انجام اقدامات پلیسی و تحقیقات میدانی، خودرو را شناسایی و در عملیاتی منسجم و ضربتی آن را متوقف و اشیای تاریخی را کشف و ضبط کردند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: در بازرسی از داخل خودرو، تعدادی اشیاء تاریخی شامل ۱۵ کیلوگرم سنگ یاقوت سبز و قرمز، یک پیه‌سوز سفالی مایل به سرخ، یک قطعه سکه به رنگ طلائی، یک قطعه سکه نقره‌ای‌رنگ و ۴۳ قطعه دانه تسبیح در ماشی کشف شد؛ که به‌زودی کارشناسان معاونت میراث‌فرهنگی آنها را تعیین قدمت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: در این رابطه بلافاصله سرنشین خودرو دستگیر شد و پرونده خاطی جهت سیر مراحل قانونی به مراجع ذیصلاح قضایی تحویل داده شد.

فضلی خاطرنشان کرد: بر اساس موادی از فصل نهم قانون تعزیرات، هرگونه حفاری غیرمجاز و خریدوفروش اشیا و اموال فرهنگی تاریخی جرم محسوب شده و ضمن ضبط اشیا و اموال مرتبط، برای متخلفان مجازات حبس و جریمه نقدی به همراه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا