اخبار ویژهاقتصاد

اجرای طرح هادی روستاها، باید به حفظ ساختار سنتی روستاها

اجرای طرح هادی روستاها، باید به حفظ ساختار سنتی روستاها

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آسمان زنجان؛ مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: طرح هادی در ۷۷ روستای استان با اعتباری بالغ بر ۱۷۸ میلیارد ریال از منابع ملی و استانی در طول یک سال گذشته اجرا شده است.

رضا خواجه ای افزود: مبلغ اعتبارمصوب جهت اجرای طرح هادی درسال جاری ازمنابع استانی برای  ۵۹ روستا  به میزان  ۲۶۷ میلیارد ریال می باشد.

وی با بیان اینکه، تعداداجرای طرح هادی درروستاهای بالای۲۰ خانوار ، ۴۱۳ روستا می باشد، خاطر نشان کرد: میانگین اجرای طرح هادی روستایی  در استان زنجان ۵۸/۲%  و در سطح کشور  ۴۶/۲%است که در این زمینه استان زنجان بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تاکید کرد: طبق قانون طرح هادی روستایی در پایان افق ده ساله با توجه به تحولات جمعیتی روستا‌ها و تغییر شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و کالبدی روستا‌ها مورد بازنگری قرار می‌گیرد که تا کنون در ۳۱۹ روستای استان بازنگری طرح انجام شده است.

خواجه ای با اشاره به اینکه، در اجرای طرح هادی روستاها، باید به حفظ ساختار سنتی روستاها در ابعاد گوناکون فرهنگی و اجتماعی و استفاده از منابع و مصالح بومی، توجه ویژه داشت، گفت: طرح‌های هادی روستایی با هدف توسعه روستاها، هدایت وضعیت فیزیکی روستاها، توزیع عادلانه امکانات و ایجاد تسهیلات لازم برای بهبود مسکن و خدمات محیط زیستی وعمومی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه، با اجرای طرح هادی روستایی، ایجادزمینه‌ کاهش‌ خطر سوانح‌ طبیعی در روستا از طریق‌ شناخت‌ زمینه‌های‌ سانحه‌خیزی‌ و تمهید اقدامات‌ ایمن‌سازی‌ و نظارت‌ برساخت‌وساز در این مناطق فراهم می شود، یادآور شد: ایجاد بستر لازم‌ جهت‌ فراهم‌ شدن‌ زمینه‌ صدور سند مالکیت‌ املاک‌ واقع‌ در ‌ بافت‌ مسکونی‌ روستا،بهبود کیفیت‌ بافت‌ روستا در چارچوب‌ اقدامات‌ پیش‌ بینی‌ شده‌ در طرح‌ و تلاش‌ برای ایجاد فضای‌ مناسب‌تر سکونت‌ و فعالیت‌ در آن‌،کنترل ونظارت‌ برروندتوسعه کالبدی‌ روستا و ایجاد تناسب‌ منطقی‌ بین‌ جمعیت‌ و عملکردهای‌ مختلف‌ مسکونی‌، تولیدی‌ و خدماتی‌ مورد نیاز در محیط‌ روستا از برخی اهداف این طرح به شمار می آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا