علم و فناوری

جهاددانشگاهی نیازمند حمایت بیش از پیش مسئولان است

جهاددانشگاهی نیازمند حمایت بیش از پیش مسئولان است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آسمان زنجان؛ رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان گفت: برای اینکه ظرفیت‌های غنی و ارزشمند این نهاد انقلابی در مسیر توسعه کشور قرار گیرد، نیاز به حمایت بیش از پیش مسئولان از جهاددانشگاهی است.

کامران جعفری با اشاره به فرا رسیدن چهل و یکمین سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، گفت: جهاددانشگاهی از دیرباز تا به امروز تلاش کرده است، جهادگونه و به معنای واقعی کلمه در راستای حل مشکلات کشور گام بردارد، این در حالی است که معتقدیم برای اینکه توسعه واقعی با ظرفیت‌های ارزشمندی که در جهاددانشگاهی است، رخ دهد، نیازمند حمایت بیش از پیش مسئولان هستیم.

وی شناخت مسئولان از جایگاه و ظرفیت‌های جهاددانشگاهی را لازمه رسیدن به اهدافی که در سایه عملکرد جهادی محقق می‌شود، دانست و افزود: با توجه به اینکه این نهاد انقلابی در حوزه‌های مهم و شاخصی چون پژوهشی، آموزشی، فرهنگی، اشتغال فعالیت داشته و نیاز امروز کشور در این بخش‌ها بیش از گذشته است، به همین خاطر ضرورت حمایت از این نهاد انقلابی بیش از پیش نمایان می‌شود.

این مسئول با یادآوری اینکه جهاددانشگاهی نهادی خودگردان بوده و حمایت از آن باعث خواهد شد تا مشکلات مالی سد راه بروز و ظهور ظرفیت‌های این نهاد انقلابی که برای حل مشکلات کشور ضروری است، نشود، تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های ارزشمند جهاددانشگاهی در حوزه اشتغال جوانان که مسئله امروز کشور است، بوده و نباید اجازه دهیم دغدغه مالی جهاددانشگاهی، این ظرفیت را کمرنگ کند.

جعفری در ادامه به عملکرد یک سال گذشته جهاددانشگاهی زنجان در بخش‌های مختلف این نهاد اشاره کرد و ادامه داد: فعالیت‌های جهاددانشگاهی زنجان در شرایطی محقق شده است که این نهاد انقلابی به شدت با کمبود منابع مالی، تورم، محدودیت‌های کرونایی و مواجه بود اما تلاش کرد تا اجازه ندهد محدودیت‌های کرونایی تاثیر منفی بر عملکرد این نهاد انقلابی بگذارد.

وی از مرکز آموزش علمی‌کاربردی جهاددانشگاهی زنجان به عنوان یکی از مراکز پویای آموزشی در استان یاد کرد و گفت: خوشبختانه این مرکز در ارزیابی عملکرد سال گذشته دانشگاه جامع علمی‌کاربردی توانست در بین ۴۸۷ مرکز علمی‌کاربردی کشور در زمره ۱۰ مرکز برتر کشوری قرار گیرد که از این حیث تنها نماینده حاضر از مجموعه مراکز علمی‌کاربردی جهاددانشگاهی کشور است.

این مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه نگاه مرکز آموزش علمی‌کاربردی جهاددانشگاهی زنجان بحث کیفی‌سازی بوده، به همین خاطر علی‌رغم ریزش تعداد دانشجویان مراکز علمی‌کاربردی در کشور و به تبع آن در استان زنجان، مرکز آموزش علمی‌کاربردی جهاددانشگاهی زنجان توانست تعداد دانشجویان خود را در شرایط کرونایی همانند سنوات گذشته حفظ کرده و از این حیث جایگاه خود را از دست ندهد.

وی با یادآوری اینکه این نهاد انقلابی در حوزه آموزش‌های کوتاه‌مدت معاونت آموزش و کارآفرینی تلاش کرده است تا فعالیت‌های خود را مبتنی بر قابلیت‌های تخصصی افراد و با توجه به نیازهای استان برنامه‌ریزی کند، افزود: معتقدیم شناسایی واقعی نیازها منتج به اشتغال پایدار برای جوانان خواهد شد، به همین خاطر همه تلاش‌ها بر محور شناسایی استعداد واقعی جوانان معطوف بوده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان با یادآوری اینکه این نهاد انقلابی در حوزه آموزش‌های کوتاه‌مدت توانسته است پذیرای بیش از ۲۳ هزار نفر از زنجانی‌ها طی یک سال گذشته باشد، اظهار کرد: کسب رتبه هفتم کشوری به لحاظ تعداد نفرات آموزش‌دیده و درآمد در حالی محقق شد که زنجان به لحاظ جمعیت رتبه ۲۵ کشوری بوده و این می‌تواند یک موفقیت بزرگ برای معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی زنجان تلقی شود.

این مسئول با بیان اینکه معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی زنجان در قالب سه مرکز خدمات تخصصی و یک دفتر نمایندگی، فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد، در خصوص فعالیت‌های مرکز خدمات تخصصی پایش محصولات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی جهاددانشگاهی زنجان، یادآور شد: این مرکز توانست در سال گذشته مجوز آزمایشگاه همکار دامپزشکی و جهادکشاورزی را در راستای آنالیز محصولات سالم کشاورزی اخذ کند.

جعفری با بیان اینکه این مرکز به عنوان تنها آزمایشگاه دارای مجوز غذا و دارو، استاندارد، دامپزشکی و جهادکشاورزی در استان بوده و دارای رتبه A کشوری به عنوان آزمایشگاه همکار غذا و دارو است، متذکر شد: همچنین این مرکز موفق به تولید کمپوست و قارچ نهایی گانودرما و فروش آن شده که هم‌اکنون در فاز تولید، منجر به تهیه محصولات بهداشتی گانودرما خواهد شد.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان در ادامه به فعالیت‌های دومین مرکز تخصصی این نهاد انقلابی در معاونت پژوهشی اشاره کرد و گفت: مرکز خدمات تخصصی مواد و نانوتکنولوژی جهاددانشگاهی زنجان، گام اول را علی‌رغم عمر یک ساله خود محکم برداشت و در این مدت کوتاه به دستاوردهای فناورانه تولید نانوحس‌گرهای حکاکی شده مولکولی دست یافت تا جزو ۱۰ پروژه تحقیقاتی برتر ستاد اقتصاد مقاومتی و جهش تولید استان لقب بگیرد.

جعفری با یادآوری اینکه این مرکز دارای یک ثبت اختراع و چهار الکترود در حال ثبت اختراع در سامانه مالکیت معنوی است، یادآور شد: با وجود اینکه مرکز خدمات تخصصی مواد و نانوتکنولوژی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی زنجان در سال گذشته موافقت کلی خود را برای شروع به کار اخذ کرد اما علاوه بر تولید فناورانه نانوحس‌گرها، در حوزه تولید نانواکسیدهای فلزی به صورت نیمه‌صنعتی نیز وارد شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه مرکز خدمات تخصصی ICT جهاددانشگاهی زنجان بر آن است تا با هدف بومی‌سازی فناوری‌های نوین، استان را در این زمینه بی‌نیاز کند، ادامه داد: این مرکز با جذب نیروهای نخبه دانشگاهی، علاوه بر جلوگیری از مهاجرت این سرمایه‌های غنی علمی، زنجان را در زمینه طراحی، تولید و استفاده از فناوری‌های نوین الکترونیکی و هوشمند بی‌نیاز کند.

این مسئول با اشاره به پروژه‌های شاخص این مرکز، اظهار کرد: هوشمندسازی ایستگاه‌های فشار گاز با استفاده از اتوماسیون هوشمند مدیریت پارامترهای محیطی برای اولین‌بار در جهاددانشگاهی کشور، ایجاد شبکه جامع آزمایشگاهی جهاددانشگاهی، طراحی سامانه هوشمند مدیریت ناوگان و ساماندهی هوشمند مدیریت مصرف انرژی، از دستاوردهای شاخص مرکز خدمات تخصصی ICT جهاددانشگاهی زنجان است.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان در ادامه با اشاره به راه‌اندازی دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در زنجان، به فعالیت یک دهه گذشته این بخش اشاره کرد و گفت: سلول‌های بنیادی بند ناف در درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری از جمله بیماری صعب‌العلاج، تالاسمی کم‌خونی‌های شدید، فلج مغزی، اوتیسم و … برای خود نوزاد و نیز بستگان درجه یک نوزاد قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه انجام خون‌گیری و ارسال آن به مرکز، مشاوره پزشکی با مادر و … از جمله اقداماتی است که در دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در زنجان انجام می‌شود، عنوان کرد: این دفتر جزو نمایندگی‌های برتر در کشو به لحاظ عقد قرارداد بوده و تعداد قراردادهای منعقده این نمایندگی طی سال گذشته به ۵۲۱ مورد می‌رسد که همین امر باعث شده است تا از این حیث در کشور ارتقا یابد.

جعفری با اشاره به اینکه مهم‌ترین هدف معاونت فرهنگی این نهاد در شرایط کرونایی، حفظ ارتباط فعالان، علاقه‌مندان و دانشجویان با مراکز این معاونت بوده است، بیان کرد: علی‌رغم تعطیلی مراکز دانشگاهی، تلاش شد این ارتباط قطع نشده و حتی برخی ساختارها نیز جهش یافت. گفتنی است از ۹ سازمان فعال حوزه معاونت فرهنگی، همه شعب آن در زنجان فعال بوده و دارای رتبه‌های کشوری نیز هستند.

وی به کسب ۵ رتبه کشوری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی زنجان طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: کسب رتبه برگزیده توسط سازمان دانشجویان، رتبه برگزیده در دفاع سه دقیقه پایانه‌نامه‌های دانشجویی، رتبه برتر در سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، رتبه برگزیده در مناظرات دانشجویی، رتبه برتر توسط خبرگزاری ایسنا در وزارت نیرو و دریافت مجوز قطعی شعبه توسط سازمان دانشجویان از جمله افتخارات کسب شده توسط این معاونت در سال قبل بود. همچنین این معاونت فارغ از تحقق ۵ برنامه شاخص کشوری، مواردی چون اجرای ۴۰۹ برنامه در سازمان دانشجویان، تکمیل بیش از ۳۰۰۰ پرسش‌نامه در ایسپا، تولید بیش از ۵۵۰۰ خبر در خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا، تولید بیش از ۹۰ دقیقه برنامه در مرکز فناوری‌های نوین رسانه‌ای، انتشار ۲۲ جلد کتاب در مرکز انتشارات و … محقق کرده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان با اشاره به اینکه سازمان تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی زنجان دارای چهار مرکز فعال شامل مرکز رشد صنایع خلاق فرهنگی، مرکز نوآوری و شکوفایی (منش)، پردیس پارک علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و مرکز مشاوره اطلاع‌رسانی و خدمات کارآفرینی است، اظهار کرد: مرکز رشد صنایع خلاق فرهنگی زنجان به عنوان تنها مرکز رشد تخصصی در حوزه فرهنگی در جهاددانشگاهی کشور فعالیت دارد.

جعفری با یادآوری اینکه مرکز نوآوری و شکوفایی (منش) جهاددانشگاهی زنجان فعالیت خود را به عنوان اولین مرکز منش در کشور و در چهار گروه هنر، فناوری اطلاعات، کشاورزی و علوم انسانی آغاز کرده است، عنوان کرد: با توجه به اجرای پایلوت طرح شتاب‌دهی کسب و کارهای فناورانه جوانان در زنجان، تا به امروز ۳۰ تیم در مرکز نوآوری و شکوفایی مستقر شد تا به مدت شش ماه تحت حمایت‌های منش قرار گیرند.

وی در ادامه از تاسیس مرکز رشد صنایع فرهنگی خلاق جهاددانشگاهی زنجان در سال ۹۷ خبر داد و بیان کرد: از ابتدای راه‌اندازی این مرکز تاکنون بیش از ۴۰ واحد فناور از خدمات آن بهره برده و هم‌اکنون ۱۱۴ نفر در قالب ۲۷ تیم در قالب واحدهای فناور پیش‌رشد و رشد مستقر هستند که خدماتی شامل تامین تجهیزات و امکانات سخت‌افزاری مورد نیاز، خدمات مرتبط به حفظ مالکیت فکری، اعطای تسهیلات و … به آن‌ها ارائه شده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان، ارائه انواع مشاوره‌ها و برگزاری دوره‌های تخصصی در زمینه کسب و کار و تجاری‌سازی را از دیگر خدمات ارائه شده توسط مرکز رشد جهاددانشگاهی زنجان به واحدهای مستقر عنوان و خاطرنشان کرد: خوشبختانه مطابق با نتایج ارزیابی عملکرد معاونت اشتغال و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی، رتبه مرکز رشد در سال گذشته از ۱۸ به ۶ ارتقاء یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا