علم و فناوری

مسؤلین استان از کسب‌و‌کارهای اینترنتی حمایت نمی کنند

مسؤلین استان از کسب‌و‌کارهای اینترنت حمایت نمی کنند

 

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان؛به نقل از خبرگزاری فارس از زنجان، با شیوع و گسترش ویروس کرونا خیلی از کسب و کارها تعطیل شد، تعطیلی‌هایی که خسارت‌های چندصد میلیاردی برای مشاغل متعدد از جمله اصناف شد و همچنین منجر به جمع‌آوری کسب‌ و کارهای خرد و به دنبال آن با افزایش بیکاری در جامعه مواجه شدیم.

اما فضای مجازی ظرفیتی بود که به کمک این کسب و کارها آمد به طوری که افراد، بدون اینکه هزینه‌ای برای رفت‌وآمد صرف کنند و یا اینکه از احتمال آلوده شدن به کرونا در امان بمانند می‌توانند از محصولات کسب و کارهای مجازی معتبر استفاده کنند.

حالا ارزش فضای مجازی برای اقتصاد به خصوص برای تولید‌کنندگان در این روزگار بر هیچ کس پوشیده نیست، ارزشی که توانسته است خیلی از کسب و کارها را به چرخه تولید برگرداند.

در این میان فروشگاه‌های اینترنتی در کشور فصل جدیدی از کسب و کارها را رقم زده‌اند به طوری که با ایجاد بستر‌های خرید و فروش آنلاین تهدید رکود بازار را به رونق کسب و کار مجازی تبدیل کردند.

از آنجایی که طبق آمار‌ها ۷۶‌ هزار وب‌سایت در کشور دارای نماد «اینماد» هستند، مردم می‌توانند با مشاهده این نماد، به صورت اینترنتی و آنلاین خرید‌های خود را به راحتی و آسانی انجام دهند، از این رو ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران فضای مجازی، یکی از عوامل مهم توسعه تجارت الکترونیکی است.

اما سوال اساسی اینجاست که حمایت مسؤولان از این نوع کسب و کارها در چه حدی است و نیز نخستین گام برای جلب اعتماد مردم در خرید‌های آنلاین به ویژه در روز‌های کرونایی، چیست؟

سهم بالای شهرداری در الکترونیکی کردن شهر

در این رابطه بهروز حسینی فعال مجازی در زمینه کسب و کار‌ اینترنتی در زنجان به خبرنگار فارس می‌گوید: زنجان به عنوان قطب IT در کشور مطرح است و در این زمینه فعالان خوبی مشغول فعالیت هستند اما نکته قابل توجه این است که متاسفانه هیچ حمایتی از سوی مسؤولان در حوزه کسب‌و‌کارهای  اینترنت در استان انجام نشده است.

حسینی ادامه داد: ۱۸ ماه است که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد فقط تنها حمایتی که از کسب و کارهای اینترنتی در این دوران شد نصب سه بنر در سطح شهر بود.

این فعال تجارت الکترونیک با بیان اینکه ۵۲۴ وب‌سایت بانماد اینماد در زنجان فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: شهرداری‌ها در الکترونیکی کردن شهر سهم‌ به‌ سزایی دارند که در این رابطه واحد فرهنگی شهرداری هیچ حمایتی از فعالان این حوزه و حتی تشویق کردن مردم برای تهیه مایحتاج روزمرگی‌هایشان به صورت آنلاین در روزهایی کرونایی نکرد.

حسینی با اشاره به اینکه خرید و فروش اینترنتی باید در بین مردم به صورت صحیح فرهنگ‌سازی شود، افزود: متاسفانه آموزش فرهنگ‌سازی خرید و فروش اینترنتی در زنجان چندان انحام نشده است.

این فعال فضای مجازی برای جلب اعتماد مردم در زمینه خرید آنلاین، گفت: معتقد هستم رسانه‌ها باید در اطلاع‌رسانی پای‌ کار باشند، این در حالی است که ۸۱ درصد از واحد‌هایی که تجارت الکترونیک در کشور دارند، در بستر شبکه‌های اجتماعی هم فعالیت می‌کنند.

حسینی آموزش، کسب تجربه و تخصص را از اولویت‌های مهم یک فرد برای وارد شدن به این فضا دانست و یادآورشد: صاحبان فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی این انتظار را از مسؤولان دارند که مورد حمایت قرار دهند و تنها به نصب  بنر بسنده نکنند.

کمبود ‌مشتریان حضوری با مشتریان مجازی جبران می‌شود

به یکی از فروشگاه‌های اینترنتی شهرمان سری زدم چندان پر ازدحام نبود، آقای مرادی که مدیر فروشگاه است به خبرنگار فارس گفت: امروزه برخی از مردم ترحیح می‌دهند که به صورت اینترنتی و آنلاین خریدهای خود را به سبب راحتدبودن انجام دهند، از این رو فروشگاه‌های اینترنتی با قدرت به میدان آمدند تا هم بستری امن برای خرید باشند و هم حضور مردم را در روزهای کرونایی کم کنند.

وی با بیان اینکه کار سفارش‌گیری از مردم از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب انجام می‌شود، ادامه داد: در این نوع فروش خریدار حق انتخاب دارد و با رجوع به سایت اینترنتی کالای مورد نظر را انتخاب و هزینه را پرداخت و جنس خریداری شده را درب منزل و محل کار تحویل می‌گیرد.

مرادی با بیان اینکه هنوز هم افرادی هستند که به این نوع خرید اعتمادی ندارند و تا از نزدیک جنس مورد نظر را نزدیک رویت نکنند پسند نمی‌کنند، افزود: صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی از مردم می‌خواهند که به این نوع خرید‌ها اعتماد کنند، چرا که کالاهایی که داخل فروشگاه است از هر لحاظ مورد بررسی قرار می‌گیرند.

این صاحب فروشگاه‌ اینترنتی در زنجان عنوان کرد: از آنحایی که کرونا کسب و کارها را به رکود کشانده است در حال حاضر کمبود مشتریان حضوری با مشتریان مجازی جبران می‌شود.

در فضای مجازی، رونق کسب و کارمان برگشت

خانم محمدی دیگر تولید کننده پوشاک در شهرمان است که در این رابطه می‌گوید: کرونا که همه کسب و کار‌ها را به چالش کشانده است با شیوع آن، تصمیم به جمع‌آوری مغازه

را داشتم چرا که فقط روزی چند مشتری بیشتر نداشتم.

وی ادامه داد: با همسرم تصمیم گرفتیم که کسب و کارمان را در فضای مجازی و اینترنت دنبال کنیم که خوشبختانه با این کار مجدد رونق کسب و کارمان برگشت.

این تولیدکننده پوشاک عنوان کرد: امیدواریم که بستری فراهم شود تا مردم بیشتر به خرید‌های اینترنتی اعتماد کنند تا کسب و کار از طریق اینترنت بیشتر رونق پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا