اخبار ویژهدین و مذهب

لزوم مصرف بهینه انرژی در اماکن مذهبی

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، حجت الاسلام کرمی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در گفتگو با روابط عمومی اوقاف استان زنجان گفت:در سطح استان نزدیک ۱۵۰۰ مسجد ،تکیه، حسنیه ، مهدیه و مکان مذهبی مشابه و ۱۳۲ امامزاده داریم که حدود ۵۰ درصد آنها در ایام مختلف سال فعال هستند و باید مصرف برق آنها بویژه در بحث روشنایی ، سرمایشی و گرمایشی مدیریت شود تا هم از اسراف جلوگیری شده و هم منابع ملی بیهوده هدر نرود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان از امنا و متصدیان اداره اماکن مذهبی استان خواست با توجه به تمهیدات دولت برای کاهش مصارف انرژی و ورود به فصل تابستان ، مصرف برق این اماکن را با مدیریت بهینه و نظارت مستمر،حداقل به نصف ایام عادی کاهش دهند و در صورتی که امکان صرفه جویی بیشتر از این مقدار هم ممکن باشد حتما اقدامات لازم را انجام دهندتا کمتر شاهد قطع برق و بروز مشکلات آن باشیم.
حجت الاسلام کرمی در ادامه گفت:به هیچ وجه لزومی ندارد برای مراسمات روزانه و عادی که جمعیت هم به اندازه تمام گنجایش آن محل نیامده ، کل چراغ ها ونورافکن ها و سایر منابع نوری و همه تجهیزات سرمایشی و تامین آب گرم را روشن کنیم بلکه میزان روشنایی یا سرمایش را باید متناسب با اندازه مکان و میزان جمعیت موجود تنظیم کنیم.
وی در پایان گفت: نفت ، گاز ، آب و برق منابع ملی و امانت خداوند در دستان ما هستند که باید برای آیندگان نیز باقی بماند و حتما مصرف ما در حد استاندارد و الگوی مصرف تعیین شده هر بخش باشد . تعرفه های پایین این منابع که دوباره از بودجه عمومی کشور جبران می شود نباید باعث شود که ما به میزان مصرف و هدر رفت انرژی ها بی توجه باشیم.
گفتنی است، اقشار مذهبی و بویژه اداره کنندگان اماکن متبرکه، باید دواطلب و پیشقدم دوری از اسراف و مصرف بیش از حد باشند که بحمدالله تا حد زیادی اینگونه است و اخیرا نیز از حسینیه اعظم زنجان به دلیل مصرف بهینه گاز تجلیل شد .اما باید مصرف به اندازه و جلوگیری از هدر رفت منابع، برنامه همیشگی ما حتی در ایام عادی و فراوانی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا