یادداشت و مقالات

آدیداس و رهبری دنیای کفش ورزشی

آدیداس

Adidas یک برند کفش ورزشی است که دنیا را رهبری می کند. این برند در سال ۱۹۴۸ توسط Adolf Dassler به وجود آمد. 

یک شرکت پوشاک آلمانی است ، که مقر اصلی آن ، در شهر هرتسوگن‌آوراخ در ایالت بایرن قرار دارد. 

شرکت آدیداس در زمینه طراحی ، تولید و توزیع انواع لباس ، کفش ، پاافزار و کفش ورزشی ، تجهیزات ورزشی ، ساعت ، عینک آفتابی ، محصولات مراقبت‌های شخصی و لوازم لوکس فعالیت می‌کند.

آدیداس یک شرکت هلدینگ است و شرکت تولید پوشاک ورزشی ریبوک ، شرکت لوازم گلف تیلورمید و شرکت راک پورت زیر مجموعه آن به حساب می‌آیند. آدیداس بزرگترین تولیدکننده لوازم ورزشی در اروپا و دومین شرکت بزرگ تولیدی لوازم ورزشی در دنیا به‌شمار می‌رود. شرکت آدیداس در سال ۱۹۴۸ توسط آدولف داسلر پایه‌گذاری شد.

وی با کمک برادرش رودولف در سال ۱۹۲۴ کار تولید کفش‌های ورزشی را آغاز کرد. رودولف پس از جدایی از برادرش ، شرکت پوما را پایه‌ریزی کرد. کریستفر فون وایلم داسلر یک کارگر تولیدی کفش در هرتسوگن‌آوراخ در ۲۰ کیلومتری شهر نورنبرگ بود. پائولین همسر کریستفر نیز یک لباس‌شویی در شهر باواریان را اداره می‌کرد.

رادلف «رودی» داسلر نیز پس از پایان مدرسه به پدرش در کارخانه تولید کفش پیوست. وی پس از بازگشت از جنگ جهانی اول مدیر یک شرکت تولید چینی شد و بعدها توانست وارد بازار عمده چرم در شهر نورنبرگ شود. آدولف داسلر نیز پس از بازگشت از جنگ جهانی اول تولیدی کفش‌های ورزشی خود را در لباس‌شویی مادرش در هرتسوگن‌آوراخ را راه اندازی کرد.

در ژوئیه ۱۹۲۴ ، رادلف به هرتسوگن آوراخ بازگشت تا در کنار برادرش کارخانه تولیدی کفش برادران داسلر را تأسیس کند. آن‌ها این سرمایه‌گذاری را در لباس‌شویی مادر خود آغاز کردند. اما در آن زمان برق در شهر آن‌ها قطعی‌های متناوب داشت و این دو برادر مجبور بودند از پدال‌های تولید برق (چیزی شبیه به تولید برق با دوچرخه) روی آورند تا بتوانند تولید در کارخانه کوچکشان را ادامه دهند.

پوما و آدیداس پس از جدایی از یکدیگر وارد رقابت شدیدی شدند. این مسئله باعث شد شهر هرتسوگن‌آوراخ به‌طور غیررسمی به دو بخش تبدیل شود و به شهر گردن خم (به انگلیسی| the town of bent necks) شهرت یابد. دلیل آن این بود که مردم شهر همیشه به این دقت می‌کردند که خارجی‌ها چه کفشی به پا دارند.

این اتفاق به حدی گسترده شد که دو باشگاه فوتبال شهر نیز از هم جدا شدند ، «ای وی هرتسوگن‌آوراخ» از کفش‌ آدیداس استفاده می‌کرد و اف. سی ۱ هرتسوگن‌آوراخ از کفش‌های رادولف حمایت می‌کرد.  دو برادر با این که در یک حوزه فعالیت داشتند ، هیچ‌گاه به یکدیگر نپویستند و دائم در تلاش بودند فاصله موجود را افزایش دهند و تا حد امکان از هم فاصله داشته باشند.

در سال ۱۹۴۸ و در اولین مسابقه فوتبال تیم ملی آلمان غربی پس از جنگ جهانی دوم ، اکثر بازیکنان این تیم کفش‌های پوما به پا داشتند. از آن جمله می‌توان به هربرت بوردنسکی ، بهترین گل زن آلمان غربی پس از جنگ جهانی اشاره کرد. چهار سال بعد ، در المپیک تابستانه ۱۹۵۲ هلسینکی فنلاند ، جوزی بارتل قهرمان دو ۱۵۰۰ متر لوگزامورگ ، اولین مدال طلا با کفش‌های پوما را به نام خود ثبت کرد و اولین افتخار جهانی پوما به‌شمار رفت.

در سال ۱۹۹۴ گروه خیریه‌ای به نام روستای کمک به کودکان که مالک گروه جوانان فیفا بود مالکیت آدیداس را به دست آورد. این مالکیت در پی ادغام این دو کمپانی روی داد. یک کفش معمولی آدیداس با سه خط که نمایش دهنده لوگوی این کمپانی بر روی کفش‌های آن است. در سال ۲۰۰۵ آدیداس برای اولین بار کفشی با عنوان Adidas 1 را روانه بازار کرد.

این کفش اولین کفش ورزشی بود که میکروپروسسور داشت. این میکروپروسسور با توانایی محاسبه بیش از ۵ میلیون فرمول ریاضی در ثانیه ، اولین کفشی را خلق کرد که به راحتی می‌تواند شرایط استفاده‌کننده را در نظر بگیرد و فرم کفش را براساس نیاز تغییر دهد. این میکروپروسسور با یک باتری کوچک تغذیه می‌شود که به‌طور تقریبی تا ۱۰۰ ساعت دویدن عمر می‌کند و به راحتی قابل تعویض است.

در آوریل ۲۰۰۶ ، آدیداس خبر از قراردادی ۱۱ ساله داد که بر مبنای آن این شرکت کفش‌ها و لباس ورزشی لیگ برتر بسکتبال آمریکا (NBA) را تأمین کند. براساس این قرارداد ، آدیداس علاوه بر NBA ، کفش‌های و لوازم مورد نیاز NBDL و WNBA را نیز تأمین می‌کند. این قرارداد در ادامه قرارداد ۱۰ ساله ریباک که در سال ۲۰۰۱ میلادی به اجرا درآمده بود ، بسته شد.

آدیداس از اولین سال های شروع فعالیتش بر روی تولید کفش های ورزشی راحت و در عین حال با طراحی و ظاهر مینیمالیستی و با قیمت مناسب تمرکز کرد و طرفداران زیادی هم پیدا کرد.

امروزه این شرکت دارای بیش از ۵۰،۰۰۰ کارمند است و در زمینه تولید کفش ورزشی، لباس و گرمکن های ورزشی، تجهیزات و لوازم جانبی مانند توپ، راکت و دئودورانت فعالیت دارد.

آدیداس به عنوان یکی از برندهای برجسته ورزشی جهان، از بسیاری از رویدادهای ورزشی نظیر جام جهانی فوتبال شرکت داشته و از تیم های مختلف بین المللی و باشگاهی مانند منچستر یونایتد، رئال مادرید، و همچنین از بازیکنان و تیم های کریکت، بیس بال، بسکتبال، گلف حمایت می کند.

 Adidas به دلیل تنوع فوق‌ العاده‌ای که در انواع محصولات و کفش ها شامل فوتبال، کریکت، راگبی، بسکتبال، دو، گلف، تنیس و غیره دارد، بسیار مشهور است.

محبوبیت برند آدیداس در بین ورزشکاران

در سال ۱۹۶۷ فرانتس بکن بایر برای اولین بار کسب و کار جدیدی را برای شرکت آدیداس راه‌ اندازی کرد. یکی از اهداف  شرکت آدیداس جلب رضایت طولانی مدت ورزشکاران بود. ادی داسلر معتقد بود که باید  محصولات جدیدی را تهیه کند که ورزشکارانی که از این برند استفاده می کنند برای اولین بار بهترین دیده شوند.

برای تولید محصول  ورزشکاران را دعوت به جلساتی می کرد که در ان برای گرفتن سفارش و دانستن  نظرات آن ها به بحث می پرداخت و مشکلات کفش ها را برطرف می کرد و سعی می کرد  کفش جدیدی مطابق میل آن ها ارائه دهد که همیشه این موضوع  باعث اعتماد به برند آدیداس می شد.

از دیگر موفقیت های آدیداس می توان به تصاحب شاخه دیگر از  صنعت  و تولید کالاهای ورزشی در مسابقات فوتبال اشاره ۱۹۷۰ کرد.

آدیداس توانست از توپ های رسمی تل استار  در این مسابقات پرده برداری کند، این توپ بسیار مورد توجه قرار گرفتند، زیرا در دید تلویزیونی به خاطر رنگ سیاه و سفید آن بیشتر مشخص بود.

این طراحی شگفت انگیز آغاز یک رویداد جدید برای آدیداس بود.

معنای لوگو آدیداس

در سال ۱۹۷۲ که مسابقات المپیک در مونیخ آلمان افتتاحیه خود را برگزار کرد، آدیداس نیز در همین موقع از لوگوی خود پرده برداری کرد.

لوگوی جدیدی به نام  “بودن برای ماندن” و یا  ” “Trefoil را به سراسر دنیا معرفی کرد.

در مسابقات المپیک از تمام دنیا افراد برای برگزاری این رویداد ورزشی آمده بودند، تری فویل نماد عملکرد برند آدیداس بود. 

آدیداس از سبک زندگی روزمره الهام می گیرد و ممکن است بارها تغییر کند، اما همیشه تری فویل می ماند.

لوگوی رسمی شرکت آدیداس سه خط موازی است که در تمام پوشاک و کفش های تولیدی این برند دیده می شود.

بازگشت معجزه آسای برند آدیداس

بازگشت قدرتمندانه آدیداس

داسلر در ششم سپتامبر ۱۹۷۸ درست چند روز قبل از تولد خود درگذشت، او تنها مردی بود که توانست به تنهایی به آرزوهای دور و دراز این شرکت تحقق ببخشد و این برند را به اوج شکوفایی خود برساند. بعد از او هورست داسلر پسر او با حمایت مادر خود کیتی امپراطوری  ادیداس را اداره می کرد.

او توانست به صورت مدرن قدرت این برند را افزایش دهد، در سال ۱۹۸۷ میلادی درست ۱۱ سال بعد از مرگ پدر ، هورست داسلر نیز درگذشت و به خانوادگی بودن اداره این شرکت به طور رسمی پایان داد.

هنر و شرکت آدیداس

ارتباط مستقیمی بین عاشق های  هنر و برند آدیداس به وجود آمد، در سال ۱۹۸۶ میلادی گروه هیپ هاپ ایالات ‌متحده آهنگی را برای شرکت آدیداس به نام “my adidas “خواندند که نیت خالصانه افراد سخت کوش را در محل های فقیرنشین  با کفش های آدیداس را نشان می ‌داد.

یکی از کارمندان شرکت آدیداس کنسرت ۷۰ هزار نفری را برای تبلیغ این برند راه‌اندازی و ادیداس را وارد یک دنیای دیگر کرد. در هم آمیختن هنر و ورزش از اقداماتی بود که تنها آدیداس انجام می داد و حتی تبلیغات را به دنیای غیر ورزشی کشاند .

نوآوری و تبلیغات در شرکت آدیداس

 در سال ۱۹۹۳ شرکت آدیداس با بحران هایی روبه رو شد و تا آستانه ورشکستگی پیش رفت، اما رابرت لوئیس دریفوس که مدیر اجرایی این شرکت بود و کریستین تورس توانستند آدیداس را از این بحران نجات دهند.

آن ها به برند آدیداس شکل و جهت دادند، اما آن را بازسازی نکردند. آن ها توانستند که یک برند جهانی را به یک شرکت بازاریابی تبدیل کنند و آدیداس را دوباره در مسیر موفقیت قرار دهند. در سال ۱۹۹۸ سهام آدیداس به ۳۰ شرکت بزرگ تجاری واقع در آلمان به نام “DAX” واگذار شد. محل این شرکت نیز به خارج از زاواراچ  که قبلاً یک پایگاه نظامی آمریکایی بود انتقال یافت که  کارمندان شرکت بتوانند در مسیر موفقیت و پیشرفت حرکت کنند.

در سال ۲۰۰۰ با آغاز سال جدید میلادی شرکت آدیداس سبک جدیدی از زندگی را برای علاقه مندان و خود معرفی کرد و بیشتر تمرکز خود را بر روی ورزش های خیابانی گذاشت که این مشارکتی نوآورانه برای این شرکت بود.

در سال ۲۰۰۴ میلادی به ورزشکاران مهم از جمله دیوید بکهام، حائل جبرلزسی، محمد و لیلا علی با ترس ها و شکست ها روبه رو شوند تا به تمام دنیا ثابت کند که هیچ چیزی غیر ممکنی وجود ندارد.

تولید آدیداس ۱

سال ۲۰۰۵ برای اولین بار شرکت آدیداس کفشی به نام آدیداس ۱ را به دنیا معرفی کرد که اولین کفش ورزشی  و دارای میکرو پروسسور است .

توانایی‌ این کفش ها به این صورت است که می ‌تواند پنج میلیون فرمول ریاضی در ثانیه را حساب کند و به جرات می توانیم بگوییم اولین کفشی است که می تواند شرایط استفاده کننده را بسنجد و فرم کفش  را بسته به نیازهای فردی که از آن استفاده می کند تغییر دهد.

این میکروپروسسورها تنها با یک باتری کوچک تغذیه می شوند و تا ۱۰۰ ساعت دویدن می ‌توانند به کار خود ادامه دهد. این باتری ها به سادگی قابل تعویض هستند و این کفش ها برای استفاده در هر ورزشی طراحی شده‌ اند.

بعد  از این کفش ها در سال ۲۰۱۳ آدیداس جانی تازه به معرفی محصولات خود بخشید و ” کفش های انرژی” را به تمام دنیا معرفی کرد که شبیه هیچ یک از کفش هایی که تا کنون معرفی کرده بود نبود و طرفداران برند آدیداس را شگفت زده کرد.

بازگشت معجزه آسای برند آدیداس

استراتژی قوی شرکت آدیداس

به طور متوسط در سال ۲۰۱۵ آدیداس توانست تجارت استراتژیک خود را به سه قسمت تقسیم کند:

  • سرعت

یکی از ویژگی های مهم شرکت آدیداس سرعت در رفع نیازهای مشتریان و مصرف کنندگان این برند است.

  • شهرها

شهرهایی مثل لس آنجلس ، نیویورک ، شانگهای ، توکیو ، لندن و پاریس  ۶ شهر کلیدی در  سهمیه بازار و روند شرکت آدیداس هستند.

  • منبع باز

یکی دیگر از ویژگی هایی که  برند آدیداس را از دیگر برندها متمایز می ‌کند این است که مصرف کنندگان ، ورزشکاران و شرکت‌های برند تجاری در معرفی کردن محصولات نقش اصلی را بازی می ‌کنند.

بازگشت معجزه آسای برند آدیداس

آینده پرفروغ آدیداس

در سال ۲۰۱۶ هاینر بعد از ۱۵ سال مدیریت آدیداس آن را به کاسپر رستد واگذار کرد، مدیر جدید توانست با روی آوردن به تکنولوژی های دیجیتالی شرکت را روز به روز ارتقا دهد.

محصولات آدیداس

-شرکت آدیداس در زمینه تهیه،  تولید ، توزیع ، طراحی انواع کفش ورزشی ، پا افزار و تجهیزات ورزشی، ساعت ، عینک آفتابی ، محصولات مراقبت های شخصی، لوازم لوکس فعالیت دارد. جالب است که بدانید برند آدیداس جزوه بزرگترین شرکت های تولید کننده لوازم ورزشی در اروپا است و همین طور دومین شرکت بزرگ تولیدی لوازم ورزشی در دنیا به حساب می‌ آید.

-آدیداس محصولات متنوعی را به فروش می رساند. دامنه محصولات از تی شرت گرفته تا کاپشن تا شلوار استرچ است. اولین پوشاک ساخته شده یک لباس مجلسی در سال ۱۹۶۷ بود. این شرکت لوازم جانبی موبایل ، دئودورانت ها و لوسیون ها را نیز می فروشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا