پزشکی و سلامت

قارچ‌های خودرو و سمی نخورید

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، دکتر علیرضا حقیقت، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، در خصوص مصرف قارچ‌های خودرو و سمی در ابتدای فصل بهار هشدار داد و گفت: این مسمومیت در مناطق غربی، کوهستانی و مرطوب کشور شایع است و می‌تواند منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری در بیمارستان شود.
دکتر حقیقت در گفتگو با پایگاه خبری وبدا-زنجان، به شهروندان توصیه کرد از مصرف قارچ‌های خودرو مخصوصا قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان (به خصوص درختان خشک شده) می‌رویند و یا قارچ‌های فله‌ای جمع آوری شده توسط افراد بومی، خودداری کنند.
وی افزود: لازم است شهروندان برای حفظ سلامت خود و خانواده خود، تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته‌بندی‌های دارای مجوز می‌باشند، خریداری و مصرف نمایند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با بیان اینکه شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی، تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل است، اظهار کرد: تنها متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی قادر به این تشخیص هستند. بنابراین نباید به توصیه‌های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه شود.
وی با اشاره به اینکه مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی، نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست، خاطرنشان کرد: برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ، معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.
دکتر حقیقت برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی را مقاوم به گرما عنوان کرد و گفت: فرآیندهای آماده‌سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخار پز کردن، قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نمی‌باشد.
وی به شهروندان هشدار داد در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی مثل تهوع، استفراغ و اسهال به صورت تاخیری ۱۲-۵ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو، هر چه سریعتر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل کنند و توجه داشته باشند در مواردی که علائم گوارشی بصورت تاخیری با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ خودرو رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سمیت به مراتب بیشتری دارند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با بیان اینکه انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: هرگونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود. بنابراین لازم است با مشاهده علائم و نشانه‌های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو، از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز کرده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل نمود.
وی خاطرنشان کرد: بهتر است در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار، برای شناسایی به کادر پزشکی بیمارستان تحویل داده شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا