دین و مذهب

تقدیر از پیشکسوتان هنر تعزیه‌خوانی شهر ارمغانخانه

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان،فعالان فرهنگی هنری استان به بهانه دیدار با هشتمین هنرمند ماه راهی شهر ارمغانخانه شدند
گفتنی است ،اسلام افشاری از پیشکسوتان هنر تعزیه‌خوانی شهر ارمغانخانه، هنرمند ماه آذر ۱۴۰۱ حوزه هنری استان زنجان بودند.
لازم بذکر است ، محفل«دیدار هنرمند ماه» از برنامه‌های فرهنگی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان زنجان است که در ماه آذر ۱۴۰۱ هشتمین دیدار خود را در راستای ارج نهادن به مقام و منزلت هنرمندان استان برگزار نمود که این دیدار به اسلام افشاری پیشکسوت عرصه تعزیه‌خوانی اختصاص داشت.
در این دیدار، ریاست حوزه هنری انقلاب اسلامی استان زنجان به همراه پیشکسوتان عرصه هنر تئاتر و بازیگری و فعالان فرهنگی استان و به بهانه تجلیل از هشتمین هنرمند ماه آذر ۱۴۰۱ با حضور در منزل «اسلام افشاری» تعزخوان و نسخه‌نویس مجالس تعزیه‌خوانی شهر ارمغانخانه از سالها تلاش و پشتکار ایشان در این عرصه و انتقال مفاهیم و دستاوردهای والای دینی و ارزشی، ترویج فرهنگ و ارزش‎‌های عاشورا در هنر فاخر تعزیه به نسل جدید و احیاء هنرهای سنتی و بومی، با اهداء لوح و هدایایی تجلیل و تقدیر گردید.
بازدید از تکیه تاریخی و قدیمی حسینی ارمغانخانه بخش دیگری از برنامه هشتمین دیدار هنرمند ماه بود که به همراه رییس هیئت امنای تکیه ارمغانخانه صورت پذیرفت.
گفتنی است، شهر ارمغانخانه، مرکز بخش قره پشتلوی زنجان در ۳۵ کیلومتری زنجان واقع شده و از نظر مختصات جغرافیایی در غرب شهر زنجان استقرار یافته است، برگزاری تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی در تکیه حسینی ارمغانخانه در ماه‌های محرم و صفر و همچنین ماه مبارک رمضان سال‌هاست توانسته نظر مخاطبین فراوانی از اقصی نقاط ایران اسلامی را به خود جلب کند و همه ساله مراسم ویژه و سنتی تعزیه باشکوه خاصی در این مکان حسینی برگزار می‌گردد. این تکیه از قدیمی‌ترین تکیه‌های شمالغرب کشور به شمار می‌آید که از حدود ۴۰۰ سال پیش به زبان ترکی مراسم تعزیه در آن برگزار می‌شود و در سال ۱۳۸۹ نیز به عنوان میراث معنوی ایران به ثبت ملی رسیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا