اخبار ویژهاقتصاد

کمبود نقدینگی از مشکلات تعاونی های روستایی است

کمبود نقدینگی و بی بهره ماندن این شرکت ها از تسهیلات ارزان قیمت از جمله مشکلات پیش روی تعاونی های روستایی است.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، مدیر تعاون روستایی استان زنجان با بیان اینکه ۱۶۸ تعاونی و تشکل روستایی در استان زنجان فعالیت میکند گفت: مسوولیت اصلی این سازمان حمایت، هدایت و نظارت بر تشکل‌ها و تعاون‌ها است.
عبدالله جعفری با بیان اینکه بخش تعاون در کشور توسط دو مجموعه دولتی راهبری می‌شود، اظهار داشت: اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران که ذیل وزارت جهادکشاورزی فعالیت می‌کند ساماندهی بخش تعاون را برعهده دارند.
مدیر تعاون روستایی استان زنجان تصریح کرد: تشکل‌ها و تعاونی‌های که در زیر مجموعه این سازمان فعالیت می‌کنند عموما فراگیر هستند،.
وی اظهار داشت: اعضای این تشکل‌ها و تعاونی‌ها روستاییان و کشاورزان هستند.
وی با بیان اینکه ۶ نوع تشکل و تعاونی در زیر مجموعه سازمان تعاون روستایی فعالیت می‌کنند، گفت: اتحادیه‌های استانی و شهرستانی، شرکت‌های تعاونی روستایی، شرکت‌های تعاونی کشاورزی، تعاون تولید روستایی، تعاون زنان روستایی و صنوف و تشکل‌های مردم نهاد است که در زیر مجموعه این سازمان فعالیت می‌کنند.
جعفری بیان داشت: هر کدام از این تعاونی‌ها متناسب با اساسنامه خودشان بخشی از نیازمندی‌های معیشتی و اقلام مورد نیاز سفره روستاییان و نیز سایر نیازمندی‌های را ارایه می‌دهند.
مدیر تعاون روستایی استان زنجان با بیان اینکه مسوولیت اصلی این سازمان حمایت، هدایت و نظارت بر تشکل‌ها و تعاون‌ها است، افزود: فراگیر بودن و اتصال به سایر تشکل‌های ملی از مزیت‌های این سازمان است.
وی با بیان اینکه تعاونی‌ها عموما در متن روستا کار دارند، گفت: در استان زنجان ۱۶۸ تعاونی و تشکل روستایی با ۸۸ هزار عضو فعالیت می‌کنند. جعفری با بیان اینکه ۸۲۸ روستای استان زیر پوشش این تشکل‌ها و تعاونی‌ها هستند، ادامه داد: تعاونی‌های کشاورزی در حوزه زراعت، دام طیور و… تشکیل شد‌ه‌اند و این تعاونی‌های نیازمندی‌های تخصصی جامعه خودشان را پوشش می‌دهند.
مدیر تعاون روستایی استان زنجان گفت:۷۰۰ نوع فعالیت کشاورزی توسط سازمان اتاق اصناف شناسایی و در تمامی حوزه‌های کشاورزی برای آنها پروانه کسب صادر شده که ۱۷ نوع مزیت برای کشاورزان دارد.
جعفری افزود: یکی از اقدمات مهمی که توسط این سازمان در سال‌های گذشته انجام شده است خرید حمایتی محصولات کشاورزی است.
وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ خرید حمایتی زیتون به میزان یک هزار و ۷۸۳ تن، کشمش تیزآبی ۶۷۴ تن، خرید تضمینی گندم بیش از ۴۲ هزار تن انجام شد، گفت: همچنین خرید توافقی انواع محصولات کشاورزی در سال گذشته بیش از ۳۷ هزار تن انجام شده است.
جعفری خرید تضمینی گندم را توسط شبکه تعاون روستایی استان زنجان در سال‌ جاری بیش از ۱۰۹ هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد سوخت روستایی توسط شبکه تعاون روستایی توزیع می‌شود.
مدیر تعاون روستایی استان زنجان با بیان اینکه سازمان تعاونی روستایی سال گذشته بیش از ۹۴ میلیون لیتر انواع سوخت در روستاها توزیع کرده است، افزود: همچنین ۳۷ فروشگاه مصرف روستایی فعال در سطح استان داریم که اقلام معیشتی روستاییان را ارایه می‌دهد.
جعفری به چالش های پیش روی تعاونی های روستایی اشاره کرد و گفت: کمبود نقدینگی و بی بهره ماندن این شرکت ها از تسهیلات ارزان قیمت از جمله مشکلات پیش روی تعاونی های روستایی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا