اقتصاد

به زودی شاهد رفع موانع صدور پروانه های کسب کشاورزی خواهیم بود

خوشبختانه با الگوی جدید اتاق اصناف و ایجاد ارتباط دوسویه بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر به زودی شاهد رفع موانع مخل کسب و کار و صدور پروانه های کسب کشاورزی از درگاه ملی مجوزهای کشور خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، در دومین روز از هفته وحدت جلسه دیدار صمیمی و پرسش و پاسخ مهندس حسنی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان و مهندس جعفری مدیریت تعاون روستائی استان زنجان و هیات همراه با مدیران عامل اتحادیه های استانی و شرکتهای تعاونی روستائی، تولید، کشاورزی، زنان، کانون وخبرگان کشاورزی و اتاق های اصناف شهرستانهای تابعه در محل سالن جلسات اشراق کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان برگزار شد.
مهندس جعفری مدیریت تعاون روستائی استان زنجان با تبریک هفته وحدت و هفته دفاع مقدس و هفته تعاون با اشاره به تنوع خدمات ارائه شده سازمان تعاون روستائی و شبکه تحت پوشش و گستردگی جامعه هدف این حوزه گفت: سه اصل هدایت، حمایت و نظارت از کارکردهای شاخص سازمان تعاون روستایی بعنوان تنها نهاد حاکمیتی ناظر بر شبکه تحت تعاونی در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی تعریف شده که استان زنجان در پهنه جغرافیایی ۸۲۸ روستا، با دارا بودن ۱۶۸ تعاونی و تشکل با بیش از ۸۸ هزار نفر عضو در حال فعالیت می باشد.
مهندس جعفری با بیان تحقق خرید تضمینی ۱۱۱ هزار تنی گندم از کشاورزان و اعضای شبکه تعاونی‌های استان در قالب برپایی ۲۵ مرکز خرید گندم به گستردگی پهنه جغرافیای استان و با تأکید بر استقرار در مناطق کم برخودار و محروم اظهار داشت: میزان خرید این محصول استراتژیک در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۴۳ هزار تن بوده که با خرید صورت پذیرفته در سال‌جاری شاهد رشد ۱۶۰ درصدی خرید و نیز رکود زنی تاریخی در امر خرید هستیم.
وی با اشاره به خرید حمایتی محصول زیتون که اولین بار در تاریخ کشور طی سال ۱۴۰۱ در استان زنجان اتفاق افتاد اشاره و تصریح کرد: سال مذکور شاهد سال آوری محصول زیتون تولید ۱۰۰ هزارتنی آن در منطقه بودیم و افزایش عرضه منجر به کاهش قیمت آن شده بود که تبعات مرتبط بر موضوع باعث دغدغه جدی و نگرانی شدید کشاورزان در فروش زیتون شده بود که با ورود به موقع تعاون روستائی به عرصه، ۱۷۸۴ تن میوه سبز زیتون از باغداران زحمتکش شهرستان طارم خرید مستقیم صورت پذیرفت. مهندس جعفری گفت: با فرآوری بخشی از محصول ۲۹۰ تن نیز روغن فرابکر و بکر زیتون استحصال و از طریق شبکه تعاونی به بازار مصرف عرضه شده است.
وی اظهار داشت: خرید تضمین کلزا، کشمش، عرضه میوه شب عید تنظیم بازاری، توزیع اقلام اساسی مورد نیاز روستائیان و فرآورده های سوختی خانوار و ادوات کشاورزی آنان )نفت سفید و نفت و گاز( را از جمله مصادیق خدمات متنوع شبکه تعاونی می باشد.
این مسول با اشاره به طرح چالشهای موجود و پیش روی تعاونی‌های روستایی از جمله کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مکفی تعاونی‌ها ، نبود تسهیلات ارزان قیمت و …خواستار توجه بیش از پیش مسئولین بر رفع موانع و تسهیل فرآیند کسب و کار تعاونی‌ها شده است.
در پایان وی با بیان بازتعریف جدید ساختار سابق نظام صنفی کشاورزی و سازماندهی اتحادیه های صنفی کشاورزی و تشکیل اتاق اصناف کشاورزی که منجر به هویت بخشی مشاغل و شاغلین بخش کشاورزی در بیش از ۷۶۰ عنوان رشته شغلی گردیده است افزود: خوشبختانه با الگوی جدید اتاق اصناف و ایجاد ارتباط دوسویه بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر به زودی شاهد رفع موانع مخل کسب و کار و صدور پروانه های کسب کشاورزی از درگاه ملی مجوزهای کشور خواهیم بود که اخذ معافیت های بیمه تأمین اجتماعی، ارائه آن بعنوان وثیقه جهت اخذ تسهیلات بانکی، امکان ارائه آن به مراجع ذی صلاح ذیل ، بهره مندی از تعرفه های آب، برق و سایر حامل های انرژی بخش کشاورزی، دریافت نهاده و تسهیلات ارزان قیمت الگوی کشت از سازمان جهادکشاورزی و … ازجمله محسنات دریافت پروانه مذکور به شمار می آید.
گفتنی است، مدیران عامل اتحادیه های استانی، شهرستانی و شرکتهای تعاونی روستائی، زنان، تولید روستایی، کشاورزی، انجمن و خبرگان کشاورزی و نیز رؤسای هیأت رئیسه اتاق های اصناف کشاورزی شهرستانهای استان زنجان کشاورزان به بیان مشکلات و دیدگاههای خود پرداخته از اهم موارد مطروحه می توان به عدم تخصیص تسهیلات تبصره ۱۸ و خط اعتباری شماره ۱۱ مکانیزاسیون و تسهیلات ارزان قیمت، عدم تخصیص و تأمین مناسب و به موقع کود شیمیایی، درخواست عاملیت توزیع نهادهای کشاورزی و فرسودگی انبارهای چندمنظوره و تجهیزات متعلقه و مشکلات مرتبط با پروژه های تعاونی های تولید و … به آن اشاره نمود.
در خاتمه آقای مهندس حسنی رییس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان ضمن تشکر از مدعوین و طرح مسائل و مشکلات مبتلا به شبکه تعاونی و تشکل ها با تبریک هفته وحدت و نیز کسب رتبه برتر تعاون روستائی استان زنجان در جشنواره شهید رجایی ۱۴۰۲ افزودند در مجموع عملکرد تعاونیها در توزیع اقلام تنظیم بازاری، فرآورده های سوختی، خریدهای تضمینی و حمایتی محصولات کشاورزی و نهاده های کشاورزی مناسب و قابل تقدیر می باشد.
وی ضمن تبیین شرح خدمات ارایه شده به کشاورزان و تعاونیهای استان به عموم سوالات و موارد مطرح شده حاضرین پاسخ داده و نسبت به اهمیت حضور شبکه تعاونیها و نیاز مجموعه بخش کشاورزی به فعالیت این بخش تاکید کرد .
وی اظهار داشت: تعاونی‌ها و تشکل‌ها متعلق مردم است و باید مشکلات و نیازهای اعضاء را احصاء و نسبت به حل آن اهتمام نمایند، سرمایه تعاونیها اعضای انها هستند که می‌توانند با جلب مشارکت ایشان مشکلات بزرگ را حل و منشاء خدمات ارزشمند در بخش کشاورزی گردند، ایشان همچنین تاکید کردند که برخی مسائل موجود مطرح شده را بررسی و حل و فصل خواهند نمود.
وی در پایان ضمن تاکید به حضور نماینده اتحادیه و تشکلها در جلسات مرتبط سازمان خواستار تداوم برگزاری جلسات شده و بر تلاش جدی تمام تعاونیها و تشکلها جهت افزایش دامنه خدمات به مردم روستایی و کشاورزان و کمک به حل برخی مشکلات موجود در بخش تاکید نمودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا