اقتصاداخبار ویژه

ارتفاع آب سد تهم ۲۷ متر پایین رفته است

سد تهم یک بار در سال 88 و یک بار در سال 90 سرریز کرده است؛ که ارتفاع آب این سد 27 متر پایین رفته است.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، اکبر باقری در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت:میزان بارندگی‌ها نسبت به دوره آماری طولانی مدت ۶.۵ درصد منفی است.
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان افزود: میزان بارشها نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد رشد داشته است.
وی اظهار داشت: از مهرماه سال گذشته تا به امروز، ۲۳۴ میلی‌متر بارش در استان گزارش شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۹۲میلی‌متر بود افزایشی بوده است.
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان در ادامه تصریح کرد: سد تهم یک بار در سال ۸۸ و یک بار در سال ۹۰ سرریز کرده است که ارتفاع آب این سد ۲۷ متر پایین رفته است.
وی با بیان اینکه میزان آب ورودی به سد گلابر در سال جاری ۵.۱۳ میلیون مترمکعب است، اذعان کرد: سال گذشته میزان ورودی آب به سد ۴ میلیون مترمکعب بود.
وی با بیان اینکه سال گذشته میزان آورد سد تالوار ۱۵میلیون مترمکعب بود گفت: خوشبختانه امسال میزان ورودی آب به ۳۶ میلیون مترمکعب رسیده است.
باقری تصریح کرد: سد مراش با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در شهر دندی و سد بلوبین با ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی در روند ادامه کار قرار دارد.
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه جز سد مشبا و سد تهم، زنجان منبع تامین دیگری برای آب شرب ندارد، اظهار داشت: با اینکه چند سال به دلایل فنی و کیفی عملیات اجرایی این سد متوقف شد اما بعد از بازنگری‌‌ها مشخص شد که کیفیت آب این سد هیچ مشکلی ندارد.
باقری با اذعان به اینکه اعتبارات مورد نیاز برای اجرای سد بلوبین و مراش تخصیص یافته است گفت: سد بلوبین در راستای تکمیل به ۲۱۷میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از این مقدار ۱۷۹میلیارد تخصیص یافته و ۱۴۸ میلیارد دریافت شده است.
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با تاکید بر لزوم مصرف بهینه منابع آبی در استان، اظهار کرد: از مجموع هفت دشت استان، پنج دشت ابهر، خرمدره، زنجان، قیدار و سجاس ممنوعه است و در وضعیت بحرانی قرار دارد.
وی در ادامه گفت: اجرای طرح داناب از سال ۸۹ شروع شد که در آن دانش آموزان مقطع متوسطه به عنوان نسل های آینده کشور با وضعیت منابع آبی موجود و نحوه مدیریت مصرف این منابع آشنا شدند.
باقری افزود: در اجرای این طرح با تفاهم نامه ای که میان جهاد دانشگاهی، آب منطقه ای و آموزش و پرورش منعقد شده، ارتباطات شرکت آب منطقه ای با دانش آموزان بیشتر شده است تا تفکرات مربوط به مدیریت بهینه مصرف آب به آنها به عنوان پیشرانان نسل آتی منتقل شود که این امر تاکنون نتایج بسیار مفیدی داشته است.
گفتنی است در ادامه نشست سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان و همکاران روابط عمومی به همراه خبرنگاران از سد تهم دیدن کردند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا