علم و فناوری

برگزاری دوره آزمون ورود به حرفه مهندسی در اردیبهشت ماه

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، رئیس اداره نظام مهندسی راه و شهرسازی استان زنجان، از صدور یک هزار و ۴۳۰ پروانه اشتغال به کار مهندسی و کاردانی ساختمان در استان طی سال ۱۴۰۱ خبر داد.
 احسان ذبیحیان با بیان اینکه یکی از وظایف مهم اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان، صدور، تمدید و ارتقا ۱۶ نوع پروانه اشتغال به کار مهندسی، کاردانی و معماران تجربی است، گفت: طی سال ۱۴۰۱ نیز یک هزار و ۴۳۰ پروانه اشتغال به کار مهندسی در حوزه ساختمان در استان زنجان صادر شده است.
 وی، با بیان اینکه صدور این تعداد پروانه اشتغال به کار مهندسی در رده‌های مختلف بوده است، اظهار داشت: صدور ۱۵ فقره پروانه اشتغال به کاردر بخش آزمایشگاه، صدور هزار و ۲۱۵ فقره پروانه اشتغال به کار مهندسی برای اشخاص حقیقی ،۷۲ مورد صدور پروانه برای دفاتر طراحی، چهار مورد پروانه اشتغال به کار در رشته کاردانی،۱۱ مورد معماران تجربی و مابقی صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی مربوط به سایر صلاحیت‌ها بوده است. 
رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان، افزود: همچنین در سال گذشته تعداد ۹۵ نفر از مهندسان استان توانستند با قبولی در آزمون و اخذ پروانه اشتغال ، وارد عرصه نظام فنی و مهندسی شده و زمینه اشتغال آنها فراهم شد.
ذبیحیان بیان داشت: صدور پروانه‌های اشتغال در زمینه و صلاحیت‌های مختلف صورت می گیرد و پروانه شخص حقیقی در هفت رشته ساختمانی شامل عمران، معماری، مکانیک، برق، ترافیک، شهرسازی و نقشه برداری و در صلاحیت‌های نظارت، طراحی، محاسبه و اجرا صادر می‌شود. 
وی با بیان اینکه پروانه اشتغال برای اشخاص حقوقی در زمینه طراحی، نظارت و اجرای ساختمان‌ها و همچنین انجام خدمات آزمایشگاهی در زمینه بتن، ژئوتکنیک و جوش پروانه اشتغال هم برای متقاضیان صادر می‌شود، افزود: همچنین متقاضیان انبوه سازی نیز پس از تشکیل پرونده و ارائه مدارک به انجمن صنفی سازندگان انبوه مسکن و ساختمان استان، از طرف این اداره پروانه اشتغال دریافت می‌کنند.
رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان، تصریح کرد: پروانه اشتغال نظام فنی روستایی برای مهندسینی که در حوزه روستاهای استان خدمات نظارت و طراحی انجام می‌دهند طبق دستورالعملهای مربوطه صادر می شود و طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، تنها اشخاصی می‌توانند در حوزه نظام فنی و مهندسی فعالیت کنند که پروانه اشتغال مهندسی یا کاردانی یا معمار تجربی از وزارت راه و شهرسازی اخذ کرده باشند.
«سامانه سپامک» در راستای تسهیل صدور مجوز کسب و کار توسط وزارت راه و شهرسازی راه اندازی شده است
ذبیحیان به صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی ساختمان به صورت الکترونیکی در استان اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای مقررات تسهیل صدور مجوز کسب و کار، از ابتدای سال گذشته «سامانه سپامک» توسط وزارت راه و شهرسازی راه اندازی شده و برای ۹۵ نفر ازمهندسانی که برای اولین بار درخواست صدور پروانه را داشته اند ، از طریق این سامانه و بصورت الکترونیکی پروانه اشتغال صادر شده است.
وی بیان داشت: همچنین با توسعه این سامانه ، از ۲۲ آذرماه سال گذشته این امکان فراهم شده است تا اکثر متقاضیان حقیقی و حقوقی صدور، تمدید و ارتقا پروانه اشتغال به کار مهندسی، کاردانی و معماران تجربی، که شامل ۱۴ نوع پروانه اشتغال می باشد ، از طریق این سامانه درخواست خود را ارسال و پروانه خود را دریافت کنند.
رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان، با یادآوری اینکه متقاضیان صدور،تمدید و ارتقا پروانه اشتغال به کار ابتدا باید با ورود به درگاه ملی مجوزهای کشور به «آدرس mojavez.ir»قسمت پروانه اشتغال مهندسی را انتخاب کنند تا وارد سایت سپامک به آدرس « spamak.mrud.ir»شوند ، یادآورشد: همچنین واریز هزینه صدور پروانه اشتغال، به حساب خزانه کشور نیز از طریق سایت «پاتمک به آدرس patmak.mrud.ir» صورت می‌گیرد که باید حتماً توسط متقاضی انجام شود.
ذبیحیان با اعلام اینکه اولین دوره آزمون ورود به حرفه مهندسی در سال ۱۴۰۲ ، در روزهای ۱۵  ،۲۸ و ۲۹ اردیبهشت ماه همزمان با سراسر کشور در دانشگاه زنجان  برگزار خواهد شد،افزود: طبق برنامه وزارت راه و شهرسازی ، این آزمونها هر سه ماه تکرار خواهد شد تا  امکان شرکت متقاضیان و اخذ پروانه برای آنها تسهیل شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا