یادداشت و مقالات

اهمیت انتخاب رشته بر آینده شما

انتخاب رشته آخرین غول کنکور است و حتی اگر کسی در سایر مراحل به خوبی عمل کرده باشد ولی این مرحله را با دقت پشت سر نگذارد، ممکن است به نتیجه دلخواه نرسد.

به قلم احسان سایه میری

پایگاه خبری آسمان زنجان؛ انتخاب رشته آخرین غول کنکور است و حتی اگر کسی در سایر مراحل به خوبی عمل کرده باشد ولی این مرحله را با دقت پشت سر نگذارد، ممکن است به نتیجه دلخواه نرسد.

در مورد انتخاب رشته مطالب گوناگون و مختلف گفته شده است ولی اهمیت و ارزش واقعی انتخاب رشته آنگونه که باید از زوایای درست مورد بررسی قرار نگرفته است. نکاتی مهمی‌ که باید در هنگام انتخاب رشته به آنها توجه داشت:

۱- فدا کردن دقت به پای سرعت

چه بسا داوطلبانی باشند که از سر ذوق و شوقی که نسبت به عبور از این مرحله مهم دارند، دقت را فدای سرعت نمایند و بخواهند در سریع‌ترین زمان ممکن،فرم انتخاب رشته را پر کرده و تحویل دهند. در صورت وقوع چنین پدیده ای احتمال دارد که فرد داوطلب دچار اشتباه شود و فرصت را برای جبران اشتباه نیز از دست بدهد؛ از این رو، توصیه ما به عزیزان داوطلب آن است که دقت را فدای سرعت نکرده و از حداکثر فرصت خود برای انتخاب مطمئن رشته هایشان در محیطی آرام و پر حوصله استفاده نمایند.

۲- انتخاب رشته در شرایط احساسی و هیجانی:

انتخاب رشته در یک فضای احساسی و تحت تاثیر فشارهای روانی یا ترغیب‌ها و تشویق‌های بدون پشتوانه و منطق اطرافیان، هم می‌تواند این مرحله مهم تصمیم گیری را دچار آسیب و تهدید سازد؛ در چنین شرایطی، فرد رشته‌ای را که دوست دارد بی اعتنا به رتبه و نمره خود انتخاب می‌کند و نتیجه این است که فرد مزبور به خاطر پذیرفته نشدن، نمی‌تواند در رشته انتخابی وارد شود، و از سوی دیگر، فرصت ورود به رشته دیگری را که مطابق با شرایط علمی اوست، نیز از دست می‌دهد.

۳- توجه نکردن به شرایط موجود برای ورود به یک رشته خاص:

آسیب دیگر که می‌تواند در این مرحله، متوجه داوطلبان شود این است که فرد، تحت تاثیر نام رشته‌ای خاص قرار گیرد و بدون در نظر گرفتن شرایط دیگر از جمله توانایی‌های روانی، مالی، رتبه کسب شده و … به انتخاب آن اقدام نماید. در بسیاری از مواقع ممکن است که به لحاظ استعداد، توانایی آن را داشته باشیم که در رشته ای وارد شویم، اما شرایط روانی و ذهنی متناسب با مباحث و مشاغل آن رشته را که در آینده ما را درگیر خواهد کرد، نداشته باشیم؛ به همین دلیل، باید اشاره نمود که بزرگی، اعتبار و نام یک رشته نباید ما را به تصمیمی نسنجیده وا دارد.

۴- توجه و‌ شناخت کافی داشتن از سهمیه های پذیرش :

به نحوه پذیرش رشته مورد نظر توجه کنید . همانطور که می دانید شرایط پذیرش در هر یک از رشته ها متفاوت می باشد. به عنوان مثال نحوه گزینش برای برخی از رشته ها به صورت کشوری می باشد و برای برخی دیگر از رشته ها به صورت قطبی و ناحیه ای می باشد. در هر صورت باید توجه داشته باشید که تراز و رتبه شما در گروه آزمایشی مربوطه و همچنین سهمیه مربوطه چند است و آیا می‌توانید در اولویت پذیرش برای رشته مورد نظر قرار گیرید؟

از سویی در هنگام انتخاب رشته، صرفا به فکر قبول شدن به هر قیمتی نباشید، نکات دیگری که باید حتما مورد توجه قرار بگیرند عبارتند از: نوع و دوره پذیرش، تعهد خوابگاه، شرایط خاص بودن یا نبودن رشته، موقعیت جغرافیایی و مسافت دانشگاه انتخابی تا محل زندگی شما، ممنوعیت نقل و انتقال، تعهد های پس از تحصیل و … . توجه نکردن به هر کدام از این موارد می تواند آینده شخص را به کلی تغییر دهد.

۵- اطلاع کافی از شرایط و ضوابط انتخاب رشته و پذیرش کنکور سال جاری یکی از مهم ترین مواردی است که باید در انتخاب رشته هر سال مد نظر قرار گیرد.

۶-علایق مندی های خود را اولویت بندی کنید:

نوشتن علایق روی برگه کاغذ باعث می‌شود تا شناخت بهتری از خود داشته باشید. می‌توانید تمام رشته‌های مورد نظر خود را روی برگه نوشته و معایب و مزایای هر یک را در مقابلش یادداشت کنید و به آنها نمره دهید. برای اطلاع درباره رشته‌ها در اینترنت جست و جو کنید یا از دانشجویان اطراف خود کمک بگیرید. بدین ترتیب بهترین رشته‌های متناسب با خود را خواهید شناخت‌.

انتخاب رشته تحصیلی و عوامل تاثیرگذار بر آن

عوامل تاثیرگذار بر انتخاب رشته تحصیلی داوطلبان، شامل عوامل بیرونی و درونی می‌شود که مهمترین عوامل بیرونی تاثیرگذار در انتخاب رشته عبارتند از:

️ خانواده

️ محیط آموزشی

️ افراد تاثیرگذار در زندگی فرد

️ گروه‌های همسالان و رسانه‌ها

عوامل درونی تاثیرگذار در انتخاب رشته نیز عبارتند از:

◊ علاقه

◊ ارزش‌ها

◊ اعتقادات

◊ توانایی‌ها و مهارت‌ها

◊ ویژگی‌های شخصیتی

◊ اهداف و تجربیات است.

برای انتخاب رشته صحیح و آگاهانه داوطلبان باید تنها از نظرات افرادی استفاده کنند که دارای اطلاعات کافی در زمینه انتخاب رشته باشند.

همچنین می‌توانند از منابعی که جهت بالا بردن آگاهی در زمینه انتخاب رشته توسط سازمان منتشر شده است، بهره‌برداری کنند. امید است با یک انتخاب رشته درست و منطقی، آینده و مسیر زندگی تان سرشار از موفقیت و آگاهی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا