یادداشت و مقالات

خواب آلودگی و رد خوشمزگی پشت فرمان!

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، از همان روزی که نخستین تصادف رانندگی در ایران در سال ۱۳۰۵ میان یک اتومبیل و درشکۀ حامل نوازنده مشهور تار در خیابان گَل و گّشاد سپه تهران اتفاق افتاد و «درویش خان» ریق رحمت را با همه مخلفاتش سر کشید، معلوم بود این قصه تصادفات رانندگی سر دراز دارد!
تا جایی که الان یک قرن است کارشناسان از هر زاویه ای به داستان تصادفات رانندگی نگاه می کنند، کار پیش نمی رود و هر سال عده زیادی از هموطنان خواسته و ناخواسته راهی دیار باقی می شوند. حتی شنیده شده حسن آباد نزد فرج الله جن گیر هم رفته و نزله بندی کرده اند ولی باز هم مشکل حل نشد! وقتی هم داستان طبق معمول کشدار شد، یک عده روی «راه حل» تمرکز می کنند و جماعتی هم تمرکز روی «مشکل» را چاره کار می دانند. این لابلا فقط ایران خودرو و سایپا هستند که تمرکز روی جیب مردم را هدف قرار داده اند و برای تقویت بنیه صنعت خودروسازی ماه به ماه چند میلیون روی خودروهایشان می گذارند و کاری به مشکلات و راه حل ها ندارند!
جالب اینکه با وجود تولید خودروهایی که در برخی تصادفات به چند قسمت نامساوی تقسیم می شوند و یا در گزارش پلیس قید می شود تصادف دو خودرو حداقل با دو سرنشین(!) باز هم رانندگان مقصر اصلی ۶۵ درصد تصادفات رانندگی معرفی می شوند. البته حق هم همین است. به هر حال تندروی با خودرویی که برای عمل کردن کیسه هوایش باید با زاویه خاصی تصادف کرد و در مواقعی ضخامت بدنه اش با قوطی رانی رقابت می کند، چندان با عقل و منطق و سایر برتری های بشر نسبت به جمادات، سازگار نیست.
اما در مجموع باید اقرار کرد تمرکز روی راه حل بهتر و ارزان تر از تمرکز روی مشکل است. چون مشکلات خودروهای ما یکی دو تا نیستند و اگر همه اساتید و استخوان خردکرده های صنعت خودروسازی دنیا دور هم جمع شوند و مخ، ساقه مغز و مخچه شان روی هم بریزند و با غشای داخلی مغز تیلیت کنند، باز هم مشکلات این صنعت حل نخواهد شد؛ اما اگر روی راه حل تمرکز کنیم گاهی اوقات کار با یک مشت تخمه هم راه می افتد! مشت نمونه خروار در همین استان یزد خودمان که امسال برای پیشگیری از خواب آلودگی رانندگان دو تن تخمه خیرات شد.
فرمانده انتظامی استان یزد از توزیع دو تُن تخمه بین رانندگان خبر داد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری دولت: «فرمانده انتظامی استان یزد گفت: امسال با هدف کاهش سوانح رانندگی در جاده‌های برون‌شهری این استان که اغلب به دلیل خواب‌آلودگی رخ می‌دهد، ۲ تن تخمه شور در میان رانندگان این مسیرها توزیع شد. سردار «عباسعلی بهدانی‌فرد» روز سه‌شنبه در همایش تجلیل از طلایه‌‍‌داران فرهنگ ترافیک استان افزود: این ابتکار استان یزد مورد توجه فرماندهی انتظامی مرکز قرار گرفت و مقرر شد در دیگر استان‌ها نیز اجرایی شود.
هر چند خلاقیت و بارش افکار همواره در بزنگاه ها یاریگر بشر بوده اند ولی فقط خدا کند این بار دوستان برای جلوگیری از خواب آلودگی رانندگان به همین داستان تخمه و شکلات تلخ و آجیل و نسکافه و … بسنده کنند و زبانم لال کار به جاهای باریک نکشد. چون به قول حافظ خدا بیامرز «از آن فس فسی که ساقی در می افکند/ حـریفـان را نـه سر مـاند نه دستار؛ مسافران و رانندگان جاده های برون شهری که جای خود دارند!
وحید حاج سعیدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا