فرهنگ و هنر

دیپلم افتخار جشنواره صنایع دستی فجر در دستان ملیله کار زنجانی

دیپلم افتخار جشنواره صنایع دستی فجر در دستان ملیله کار زنجانی

به‌گزارش خبرنگار پایگاه خبری آسمان زنجان، امیر ارجمند گفت: در آئین اختتامیه ششمین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر، سرو سیمین ویژه جشنواره فجر صنایع‌دستی به همراه جایزه غیر نقدی به شش هنرمند برتر و و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به شش هنرمند برگزیده دیگر اعطا شد که نام استاد سما جوادی استادکار ملیله زنجان در این میان می درخشید.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: سما جوادی متولد ۱۳۵۳ در شهرستان زنجان است که ۱۴ سال است در رشته ملیله‌کاری فعالیت می کند. سه اثر این صنعتگر دارای نشان ملی است که برای دو اثر در سال ۱۳۹۶ و یک اثر در سال ۱۳۹۸ این نشان را گرفته است.

ارجمند بیان کرد: در نمایشگاه ششمین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر از استان زنجان ده اثر برگزیده از ۹ هنرمند صنایع‌دستی استان شامل آثار جعبه شکلات خوری شادی توکلی، شکلات خوری نقی رحمانی، نقل خوری محمد نوری، نقل خوری محمد نوری، بشقاب پایه‌دار کاظم نوری، سینی شش پر علیرضا لطفی رضایی، سینه‌ریز مهدی نوری در رشته ملیله‌کاری، قلم‌تراش ۶ تیغه مسعود توسلیان در رشته چاقوسازی و دو اثر جاکتابی و جعبه جواهرات از مصطفی نبوی در رشته قلم‌زنی در این جشنواره به معرض نمایش درآمده‌اند.پ

گفتنی است، ملیله، ظریف کاری نقره است که با استفاده از مفتول‌ها و نوار‌های ظریف نقره و بکارگیری طرح‌های اسلیمی و منظم ساخته می‌شود. نقره‌ای که در ملیله سازی زنجان استفاده می شود نقره با عیار ۹۹۹ می‌باشد همچنین ملیله زنجان به خاطر اصالت نقوش، بخصوص ظرافت منحصر به فرد آن، از جمله هنر‌های شگفت انگیز و خیره کننده از دیدگاه اهل هنر بوده و هست.
لازم به ذکر است، زنجان را به عنوان شهر جهانی ملیله در سال ۱۳۹۸ توسط شورای جهانی صنایع‌دستی ملیله ثبت شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا