پزشکی و سلامت

خانه‌تکانی‌ قفسه دارویی در منزل

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: ضمن انجام خانه تکانی و گردگیری عید، قفسه یا کیسه‌های دارویی موجود در منزل که محتوی قرص، کپسول و یا شربت‌های نیمه مصرف شده هستند را ساماندهی کنند.
دکتر علیرضا حقیقت افزود: لازم است داروهایی که تاریخ انقضاء آنها فرا رسیده است، از بسته بندی اصلی خارج شده و داخل کیسه زباله ریخته شود و از مسئول فنی داروخانه در خصوص نحوه‌ی امحای دارو پرسش شود. همچنین بهتر است برای جلوگیری از مصرف نابجای داروهایی که دور ریختن آنها در زباله مجاز است، قرص‌ها و کپسول‌ها با زباله‌های تر مانند تفاله چای مخلوط شود تا ظاهر ناخوشایند آن مانع مصرف داروها توسط کودکان و … گردد.
وی با بیان اینکه داروهای تاریخ گذشته قابل استفاده نیستند و باید دور ریخته شوند، افزود: تاریخ انقضاء معمولا به تاریخ شمسی یا میلادی روی جعبه مقوایی داروها، همچنین در انتهای ورقه‌های آلومینیومی بسته‌بندی قرص‌ها و کپسول‌ها، بر روی شیشه آمپول و ویالهای تزریقی و درخصوص پمادها و کرمهای موضعی بر روی انتهای تیوب پماد و کرم و یا روی جعبه مقوایی آنها حک شده است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ضمن توصیه بر دور ریختن قطره‌های چشمی که از باز شدن درب آن یک ماه گذشته است و دیگر استریل نیستند، خاطرنشان کرد: شربت‌های تاریخ گذشته اگر آنتی بیوتیک نیستند باید در فاضلاب خالی شده و شیشه‌های آن‌ها دور ریخته شود. همچنین آمپول‌ها و سرنگ‌های تاریخ گذشته، می‌بایست در کیسه ای جمع آوری و بر اساس توصیه داروسازان دور ریخته شود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از لوازم آرایشی بعد از مدت اعلام شده بر روی بسته‌بندی، در صورت استفاده، ایجاد عوارض می‌نمایند، گفت: کرم‌ها و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی دارای تاریخ انقضایی (بسته به نوع فرآورده) از ۶ ماه تا ۲۴ ماه پس از بازکردن درب ظرف می‌باشند که به صورت یک عدد در کنار تصویر یک قوطی با درب باز شده روی بسته بندی فرآورده ترسیم می شود.
دکتر حقیقت افزود: داروهایی که تاریخ انقضاء آنها فرا نرسیده است ولی استفاده‌ای در منزل ندارند قابل عودت به داروخانه و مراکز مشابه نمی‌باشند و بهتر است به نحو صحیح دور ریخته شوند.
وی به شهروندان توصیه کرد اگر به دلیل ابتلا به بیماری مزمن، دارویی را به صورت مرتب مصرف می کنند، مطمئن شوند دارو را به حد نیاز و تا پایان تعطیلات و ضمن سفر در اختیار دارند، چرا که بسیاری از داروها مانند داروهای ضدتشنج، داروهای بیماری‌های قلبی و فشارخون، داروهای ضد افسردگی و اختلالات عصبی، داروهای ضد دیابت و چربی خون و برخی داروهای مسکن و همچنین آنتی بیوتیک‌ها، باید مرتب مصرف شوند و قطع ناگهانی این داروها، آنان را دچار مشکل خواهد کرد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، خاطرنشان کرد: ممکن است در ایام تعطیلات عید، دسترسی به داروخانه‌های روزانه به دلیل تعطیلی آنها مقدور نباشد ولی همیشه دسترسی به داروخانه‌های شبانه‌روزی و برخی داروخانه‌هایی که به صورت شیفت از پیش تعیین شده، فعال می باشد وجود دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا