فرهنگ و هنر

«زنجان، پرچمدار هنر عاشورایی و روایت‌گری هنری‌انقلابی از فرهنگ عاشورایی»

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان،امیر نعمتی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان زنجان به‌ مناسبت فرا رسیدن هفته‌هنر انقلاب اسلامی و سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی، اهم برنامه‌های فرهنگی‌هنری حوزه هنری در این هفته را تشریح کرد.
در ایام گرامیداشت «هفته هنر انقلاب اسلامی» که مصادف است با سی‌ا‌مین سالگرد شهادت سیدشهیدان اهل قلم، سیدمرتضی آوینی، جا دارد تا با بازخوانی دوباره ایده‌های بلند انقلاب اسلامی در حوزه هنر، فرهنگ و رسانه و نیز اندیشه‌های این شهید بزرگوار، به مثابه یکی از خورشیدهای پر تلألؤ این کهکشان پر ستاره، ایمان و تعهد خالص همراه با ذوق سلیم و تفکر انقلابی و مردم‌گرایی را در خلق اثر هنری مدنظر قرار دهیم.
در این میان وظیفه خود می‌دانیم، بر اساس اهداف و راهبردهای تعیین شده در سند تحول حوزه هنری و توجه ویژه به مسائل زیست‌بوم استان بر مبنای چشم‌انداز «زنجان، پرچمدار هنر عاشورایی و روایت‌گری هنری‌انقلابی از فرهنگ عاشورایی» پرچم‌داری بومی و پیشرانی هنر انقلاب را مدنظر داشته و با آموزش و تربیت جوانان هنرمند انقلابی و متعهد از این مرز و بوم، همت خود را با توجه به وسع و ظرفیت‌‍‌های موجود گروه‌های تخصصی‌هنری به کار گرفته و با نگاه و روحیه‌ انقلابی و عمل جهادی، در ارتقای فرهنگ و هنر ایران عزیز، در مسیر ایجاد نظام، دولت و جامعه پیشرفته‌ اسلامی کوشش نمائیم.
در ادامه نعمتی، در خصوص تشریح برنامه‌های گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی با اشاره به نامگذاری ۲۰ فروردین سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی در تقویم ملی کشور، گفت: امسال نیز مطابق سالهای گذشته از ۱۹تا ۲۶ فروردین ماه برنامه‌ها و تولیدات متعددی برای گرامیداشت این هفته در نظر گرفته شده است که از روز شنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۱ با عطر افشانی گلزار شهدا و حضور هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر در گلزار شهدا و ادای احترام و میثاق مجدد با شهدای شامخ انقلاب و دفاع مقدس و دیدار با خانواده معظم شهدا آغاز و تا پایان هفته با برنامه‌های مختلفی ادامه خواهد داشت.
وی سپس به ویژه برنامه تلویزیونی «شیدایی حقیقت» اشاره کرد و خاطر نشان شد: این برنامه با همکاری و مشارکت صدا و سیما مرکز استان زنجان و شبکه استانی اشراق برگزار خواهد شد. در این برنامه ضمن معرفی چهره هنر انقلاب استان در سال ۱۴۰۱، از تولیدات و آثار هنری این نهاد فرهنگی‌هنری از جمله؛ قطعه موسیقی «پاینده ایران»، ۳ عنوان کتاب‌ مصور، آثار خوشنویسی و … رونمایی به عمل خواهد آمد.
وی به برگزاری نشست بررسی آیین‌ها و آداب و مناسک بومی خاص ماه مبارک رمضان در شهرها و روستاهای زنجان اشاره کرد و افزود: برگزاری اختتامیه سومین دوره همایش تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، برگزاری همایش تعزیه استانی (علویون) در شهرستان‌ها و روستاهای استان و دیدار با هنرمندِ ماه از دیگر برنامه‌های این ایام می‌باشد.
نعمتی با اشاره به رویداد هنری مهرواره سرود «هادی» بصورت اجرای سرود در شهرستان‌های ابهر، هیدج، سلطانیه، خرمدره و خدابنده گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته امسال قصد بر آن داریم تا هفته هنر انقلاب اسلامی بیشتر جنبه مردمی داشته و عموم مردم گستره بالایی از مخاطبین را در برگیرد.
در پایان نعمتی با بیان اینکه دیگر نهادهای فرهنگی هنری استان نیز در برگزاری آیین گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی برنامه‎هایی نیز خواهند داشت، گفت: امیدواریم بدین طریق بتوان ادای دین کوچکی به مقام والای شهید آوینی و تبیین هر چه بیشتر مفهوم بلند و سترگ هنر انقلاب اسلامی نمود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا