سیاسی و اجتماعی

راه‌اندازی سامانه تصمیم با همکاری بهزیستی استان زنجان

راه‌اندازی سامانه تصمیم با همکاری بهزیستی استان زنجان

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان؛ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری زنجان گفت: به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع دادگستری زنجان زمینه اشتغال ۱۹۲ معتاد بهبود یافته فراهم شد که این افراد در ۳ کارگاه در حوزه‌های صنایع دستی و جوشکاری فعالیت می‌کنند.

محمدتقی فتحی با بیان اینکه این معاونت در سال ۱۳۹۹ رتبه دوم کشوری را در همه حوزه‌ها با اجرای ۱۰۰ درصدی برنامه‌ها کسب کرد، افزود: در سال جاری ۳۵ برنامه ابلاغی از مرکز در استان اجرایی شده که شامل آموزش ۲۳ مهارت‌های زندگی با عنوان سبک زندگی اسلامی برای خانواده‌هاست.اشتغالزایی برای ۱۹۲ معتاد بهبودیافته زنجانی

وی با اشاره به اینکه در استان هیچ ازدواجی ثبت نمی‌شود مگر با گذراندن کلاس آموزشی ۶ ساعته با حضور کارشناسان مجرب در حوزه خانواده بیان کرد: نتیجه این دوره‌های آموزشی کاهش اختلافات خانوادگی و کاهش تقاضای طلاق در استان است.

فتحی از اجرای بسته حقوق نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان در فضای مجازی که کلاس‌های درسی در این فضا ارائه می‌شود در معاونت اجتماعی خبر داد و گفت: در این بسته آموزشی نحوه استفاده دانش‌آموزان از فضای مجازی و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی تبیین می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری زنجان از برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه سربازان نیرو‌های مسلح استان و ادارات خبر داد و افزود: در این دوره‌ها آموزش سبک زندگی اسلامی و ایرانی با حضور اساتید مجرب در حوزه‌های مختلف برگزار شده است.

وی با بیان اینکه توجه به امور زندانیان با برگزاری کارگاه‌های متعدد در زندان برای همه زندانیان را از دیگر برنامه‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان برشمرد و تأکید کرد: برگزاری این کارگاه‌ها با عنوان اصلاح و باز اجتماعی کردن زندانیان در قالب طرح‌های هور و هجرت برای همه زندانیان آثار بسیار خوبی در عدم بازگشت مجدد افراد به زندان داشته است.

فتحی اجرای اردوی مصلحین و حکمین قرآنی برای زوجین در شرف طلاق را از دیگر برنامه‌های مدون و مستمر معاونت اجتماعی برشمرد و عنوان کرد: این دوره‌ها با حضور ائمه جمعه، ریش سفیدان و معتمدین استان برگزار می‌شود که در این حوزه رتبه برتر کشور را کسب کرده‌ایم.

معاون اجتماعی دادگستری کل استان زنجان از برگزاری دوره آموزشی با عنوان دوره باز آموزی ویژه قضات و مشاورین دادگاه اطفال به همت این معاونت خبر داد و گفت: در این دوره آموزش‌های لازم درباره استفاده قضات از مجازات‌های جایگزین حبس که مورد تأکید رئیس قوه قضاییه نیز است، ارائه می‌شود.

وی در ادامه از فعالیت مرکز مهر خانواده در زنجان خبر داد و گفت: توسعه کمی و کیفی مرکز ملاقات فرزندان طلاق در این مرکز از برنامه‌های مهم معاونت اجتماعی است که در این راستا ۲۰۰ نفر از فرزندان طلاق در این مرکز مشاوره می‌شوند که با این اقدام تعدادی از زوج‌هایی که طلاق گرفته‌اند مجددا به زندگی مشترک برگشته‌اند که اقدامی ارزشمند است.

فتحی از راه‌اندازی سامانه تصمیم در ۴ شهرستان استان با همکاری بهزیستی استان خبر داد و بیان کرد: در این سامانه زوج‌هایی که اختلاف دارند ابتدا به این مرکز ارجاع و در چندین مرحله خدمات مشاوره توسط مشاورین خبره و توانمند بهزیستی استان انجام می‌شود که در این راستا ۱۴ درصد مراجعین و متقاضیان طلاق منجر به سازش و انصراف از طلاق شده‌اند که آمار بسیار خوب و امیدوار کننده‌ای است.

معاون دادگستری کل استان زنجان از کاهش جرایم خشن طی ۶ ماهه سال جاری در استان خبر داد و افزود: عوامل اصلی این خشونت‌ها از جمله مشکلات اقتصادی، بیکاری و مبلمان شهری است که در این راستا نیازمند توجه به حل مشکلات اقتصادی، ایجاد اشتغال و توجه به برطرف کردن معضلات هستیم.

وی با بیان اینکه عدم آگاهی مردم از قوانین و مسائل حقوقی بخصوص در قانون معاملات منجر به بروز برخی مشکلات و به تبع آن افزایش ورودی پرونده به دادگاه‌ها شده است، اعلام کرد: ترویج قانون مداری و توجه به قانون در انجام معاملات امری لازم و ضروری است که حسب دستور رئیس کل دادگستری استان ۳ برنامه فوق‌العاده در موضوع کنترل ورودی پرونده به محاکم با ارائه راهکار با ابلاغ به روسای حوزه‌های قضایی در حال اجراست.

فتحی اظهار داشت: در ۶ ماهه سال جاری روند کاهش ورودی پرونده به محاکم مواجه هستیم که این کاهش در حال حاضر ۳ دهم درصد است که امیدواریم با ارجاع پرونده‌های با موضوع تصادفات مواد ۷۱۴ و ۷۱۶ قابل سازش به شورای حل اختلاف شاهد کاهش بیشتر ورودی پرونده به محاکم باشیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری زنجان با اشاره به اینکه در حوزه تغییر کاربری در امور اراضی ملی با ابلاغ نامه‌ای به امور اراضی استان درباره اقدامات پیشگیرانه در خصوص ساخت و ساز‌های در قالب تبصره ۲ ماده ۱۰ شاهد کاهش ۲۷ درصدی ورودی پرونده در این خصوص به محاکم هستیم.

وی در پایان  از برگزاری منظم جلسات شورای پیشگیری از جرم در استان و همه شهرستان‌ها خبر داد و بیان کرد: در این جلسات که با حضور مسؤولان شهرستان‌ها برگزار می‌شود آسیب‌ها و معضلات هر شهرستان مورد بررسی و تصمیمات لازم با تقسیم کار برای پیگیری و ارائه گزارش برای هر یک از  اعضا اتخاذ می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا