اخبار ویژهفرهنگ و هنر

اجرای تئاتر بچه‌های مسجد با نگاه تربیتی و اعتقادی

هدف ما در اجرای تئاتر بچه‌های مسجد برگزاری جشنواره و تئاتر حرفه‌ای نیست بلکه با نگاه تربیتی و اعتقادی و باور بر وجود استعدادهای بالای در هنر در مساجد و مناطق شهر به ویژه مناطق محروم استان می‌توان جوانان و نوجوانانی با استعدادهای بالقوه را کشف و جذب کرد.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، سومین همایش تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با حضور مسئولین استانی، پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر استان و تقدیر از گروه‌های نمایشی شرکت کننده در سومین همایش تئاتر مردمی بچه‌‌های مسجد (محرابیان)، شامگاه جمعه ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی زنجان به کار خود پایان داد.
در ابتدای این مراسم امیر نعمتی رئیس حوزه هنری استان زنجان ضمن تقدیر و تشکر از ارگان‌ها و نهادهای مشارکت‌کننده و همه گروه‌های شرکت‌کننده در این همایش، با ارائه گزارشی از دوره‌های پیشین همایش تئاتر مردمی بچه‌های مسجد گفت: این همایش در دوره اول با حضور ۱۲ گروه نمایشی با ۶۰ هنرجو، دوره دوم ۱۱ گروه نمایشی با ۷۶ نفر هنرجو و در دوره سوم با ۲۱ گروه نمایشی و فعالیت ۱۹۰ هنرجو که با کارگردانی و سرپرستی حدود ۲۵ نفر‌، بیش از ۱۲۰ اجرا در مدارس و مساجد سطح شهر استان داشتند.
نعمتی اظهار داشت: هدف ما در اجرای تئاتر بچه‌های مسجد برگزاری جشنواره و تئاتر حرفه‌ای نیست بلکه با نگاه تربیتی و اعتقادی و باور بر وجود استعدادهای بالای در هنر در مساجد و مناطق شهر به ویژه مناطق محروم استان می‌توان جوانان و نوجوانانی با استعدادهای بالقوه را کشف و جذب کرد.
وی با اشاره به بازبینی گروه‌های نمایشی خاطرنشان شد: با توجه به وجود استعدادهای خوب در دانش‌آموزان در زمینه تربیت بازیگر، کارگردان و نویسنده در تئاتر، سینما و هنر نمایشی در آینده مشکلی نخواهیم داشت که با پایه‌گذاری توسط همین جوانان، آینده بهتری از فرهنگ و هنر استان قابل تصور است.
نعمتی با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره)؛ هنری که بتواند فریاد مظلومیت انسان‌ها را به تصویر بکشد و هنری که برگرفته از بطن جامعه نباشد نمی‌تواند ماندگار باشد، اظهار داشت: هدف حوزه هنری پرداختن به هنر انقلاب است که همان هنر دردمند و دغدغه‌مند است که به تعبیر حضرت امام و اصول و باور حاکم در حوزه هنری؛ مسئله‌مندی، بوم‌گرایی و مردم‌گرایی سه مؤلفه مهم هنر است که اگر هنر نتواند مسائل خود را حل کند در جامعه اثرگذار نخواهد بود و هنر بی‌محتوا بعد از مدت‌ها فراموش می‌شود.
گفتنی است، در این همایش، رییس حوزه هنری استان زنجان به تدوین نقشه تحول حوزه هنری و سند زیست‌بوم استان با چشم انداز؛ «زنجان پرچمدار هنر عاشورایی و روایتگری هنری و انقلابی از فرهنگ عاشورایی» اشاره کرد و گفت: پرداختن به مقوله تئاتر بچه‌های مسجد و کشف و جذب استعدادهای هنری جوان مسجدی از اهداف و اولویت‌های اسناد تدوین شده بوده است و بر همین اساس در تولید نمایشنامه‌های فاخر و ارزشی بر زیست‌بوم استان و شناخت رویدادها و وقایع انقلابی، مذهبی و تاریخی استان نیز تأکید شده است.
وی با یادآوری اینکه مساجد یکی از پایگاه‌های اثرگذار در قبل از انقلاب بودند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این مساجد بودند که با حضور و کمک‌های مردمی جبهه‌های جنگ در دوران دفاع مقدس را پشتیبانی می‌کردند، گفت: حوزه هنری انقلاب اسلامی استان زنجان با تأکید بر ظرفیت‌ها و جریانات مردمی حاکم بر مساجد، در تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با اجرای مردمی به مسائل و مشکلات عمومی زندگی آنها پرداخته است.
رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان زنجان با تأکید بر اینکه اگر هنر دغدغه‌مند نباشد و نتواند دردی از دردهای جامعه را حل کند، هنر نخواهد بود، خاطر نشان شد: در سومین دوره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد متون‌های نمایشی با مضامین و مباحث دینی، ارزشی و اخلاقی توسط نویسندگان استان نگارش شده و در نگارش همه این متون سعی بر آن بوده تا با نگاه ویژه به مسایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، موضوع متون از جنس و دل جامعه برآمده باشد.
تجلیل از کارگردانان، سرپرستان و بازیگران ۲۱ گروه‌ نمایشی، اجرای قطعه موسیقی «پاینده ایران» بصورت زنده توسط کیانوش نوری، پخش نماهنگ از شهید آوینی و پخش کلیپ از اجراهای گروه‌های نمایشی بخش‌های دیگر آیین اختتامیه سومین همایش مردمی تئاتر بچه‌های مسجد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا