اخبار ویژهاقتصاد

ارائه تسهیلات بانک مسکن به ۱۵ هزار و ۷۰۰ واحد پروژه نهضت ملی مسکن

بانک مسکن به ۱۵ هزار و ۷۰۰ واحد پروژه نهضت ملی مسکن تسهیلات پرداخت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، مهدی جمالوندی، مدیر امور شعب بانک مسکن استان زنجان، گفت: از پیشرو بودن این استان زنجان در حوزه مسکن و تحقق برنامه‌های نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: ۱۵ هزار و ۷۰۰ واحد به مبلغ ۵۳ هزار میلیارد ریال تامین مالی انجام و از این مبلغ نیز حدود ۲۲ هزار میلیارد ریال به حساب پیمانکاران واریز شده است.
گفتنی است، اجرای پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن در کنار بهره مندی از چارچوب نیروی متخصص و توانمند نیازمند منابع مالی مطمئن است که در این میان سیستم بانکی مهم‌ترین اصل در این زمینه محسوب می‌شود و بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی حوزه مسکن همواره جایگاه نخست را در ارائه تسهیلات مسکن به خود اختصاص داده است.
همواره مسکن یکی از کالاهای مهم و اساسی در زندگی مردم بوده و است و برای دست آوردن آن هم هزینه‌های زیادی را صرف می‌کنند که در این میان بی شک می‌طلبد ابزارهای حمایتی به کمک مردم بیاید تا مردم بتوانند خانه دار شوند.
هر دولتی برای اینکه بتواند خدمت خالصانه ای به مردم داشته باشد طرحی را مطرح می‌کند که در این میان در دولت سیزدهم طرح نهضت ملی مسکن مطرح شد تا در بازه زمانی چهارساله دولت سیزدهم چهار میلیون واحد مسکونی در سطح کشور ساخته شود که در این میان نقش بانک مسکن در پیشبرد اهداف طرح جهش تولید، بسیار مهم است و البته نباید فقط این انتظار از بانک مسکن وجود داشته باشد بلکه شبکه بانکی (سایر بانک‌ها) باید نگاه خود را نسبت به حوزه مسکن تغییر دهد و از ظرفیت تمام بانک‌ها برای ساخت مسکن برای مردم استفاده کند.
بانک مسکن استان از گام نخست اجرای طرح نهضت ملی مسکن پای کار بوده و در زمینه ارائه تسهیلات متقاضیان فعالانه وارد عرصه شده است به گونه‌ای که بانک مسکن یکی از بازیگران مهم در اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن است و می‌تواند در قالب سیاست‌های جدید دولت سیزدهم در اجرای این طرح ملی، مشارکت کند که خوشبختانه در استان زنجان این بانک موفق عمل کرده و در سطح کشور هم پیشرو بوده است.
بانک مسکن تاکنون نقش بسیار زیادی در اجرای طرح‌های ملی مسکن در استان داشته است، بنابراین می‌تواند با استفاده از تجربیات طرح‌های گذشته در طرح جهش تولید و تامین مسکن نیز مشارکت قابل قبولی داشته باشد.
در خصوص آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات به پروژه‌های نهضت ملی مسکن، با مهدی جمالوندی مدیر شعب بانک مسکن استان گفتگویی صورت گرفت که در ادامه می‌خوانید.
بانک مسکن در اجرای طرح نهضت ملی مسکن از ابتدا تاکنون چه اقداماتی را انجام داده است؟
طرح نهضت ملی مسکن از دولت قبل به عنوان طرح اقدام ملی آغاز شده و در استان زنجان نیز «پروژه ۷۴۴ واحدی برکت» و «پروژه ۱۲۹۶ واحدی ۶M» با سقف تسهیلات برای هر واحد به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در قالب این طرح داشتیم.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم، بحث مسکن به یکی از اولویت‌های رئیس‌جمهور تبدیل شد و همزمان با این موضوع، مجلس شورای اسلامی نیز قانون نهضت ملی مسکن را مصوب کرد که این قانون، دولت را مکلف می‌کند سالانه یک میلیون واحد و تا پایان دولت سیزدهم چهار میلیون واحد مسکن احداث کند.
تامین مالی واحدهای نهضت ملی مسکن به این صورت بود که هفت بانک عامل ۲۰ درصد تسهیلاتی را که به صورت سالانه پرداخت می‌کنند را به این امر اختصاص دهند و در سال‌های گذشته عموماً ۲۰ درصد تسهیلات بانک‌ها در حوزه مسکن هزینه می‌شد، این در حالی است که در پایان دولت دوازدهم این رقم به پنج درصد کاهش پیدا کرد و عملاً با این وضعیت، تولید مسکن در کشور با اختلال مواجه شد.
بانک مسکن برای تسریع در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن چه برنامه‌ای را در پیش گرفت؟
از مهرماه سال گذشته تصمیم بر این شد که مجدانه در بحث مسکن ورود پیدا کرده و نگاه‌مان در این خصوص درون‌استانی بوده و به مرکز و سایر استان‌ها که چه اتفاقی در این زمینه رخ داده است، نداشته باشیم و به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا زنجان در حوزه ساخت مسکن در کشور به استان پیشرو تبدیل شود.
اولین اقدام در این زمینه افزایش سقف تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی به ۱۵۰ میلیون تومان بود به گونه‌ای که در پایان ۶ ماهه دوم سال گذشته و در طول سال‌جاری، عمده تلاش بانک مسکن در استان، پوشش پروژه‌های حوزه طرح نهضت ملی مسکن بود و در حدود ۱۷ هزار واحد به همراه خودمالکی از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان به بانک مسکن معرفی شد و از این تعداد ۱۵ هزار و ۷۱۲ واحد (با احتساب ۲۶۷ واحد خودمالک) تامین مالی شد.
متقاضیان پروژه‌های نهضت ملی مسکن می‌توانند بانک خود را تغییر دهند؟
مقرر شد خودمالکان برای دریافت تسهیلات، بانک عامل خود را از مسکن به سایر بانک‌ها انتقال دهند تا این بانک فقط در خصوص اعطای تسهیلات به پروژه‌های بزرگ ورود پیدا کند که خوشبختانه امروز این امکان در استان زنجان فراهم شده و طبق تفاهم‌نامه‌ای که با پنج بانک عامل منعقد شده، این بانک‌ها مجاب شده‌اند تا تسهیلات مورد نظر را به خودمالکان در حوزه مسکن پرداخت کنند.
خوشبختانه امکان تغییر بانک در سایت خودمالکی برای اخذ تسهیلات فراهم شده است و بانک مسکن از این به بعد وارد بحث پرداخت تسهیلات به واحدهای مسکونی خودمالکی نخواهد شد و فقط به سمت تامین مالی پروژه‌های بزرگ، حرکت و برنامه‌ریزی خواهد کرد.
سهمیه بانک مسکن برای اعطای تسهیلات طی دو سال اخیر برای شهر زنجان، پوشش دادن ۶ هزار واحد مسکونی بود و برای اینکه بانک مسکن در زنجان بتواند تکلیف خود را در این زمینه به درستی انجام دهد، باید نسبت به تامین تسهیلات این تعداد واحد مسکونی اقدام کند، این در حالی است که تا به امروز ۱۵ هزار و ۷۰۰ واحد به مبلغ ۵۳ هزار میلیارد ریال تامین مالی انجام و از این مبلغ نیز حدود ۲۲ هزار میلیارد ریال به حساب پیمانکاران واریز شده است.
سهمیه بانک مسکن در پرداخت تسهیلات به پروژه‌های نهضت ملی مسکن چقدر بود؟
امروز کارها در حوزه ساخت مسکن رو به اتمام بوده و به زودی شاهد تحویل واحدها خواهیم بود و مردم استان در طرح نهضت ملی مسکن به میزان ۲۷ هزار میلیارد ریال به صورت اقساط تعیین شده به حساب بانک مسکن واریز کرده‌اند که از این مبلغ حدود ۲۱ هزار میلیارد ریال به حساب پیمانکاران واریز و برای پروژه‌ها هزینه شده است و برای تسریع در پیشرفت پروژه‌ها فقط می‌توانیم در حوزه تسهیلات اقدام کنیم.
یکی از دلایلی که شاهد پیشرفت پروژه‌های حوزه مسکن در استان زنجان هستیم، این است که بعد از هزینه‌کرد نسبت به پرداخت سهم الشرکه بانک اقدام شده و این باعث خواهد شد علاوه بر پیشرفت پروژه‌ها، هزینه‌ها نیز فقط در حوزه مسکن هزینه شود.
در این راستا اعتباراتی که از سوی بانک مسکن در این حوزه پرداخت می‌شود، مربوط به مبالغی است که هزینه شده و هیچ مبلغی را برای آتیه پرداخت نمی‌کنیم و پیمانکاران نیز برای بازگشت سرمایه خود هیچ راهی جز پیشرفت پروژه ندارند، به همین خاطر احتمال تعطیلی پروژه‌های مسکن در استان وجود نداشته و از نرم کشوری نیز بسیار بالاتر است.
سهم استان زنجان نسبت به سطح کشور در پرداخت به پروژه‌های نهضت ملی مسکن چگونه است؟
امروز ۱۰ درصد کل تسهیلات پرداخت شده در کشور مربوط به استان زنجان بوده و این خود حاکی از آن است که ۱۰ برابر نسبت به نرم کشوری در این خصوص اقدام شده است و خوشبختانه از این حیث به نسبت جمعیت استان جزو مدیریت‌های برتر در کشور هستیم.
سهم بانک مسکن از رشد هدف‌گذاری اقتصادی استان چقدر است؟
رشدی که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در نظر گرفته شد به میزان ۸.۷ درصد بود که همین میزان برای بانک مسکن نیز پا بر جا است، پیش‌بینی‌ها بر این بود که اگر بتوان هشت هزار میلیارد تومان در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کرد، این بخش به رشد ۸.۷ درصدی خواهد رسید و معتقدیم تنها بخشی که توانسته است به هدف‌گذاری رشد اقتصادی دست پیدا کند، بخش مسکن است که تقریباً بیش از ۷۰ درصد آن را نیز بانک مسکن تامین کرده و به رشد مدنظر دست یافته است.
طی سال‌های آینده شاهد اتفاقات خوبی در عرضه و تولید مسکن در استان خواهیم بود و به یک ثبات نسبی در این خصوص می رسیم.
بانک مسکن استان در مسکن مهر چه میزان تسهیلات پرداخت کرد؟
تنها بانک و استان در کشور هستیم که پرونده مسکن مهر بسته شده و هیچ پروژه نیمه‌تمام و یا تقسیط نشده نداریم و آمار حاکی از آن است که ۴۰ هزار و ۴۰۱ واحد مسکونی مهر را در سال‌های گذشته به میزان هشت هزار میلیارد ریال تامین مالی کردیم و امروز هیچ‌گونه پرونده باز در این خصوص نداریم.
دلیل مهم اعتراض متقاضیان نسبت به وضعیت بانک‌ها و تسهیلات ارائه شده از سوی متقاضیان در زنجان چیست؟
این اعتراض‌ها به این دلیل است که تا به امروز تصویر درستی از استان‌های همجوار به مردم استان زنجان ارائه نشده و همین امر باعث شده است تا مردم گمان کنند در این زمینه از سایر استان‌ها عقب افتاده و قصد دارند با اعتراض کار خود را پیش ببرند و باید تصاویر قبل و بعد از اجرای پروژه‌های به اجرا درآمده در حوزه مسکن به اطلاع مردم استان برسد.
بی شک با افزایش عرضه و تولید مسکن شاهد رشد لجام گسیخته قیمت مسکن در استان نخواهیم بود و با اقدامات خوب اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در تولید مسکن ثبات نسبی در قیمت مسکن خواهیم داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا