یادداشت و مقالات

تحلیل گران یاری کنید تا من سهامداری کنم!

ضرورت بکارگیری دانش و تجربیات کارشناسان در ورود به بازار سهام

به گزارش پایگاه خبری آسمان زنجان، امروزه دستیابی به علم و آگاهی در انجام امورات گوناگون به ویژه موارد اقتصادی یک باید و ضرورت است و بر همین اساس کارشناسان حوزه اقتصادی در اکثر شرکت ها و موسسات در سطوح مختلف به کارگرفته می شوند تا علاوه بر انتقال علم و دانش مانع از بروز خسارات مادی در شرکت ها شوند. در بسیاری از کشورهای دنیا آموزش مفاهیم اقتصادی از همان سنین کودکی و در مدارس آغاز می‌شود که این پیش دستی در آموزش مفاهیم اقتصادی در تربیت نسلی آشنا با قوانین و رویکرد های اقتصاد موثر است. اما با وجود اهمیت دانش اقتصادی در دنیا، در نظام آموزشی کشور سرفصلی با این عنوان یا عناوین مشابه نظیر سرمایه‌گذاری، پس‌انداز، سود و زیان، کسب و کار، استارت‌آپ و یا حتی آموزش الفبا و مفاهیم اولیه اقتصادی دیده نمی‌شود.
این عدم آشنایی با مقوله اقتصاد و قلت دانش در مواجهه با بحران های اقتصادی، گاهاً باعث بروز مشکلات عدیده در جامعه می شود و افراد گاهی ناخواسته با تصمیمات غیر منطقی باعث اطاله یا تشدید بحران می شود.
سوای ایرادات ماهوی در اقتصاد کشور، هر از گاهی به دلیل همین بیگانگی افراد با همین قواعد و قوانین اقتصادی پیش پا افتاده، شاهد بروز نوسانات اقتصادی شدید و یا کمبود برخی کالاها در بازار می‌شویم که در مواردی باعث بروز لطمات اقتصادی جبران‌ناپذیر می‌شوند. در چنین شرایطی که قلت دانش اقتصادی بعضاً باعث بروز ضرر و زیان خود و سایرین می‌شود، عده‌ای پا را فراتر نهاده و بی‌مهابا وارد امور اقتصادی پر ریسک می‌شوند و اندک سرمایه خود را نیز به خطر می‌اندازند.
یکی از این فعالیت‌های پرریسک بازار سهام و بورس است که ورود به آن علاوه بر نیاز به داشتن گوشی همراه(!) نیازمند فاکتورهای متعددی و دانش اقتصادی گسترده است. اما برخی از افراد جامعه با مشاهده لینک‌هایی نظیر «بورس، شغل دوم درآمد اول» ، «با ما یک شبه بورس باز شوید»، «آموزش بورس در سه جلسه» و … جو گیر شده و وارد این عرصه می‌شوند. بماند که حتی عده‌ای خود را ملزم به شرکت در این اندک جلسات و کلاس‌ها و آموزش حداقلی نیز نمی‌بینند!
ماحصل این نگاه و رویکرد هجوم دسته جمعی مردم به بورس در چند سال اخیر به ویژه سال گذشته بود که همه جا صحبت از خرید و فروش در بازار بورس بود و در تاکسی و صف نانوایی و کلاس مدرسه و …. همه در حال تجزیه و تحلیل و ارائه نظرات کارشناسی بودند. بماند که رسانه ملی و برخی رسانه ها نیز بر آتش این هیجان می دمیدند و مردم را برای ورود به بورس تهییج می کردند. سایت‌ها، کانال‌ها و اخبار و رسانه‌ها آمار ها و رشد خیره کننده سرمایه گذاری در بورس را پوشش می‌دادند و همین‌ها کافی بود تا افراد سراسیمه و دستپاچه به سمت معامله کردن و کسب سود در بازار بورس رهسپار شوند.
در واقع باید اذعان داشت بازار بورس برخلاف بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری در کشور یک بازار فنی است که اگر افراد بدون آگاهی و حداقل دانش اقتصادی، وارد آن شوند و تصمیم اشتباهی بگیرند ممکن است بخش زیادی یا حتی کل سرمایه شان را از دست بدهند. پس کسب دانش و مهارت در این بازار نقشی اساسی و پررنگ دارد. در حوزه آموزش سرمایه‌گذاری موسسات و آموزشگاه‌های فراوانی در سطح کشور در حال ارائه خدمات گوناگون هستند که معمولا توفیق چندانی در این حوزه به دست نیاورده‌اند چرا که افراد حوصله گوش کردن به مباحث علمی و اقتصادی ندارند و فقط دوست دارند سهامی را بخرند که روز به روز به دارایی‌شان افزوده شود.
در چنین شرایطی باید به افراد توصیه کرد حال که توان، فرصت، حوصله و ظرفیت آموزش فنی در خصوص حوزه بورس را ندارند، دست‌کم از تجارب اساتید این حوزه به ویژه تحلیلگران با دانش استفاده کنند.
تحلیلگران با بررسی بازار، صنایع و صورت‌های مالی شرکت‌ها و دانشی که ماحصل تحصیل و تجربه است، به مشتریان خود درباره «خرید»، «نگهداری» یا «فروش» سهام شرکت‌ها پیشنهادهایی می‌دهند. در واقع، بر خلاف‌ آنچه ممکن است تصور کرده باشید، تحلیلگران تنها به مشتریان خود درباره خرید و فروش سهام توصیه نمی‌کنند، بلکه درباره خرید یا صبر کردن و نگهداری سهام نیز آنها را راهنمایی می‌کنند.
در انتخاب اساتید تحلیلگر بیش از هرچیز رزومه عملیاتی فرد بایستی مدنظر قرار گیرد. تجربه بالای آکادمیک و نوشتن ده‌ها مقاله در حوزه بازار سرمایه در نشریات مختلف یقیناً سنجه مناسبی برای رتبه‌بندی اساتید بورسی نیست. حضور در شرکت‌ها و نهادهای مالی معتبر بازار سرمایه از طرفی و توانایی ارائه و انتقال مطالب آموزشی از سوی دیگر در کیفیت برگزاری کلاس‌های آموزشی به شدت تاثیرگذار است.
در ضمن باید اشاره کرد بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه از لحاظ عملیاتی بسیار قوی و حرفه‌ای اما در ارائه مفاهیم و انتقال تجربیات توان کافی را ندارند. انتخاب تحلیل‌گر با دانش که بتواند به افراد در تصمیم‌گیری‌ها کمک کند بسیار مهم است .
در پایان توصیه می‌شود افراد قبل از ورود به حوزه بورس در ابتدا نسبت به شناسایی نوع پول خود اقدام کنند و از وارد کردن پول ترسو یا با ریسک بالا به بورس خودداری نمایند و پولی را وارد بورس کنند که به آن در حال حاضر نیاز نداشته باشند. بعد مختصری با ساختار بورس و مفاهیم بورس آشنایی پیدا کنند و برای انجام کلیه امور بورسی حتما از یک یا چند تحلیل‌گر با شناسنامه و دارای رزومه کمک بگیرند. ماحصل ورود بدون حساب و کتاب و هیجانی به بورس را می توانید در اوضاع اطرافیان و دوستان و آشنایان تان که بی مهابا وارد این عرصه شدند، ببینید!
به قلم: وحید حاج سعیدی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا